Automobilku Great Wall jsme vám už několikrát na našem webu přiblížili. Úspěšný čínský výrobce SUV a Pick-upů, který své vozy prodává mimo jiné i v západní Evropě, ale nedávno překvapil zcela nečekanou kooperací.
Soukromá automobilka z města Baoding se nikdy netajila svými ambicemi. Jako jedna z mála čínských automobilek uspěla na australském trhu, v EU a mnoha dalších zemích. Nedávno jako vůbec první čínská automobilka otevřela továrnu v Evropě, konkrétně v ruské Tule, kde vozy přímo vyrábí, nejde jen o montáž z CKD kitů. Samotný Great Wall dnes vyrábí pouze pick-upy, ostatní vozy už dostaly své samostatné značky. Maintreamová SUV se tak jmenují Haval, prémiová SUV Wey, elektromobily Ora a ve spolupráci s automobilkou Yogomo má firma pro jistotu ještě jednu elektro značku, Link Tour.
A právě Wey, prémiová SUV značka pojmenovaná po zakladateli automobilky, nedávno překvapila svým novým projektem. 5. června ve 12:06 Pekingského času totiž z plošiny ve Žlutém moři úspěšně odstartovala nosná raketa CZ-11 WEY. A jak jste už asi pochopili ze jména rakety, automobilka Wey se na jejím vzniku podílela.
Samotná nosná raketa CZ-11 WEY je poslední variantou dlouhé řady raket nazvaných Chang Zheng, neboli Dlouhý pochod. Ty tvoří základ čínského kosmického programu už od 70. let a dopravily mimo jiné i vozík nazvaný Nefritový králík na měsíc. CZ-11 WEY měla v nákladovém prostoru hned sedm družic, které úspěšně vypustila na oběžnou dráhu.
CZ-11 je první nosná raketa na tuhá paliva z řady Dlouhý pochod, varianta CZ-11 WEY pak přinesla několik dalších prvenství čínského kosmického programu. Jde o první úspěšný start z plošiny na hladině moře a první start s nízkou inklinací. Většina předchozích startů probíhala z kosmodromů ve vnitřním Mongolsku nebo na ostrově Hainan.
A jak se na tomhle podílel výrobce luxusních SUV? Tisková zpráva zveřejněná státní firmou CASC, neboli China Aerospace Science and Technology Corporation, která raketu vyrobila, je dosti neurčitá. Wey se podle ní stal prvním obchodním partnerem CASC, což předznamenává změnu obchodního modelu státní firmy. Do budoucna se totiž počítá s mnohem větším zapojením soukromých firem do vývoje nosných raket, které doposud řešily exkluzivně státní podniky.
Společně také firmy založily inovační centrum, zaměřené na vývoj kosmických technologií. Wey zde využil své zkušenosti z kontroly kvality a testování, autonomního řízení, využití nových materiálů a také z vývoje technologií vodíkového pohonu. Jak jsme psali včera, Čína začala tlačit na vývoj vodíkového pohonu a Great Wall nechce být pozadu, start rakety proto využil také k prezentaci svého prototypu vodíkového vozu Wey. Automobilka ale nepřijde zkrátka, od CASC získala mimo jiné i nové technologie ochrany proti korozi, které využije na svých budoucích automobilech.
Technologie automobilky Wey byly využity právě už na nové raketě CZ-11 WEY, nemělo by tedy jít jen o extrémní marketing, srovnatelný jen s výletem roadsteru od Tesly. Raketa však kromě názvu WEY nesla i logo značky a nápis 中国豪华SUV, neboli "luxusní čínské SUV". Každopádně tak Wey získal hromadu zajímavých propagačních fotek a asi se stal první automobilkou na světě, která úspěšně provedla rebadging na raketě.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?