Chystáte se letos na dovolenou k moři a budete cestovat vlastním automobilem? Podle aktuálních dat Evropské komise si v oblíbených přímořských destinacích za pohonné hmoty výrazně připlatíte. Například v Chorvatsku je benzín oproti Česku v průměru dražší o více než 2 koruny a 70 haléřů za litr. Tradičně nejdražší je palivo v Itálii, kde litr nafty aktuálně stojí přes 39 korun a litr benzínu pak skoro 42 korun. Natural 95 je tak o více než 8 korun dražší než v Česku. Při natankování plné 50litrové nádrže si tak český turista připlatí 420 korun.
Ceny pohonných hmot v posledních měsících kontinuálně rostou. Zdražil hlavně Natural 95, jehož cena výrazně poskočila nahoru začátkem dubna, od kdy je benzín opět dražší než nafta. Přesto Česká republika patří v rámci EU přibližně ke třetině nejlevnějších zemí. Podle aktuálních údajů Evropské komise ze začátku června je Česko osmou nejlevnější zemí u benzínu a jedenáctou u nafty. „Průměrná cena nafty v tuzemsku je podle Evropské komise 32,57 Kč/l, litr Naturalu 95 pak stojí 33,50 Kč. Ve srovnání s průměrem EU je nafta levnější o necelé 3 koruny, zatímco benzín skoro o 5 korun,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám poskytuje tankovací karty Shell a EuroOil.
Výrazně vyšší ceny mají pohonné hmoty v oblíbených turistických destinacích. V tradičním cíli mnoha Čechů, v Chorvatsku, stojí litr nafty 34,91 Kč a litr Naturalu 95 36,22 Kč. Benzín je tak v průměru skoro o 2 koruny a 80 haléřů dražší než v Česku. K nejdražším zemím však tradičně patří Itálie. „Nafta stojí v Itálii aktuálně v průměru 39,12 Kč/l, zatímco benzín 41,90 Kč/l. Český motorista si tak připlatí 8 korun a 40 haléřů na každém litru, což dělá u plné 50litrové nádrže rozdíl 420 korun,“ upozorňuje Damir Duraković. Drahé je také Řecko, kde stojí nafta 36,45 Kč/l a litr benzínu dokonce více než v Itálii, a to 42,31 Kč. „Motoristům, kteří se v létě chystají na jih k moři, lze proto doporučit, aby dotankovali před vjezdem do drahých cílových destinací. Příznivé ceny hodně podobné těm českým jsou v Rakousku, Maďarsku i Slovinsku. Litr nafty je v Rakousku dokonce levnější o více než 60 haléřů než v Česku,“ dodává Damir Duraković. Na Slovensku pak stojí nafta skoro stejně jako v Česku, v průměru je levnější o 5 haléřů. Natural 95 je ale na Slovensku dražší o více než 3 koruny.
K tradičně nejlevnějším zemím patří Bulharsko, kde je cena litru benzínu i nafty v přepočtu několik desítek haléřů pod hranicí 30 korun. V případě nafty je pak absolutně nejlevnější Lucembursko s cenou 29,19 Kč/l. Vůbec nejdražší nafta v celé EU je pak dle dat EK ve Spojeném království (39,76 Kč/l) a nejdražší Natural 95 v Nizozemsku (44,35 Kč/l).
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?