Automobilku Great Wall jsme vám už několikrát na našem webu přiblížili. Úspěšný čínský výrobce SUV a Pick-upů, který své vozy prodává mimo jiné i v západní Evropě, ale nedávno překvapil zcela nečekanou kooperací.
Soukromá automobilka z města Baoding se nikdy netajila svými ambicemi. Jako jedna z mála čínských automobilek uspěla na australském trhu, v EU a mnoha dalších zemích. Nedávno jako vůbec první čínská automobilka otevřela továrnu v Evropě, konkrétně v ruské Tule, kde vozy přímo vyrábí, nejde jen o montáž z CKD kitů. Samotný Great Wall dnes vyrábí pouze pick-upy, ostatní vozy už dostaly své samostatné značky. Maintreamová SUV se tak jmenují Haval, prémiová SUV Wey, elektromobily Ora a ve spolupráci s automobilkou Yogomo má firma pro jistotu ještě jednu elektro značku, Link Tour.
A právě Wey, prémiová SUV značka pojmenovaná po zakladateli automobilky, nedávno překvapila svým novým projektem. 5. června ve 12:06 Pekingského času totiž z plošiny ve Žlutém moři úspěšně odstartovala nosná raketa CZ-11 WEY. A jak jste už asi pochopili ze jména rakety, automobilka Wey se na jejím vzniku podílela.
Samotná nosná raketa CZ-11 WEY je poslední variantou dlouhé řady raket nazvaných Chang Zheng, neboli Dlouhý pochod. Ty tvoří základ čínského kosmického programu už od 70. let a dopravily mimo jiné i vozík nazvaný Nefritový králík na měsíc. CZ-11 WEY měla v nákladovém prostoru hned sedm družic, které úspěšně vypustila na oběžnou dráhu.
CZ-11 je první nosná raketa na tuhá paliva z řady Dlouhý pochod, varianta CZ-11 WEY pak přinesla několik dalších prvenství čínského kosmického programu. Jde o první úspěšný start z plošiny na hladině moře a první start s nízkou inklinací. Většina předchozích startů probíhala z kosmodromů ve vnitřním Mongolsku nebo na ostrově Hainan.
A jak se na tomhle podílel výrobce luxusních SUV? Tisková zpráva zveřejněná státní firmou CASC, neboli China Aerospace Science and Technology Corporation, která raketu vyrobila, je dosti neurčitá. Wey se podle ní stal prvním obchodním partnerem CASC, což předznamenává změnu obchodního modelu státní firmy. Do budoucna se totiž počítá s mnohem větším zapojením soukromých firem do vývoje nosných raket, které doposud řešily exkluzivně státní podniky.
Společně také firmy založily inovační centrum, zaměřené na vývoj kosmických technologií. Wey zde využil své zkušenosti z kontroly kvality a testování, autonomního řízení, využití nových materiálů a také z vývoje technologií vodíkového pohonu. Jak jsme psali včera, Čína začala tlačit na vývoj vodíkového pohonu a Great Wall nechce být pozadu, start rakety proto využil také k prezentaci svého prototypu vodíkového vozu Wey. Automobilka ale nepřijde zkrátka, od CASC získala mimo jiné i nové technologie ochrany proti korozi, které využije na svých budoucích automobilech.
Technologie automobilky Wey byly využity právě už na nové raketě CZ-11 WEY, nemělo by tedy jít jen o extrémní marketing, srovnatelný jen s výletem roadsteru od Tesly. Raketa však kromě názvu WEY nesla i logo značky a nápis 中国豪华SUV, neboli "luxusní čínské SUV". Každopádně tak Wey získal hromadu zajímavých propagačních fotek a asi se stal první automobilkou na světě, která úspěšně provedla rebadging na raketě.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.