Chystáte se letos na dovolenou k moři a budete cestovat vlastním automobilem? Podle aktuálních dat Evropské komise si v oblíbených přímořských destinacích za pohonné hmoty výrazně připlatíte. Například v Chorvatsku je benzín oproti Česku v průměru dražší o více než 2 koruny a 70 haléřů za litr. Tradičně nejdražší je palivo v Itálii, kde litr nafty aktuálně stojí přes 39 korun a litr benzínu pak skoro 42 korun. Natural 95 je tak o více než 8 korun dražší než v Česku. Při natankování plné 50litrové nádrže si tak český turista připlatí 420 korun.
Ceny pohonných hmot v posledních měsících kontinuálně rostou. Zdražil hlavně Natural 95, jehož cena výrazně poskočila nahoru začátkem dubna, od kdy je benzín opět dražší než nafta. Přesto Česká republika patří v rámci EU přibližně ke třetině nejlevnějších zemí. Podle aktuálních údajů Evropské komise ze začátku června je Česko osmou nejlevnější zemí u benzínu a jedenáctou u nafty. „Průměrná cena nafty v tuzemsku je podle Evropské komise 32,57 Kč/l, litr Naturalu 95 pak stojí 33,50 Kč. Ve srovnání s průměrem EU je nafta levnější o necelé 3 koruny, zatímco benzín skoro o 5 korun,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil.
Výrazně vyšší ceny mají pohonné hmoty v oblíbených turistických destinacích. V tradičním cíli mnoha Čechů, v Chorvatsku, stojí litr nafty 34,91 Kč a litr Naturalu 95 36,22 Kč. Benzín je tak v průměru skoro o 2 koruny a 80 haléřů dražší než v Česku. K nejdražším zemím však tradičně patří Itálie. „Nafta stojí v Itálii aktuálně v průměru 39,12 Kč/l, zatímco benzín 41,90 Kč/l. Český motorista si tak připlatí 8 korun a 40 haléřů na každém litru, což dělá u plné 50litrové nádrže rozdíl 420 korun,“ upozorňuje Damir Duraković. Drahé je také Řecko, kde stojí nafta 36,45 Kč/l a litr benzínu dokonce více než v Itálii, a to 42,31 Kč. „Motoristům, kteří se v létě chystají na jih k moři, lze proto doporučit, aby dotankovali před vjezdem do drahých cílových destinací. Příznivé ceny hodně podobné těm českým jsou v Rakousku, Maďarsku i Slovinsku. Litr nafty je v Rakousku dokonce levnější o více než 60 haléřů než v Česku,“ dodává Damir Duraković. Na Slovensku pak stojí nafta skoro stejně jako v Česku, v průměru je levnější o 5 haléřů. Natural 95 je ale na Slovensku dražší o více než 3 koruny.
K tradičně nejlevnějším zemím patří Bulharsko, kde je cena litru benzínu i nafty v přepočtu několik desítek haléřů pod hranicí 30 korun. V případě nafty je pak absolutně nejlevnější Lucembursko s cenou 29,19 Kč/l. Vůbec nejdražší nafta v celé EU je pak dle dat EK ve Spojeném království (39,76 Kč/l) a nejdražší Natural 95 v Nizozemsku (44,35 Kč/l).
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.