Automobilku Great Wall jsme vám už několikrát na našem webu přiblížili. Úspěšný čínský výrobce SUV a Pick-upů, který své vozy prodává mimo jiné i v západní Evropě, ale nedávno překvapil zcela nečekanou kooperací.
Soukromá automobilka z města Baoding se nikdy netajila svými ambicemi. Jako jedna z mála čínských automobilek uspěla na australském trhu, v EU a mnoha dalších zemích. Nedávno jako vůbec první čínská automobilka otevřela továrnu v Evropě, konkrétně v ruské Tule, kde vozy přímo vyrábí, nejde jen o montáž z CKD kitů. Samotný Great Wall dnes vyrábí pouze pick-upy, ostatní vozy už dostaly své samostatné značky. Maintreamová SUV se tak jmenují Haval, prémiová SUV Wey, elektromobily Ora a ve spolupráci s automobilkou Yogomo má firma pro jistotu ještě jednu elektro značku, Link Tour.
A právě Wey, prémiová SUV značka pojmenovaná po zakladateli automobilky, nedávno překvapila svým novým projektem. 5. června ve 12:06 Pekingského času totiž z plošiny ve Žlutém moři úspěšně odstartovala nosná raketa CZ-11 WEY. A jak jste už asi pochopili ze jména rakety, automobilka Wey se na jejím vzniku podílela.
Samotná nosná raketa CZ-11 WEY je poslední variantou dlouhé řady raket nazvaných Chang Zheng, neboli Dlouhý pochod. Ty tvoří základ čínského kosmického programu už od 70. let a dopravily mimo jiné i vozík nazvaný Nefritový králík na měsíc. CZ-11 WEY měla v nákladovém prostoru hned sedm družic, které úspěšně vypustila na oběžnou dráhu.
CZ-11 je první nosná raketa na tuhá paliva z řady Dlouhý pochod, varianta CZ-11 WEY pak přinesla několik dalších prvenství čínského kosmického programu. Jde o první úspěšný start z plošiny na hladině moře a první start s nízkou inklinací. Většina předchozích startů probíhala z kosmodromů ve vnitřním Mongolsku nebo na ostrově Hainan.
A jak se na tomhle podílel výrobce luxusních SUV? Tisková zpráva zveřejněná státní firmou CASC, neboli China Aerospace Science and Technology Corporation, která raketu vyrobila, je dosti neurčitá. Wey se podle ní stal prvním obchodním partnerem CASC, což předznamenává změnu obchodního modelu státní firmy. Do budoucna se totiž počítá s mnohem větším zapojením soukromých firem do vývoje nosných raket, které doposud řešily exkluzivně státní podniky.
Společně také firmy založily inovační centrum, zaměřené na vývoj kosmických technologií. Wey zde využil své zkušenosti z kontroly kvality a testování, autonomního řízení, využití nových materiálů a také z vývoje technologií vodíkového pohonu. Jak jsme psali včera, Čína začala tlačit na vývoj vodíkového pohonu a Great Wall nechce být pozadu, start rakety proto využil také k prezentaci svého prototypu vodíkového vozu Wey. Automobilka ale nepřijde zkrátka, od CASC získala mimo jiné i nové technologie ochrany proti korozi, které využije na svých budoucích automobilech.
Technologie automobilky Wey byly využity právě už na nové raketě CZ-11 WEY, nemělo by tedy jít jen o extrémní marketing, srovnatelný jen s výletem roadsteru od Tesly. Raketa však kromě názvu WEY nesla i logo značky a nápis 中国豪华SUV, neboli "luxusní čínské SUV". Každopádně tak Wey získal hromadu zajímavých propagačních fotek a asi se stal první automobilkou na světě, která úspěšně provedla rebadging na raketě.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?