Automobilku Great Wall jsme vám už několikrát na našem webu přiblížili. Úspěšný čínský výrobce SUV a Pick-upů, který své vozy prodává mimo jiné i v západní Evropě, ale nedávno překvapil zcela nečekanou kooperací.
Soukromá automobilka z města Baoding se nikdy netajila svými ambicemi. Jako jedna z mála čínských automobilek uspěla na australském trhu, v EU a mnoha dalších zemích. Nedávno jako vůbec první čínská automobilka otevřela továrnu v Evropě, konkrétně v ruské Tule, kde vozy přímo vyrábí, nejde jen o montáž z CKD kitů. Samotný Great Wall dnes vyrábí pouze pick-upy, ostatní vozy už dostaly své samostatné značky. Maintreamová SUV se tak jmenují Haval, prémiová SUV Wey, elektromobily Ora a ve spolupráci s automobilkou Yogomo má firma pro jistotu ještě jednu elektro značku, Link Tour.
A právě Wey, prémiová SUV značka pojmenovaná po zakladateli automobilky, nedávno překvapila svým novým projektem. 5. června ve 12:06 Pekingského času totiž z plošiny ve Žlutém moři úspěšně odstartovala nosná raketa CZ-11 WEY. A jak jste už asi pochopili ze jména rakety, automobilka Wey se na jejím vzniku podílela.
Samotná nosná raketa CZ-11 WEY je poslední variantou dlouhé řady raket nazvaných Chang Zheng, neboli Dlouhý pochod. Ty tvoří základ čínského kosmického programu už od 70. let a dopravily mimo jiné i vozík nazvaný Nefritový králík na měsíc. CZ-11 WEY měla v nákladovém prostoru hned sedm družic, které úspěšně vypustila na oběžnou dráhu.
CZ-11 je první nosná raketa na tuhá paliva z řady Dlouhý pochod, varianta CZ-11 WEY pak přinesla několik dalších prvenství čínského kosmického programu. Jde o první úspěšný start z plošiny na hladině moře a první start s nízkou inklinací. Většina předchozích startů probíhala z kosmodromů ve vnitřním Mongolsku nebo na ostrově Hainan.
A jak se na tomhle podílel výrobce luxusních SUV? Tisková zpráva zveřejněná státní firmou CASC, neboli China Aerospace Science and Technology Corporation, která raketu vyrobila, je dosti neurčitá. Wey se podle ní stal prvním obchodním partnerem CASC, což předznamenává změnu obchodního modelu státní firmy. Do budoucna se totiž počítá s mnohem větším zapojením soukromých firem do vývoje nosných raket, které doposud řešily exkluzivně státní podniky.
Společně také firmy založily inovační centrum, zaměřené na vývoj kosmických technologií. Wey zde využil své zkušenosti z kontroly kvality a testování, autonomního řízení, využití nových materiálů a také z vývoje technologií vodíkového pohonu. Jak jsme psali včera, Čína začala tlačit na vývoj vodíkového pohonu a Great Wall nechce být pozadu, start rakety proto využil také k prezentaci svého prototypu vodíkového vozu Wey. Automobilka ale nepřijde zkrátka, od CASC získala mimo jiné i nové technologie ochrany proti korozi, které využije na svých budoucích automobilech.
Technologie automobilky Wey byly využity právě už na nové raketě CZ-11 WEY, nemělo by tedy jít jen o extrémní marketing, srovnatelný jen s výletem roadsteru od Tesly. Raketa však kromě názvu WEY nesla i logo značky a nápis 中国豪华SUV, neboli "luxusní čínské SUV". Každopádně tak Wey získal hromadu zajímavých propagačních fotek a asi se stal první automobilkou na světě, která úspěšně provedla rebadging na raketě.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.