Na kamery hlídající rychlost už jsme si nejspíš všichni zvykli, v různých částech světa se však stále častěji objevují i mnohem sofistikovanější systémy, které by měly hlídat další závažné prohřešky řidičů - včetně telefonování za jízdy. Nedávný případ z Číny však jasně ukazuje, že i tyto „chytré" systémy mají své mouchy.
Zatímco dříve museli na naše prohřešky za volantem dohlížet policisté, dnes jich stále větší procento dokáží pokrýt kamery umístěné okolo silnic. I přes jejich vzrůstající sofistikovanost se však neustále ukazuje, že stroje nejsou neomylné a mnohdy mohou způsobit chybu, která při bližším ohledání působí až překvapivě směšně. Stejně jako v tomto případě, na který upozornil čínský web QLBW.
Ten upozornil na případ řidiče, z jehož jména známe pouze příjmení - Liu. Pan Liu se vydal 20 května na cesto svým Peugeotem, když ho okolo 7:20 ráno začalo svědit na tváři. Zcela přirozeně se tak chtěl podrbat, nicméně právě v tu chvíli míjel bezpečnostní kameru, která jeho pohyb vyhodnotila jako telefonování za jízdy. A pořídila mu velice pěkný snímek, který je k vidění třeba zde.
Za pár dnů pak pan Liu dostal výzvu k zaplacení pokuty 50 Juanů (cca 140 Kč) a také informaci o připsání dvou bodů. S tím se nechtěl smířit a tak se nejprve pokoušel celou věc vyřešit po telefonu. To se mu ale nepovedlo a tak se o svůj příběh nejprve podělil prostřednictvím čínské sociální sítě Sina Weibo a následně se vydal věc řešit na policii.
Policisté nakonec pokutu zrušili a připsané body řidiči odebrali. Prozradili mu také, že umělá inteligence v systému je naučená sledovat určitý pohyb, který svou rukou skvěle napodobil. A proto počítač jeho jednání vyhodnotil jako telefonování za volantem.
A zatímco mnozí se tomu smějí, nemalá část lidí upozorňuje na skutečnost, jak je podobné systémy připravují o soukromí, dodává BBC, která se úsměvnému incidentu také věnovala. Přitom právě Velká Británie je známá jako země s jedním z nejvyšších počtů bezpečnostních kamer.
Kamery, které mnohdy bývají vybaveny různými systémy umělé inteligence, jsou přitom schopny vyhodnocovat mnohdy i detaily jako pohlaví, věk, rasu, atd. A i přes tyto pokročilé schopnosti stále chybují a tím nás svým způsobem připravují o soukromí.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?