Na kamery hlídající rychlost už jsme si nejspíš všichni zvykli, v různých částech světa se však stále častěji objevují i mnohem sofistikovanější systémy, které by měly hlídat další závažné prohřešky řidičů - včetně telefonování za jízdy. Nedávný případ z Číny však jasně ukazuje, že i tyto „chytré" systémy mají své mouchy.
Zatímco dříve museli na naše prohřešky za volantem dohlížet policisté, dnes jich stále větší procento dokáží pokrýt kamery umístěné okolo silnic. I přes jejich vzrůstající sofistikovanost se však neustále ukazuje, že stroje nejsou neomylné a mnohdy mohou způsobit chybu, která při bližším ohledání působí až překvapivě směšně. Stejně jako v tomto případě, na který upozornil čínský web QLBW.
Ten upozornil na případ řidiče, z jehož jména známe pouze příjmení - Liu. Pan Liu se vydal 20 května na cesto svým Peugeotem, když ho okolo 7:20 ráno začalo svědit na tváři. Zcela přirozeně se tak chtěl podrbat, nicméně právě v tu chvíli míjel bezpečnostní kameru, která jeho pohyb vyhodnotila jako telefonování za jízdy. A pořídila mu velice pěkný snímek, který je k vidění třeba zde.
Za pár dnů pak pan Liu dostal výzvu k zaplacení pokuty 50 Juanů (cca 140 Kč) a také informaci o připsání dvou bodů. S tím se nechtěl smířit a tak se nejprve pokoušel celou věc vyřešit po telefonu. To se mu ale nepovedlo a tak se o svůj příběh nejprve podělil prostřednictvím čínské sociální sítě Sina Weibo a následně se vydal věc řešit na policii.
Policisté nakonec pokutu zrušili a připsané body řidiči odebrali. Prozradili mu také, že umělá inteligence v systému je naučená sledovat určitý pohyb, který svou rukou skvěle napodobil. A proto počítač jeho jednání vyhodnotil jako telefonování za volantem.
A zatímco mnozí se tomu smějí, nemalá část lidí upozorňuje na skutečnost, jak je podobné systémy připravují o soukromí, dodává BBC, která se úsměvnému incidentu také věnovala. Přitom právě Velká Británie je známá jako země s jedním z nejvyšších počtů bezpečnostních kamer.
Kamery, které mnohdy bývají vybaveny různými systémy umělé inteligence, jsou přitom schopny vyhodnocovat mnohdy i detaily jako pohlaví, věk, rasu, atd. A i přes tyto pokročilé schopnosti stále chybují a tím nás svým způsobem připravují o soukromí.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?