Hyundai Motor představil dvoupodlažní elektrobus. První autobus tohoto druhu v nabídce značky Hyundai je součástí jejího úsilí o minimalizaci dopravních zácp a znečišťování ovzduší.
Zcela nový dvoupodlažní autobus s elektrickým pohonem slaví premiéru na veletrhu „Land, Infrastructure and Transport Technology Fair“ v Koreji, který se koná ve dnech 29. až 31. května. Veletrh pořádá společnost Hyundai ve spolupráci s korejským ministerstvem pro venkov, infrastrukturu a dopravu.
Hyundai vyvíjel svůj první elektrický dvoupodlažní autobus v rámci 18měsíčního projektu, který byl zahájen v roce 2017 s podporou korejského ministerstva pro venkov, infrastrukturu a dopravu.
Autobus pojme až 70 cestujících, což je 1,5krát více než u běžných autobusů. V prvním podlaží je k dispozici 11 sedadel, ve druhém podlaží 59 sedadel. K dispozici jsou dvě místa s upevňovacími prvky pro dva invalidní vozíky. Nastupování hendikepovaných osob a cestujících s omezenou pohyblivostí usnadňuje automaticky výsuvná rampa a nízkopodlažní konstrukce dvoupodlažního autobusu.
Hyundai pokračuje ve svém úsilí o zvyšování hospodárnosti a snižování emisí vozidel. Zcela nový autobus je proto vybaven kapalinou chlazenými polymerovými akumulátory s vysokou účinností a kapacitou 384 kWh, které umožňují maximální dojezd až 300 km na jedno nabití. Kompletní nabití trvá 72 minut.
Velký dvoupodlažní elektrobus má vnější délku 12 990 mm a vnější výšku 3 995 mm. První hnací náprava má nezávislé zavěšení kol, které zvyšuje jízdní komfort. U první hnací nápravy jsou elektromotory o výkonu 240 kW uloženy v nábojích kol, další elektromotor pohání druhou hnací nápravu. Toto řešení minimalizuje ztráty elektrické energie. Systém řízení zadních kol spolupracuje s řízením první nápravy. Výsledkem je optimalizovaná ovladatelnost.
„Dvoupodlažní elektrobus je optimalizovaným ekologickým vozidlem, které reaguje na globální trendy v oblasti ochrany životního prostředí,“ řekl ByoungWoo Hwang, vedoucí týmu konstrukce vyspělých užitkových vozidel ve společnosti Hyundai Motor. „Náš nový elektrobus nejenže zlepší kvalitu ovzduší, ale také významně přispěje ke zmírnění intenzity dopravy v době dopravních špiček.“
Autobus je vybaven různými vyspělými bezpečnostními prvky, které zvyšují bezpečnost cestujících. Mezi ně patří:
Stabilizační systém VDC (Vehicle Dynamic Control) zachovává ovladatelnost vozidla na základě porovnávání skutečného a řidičem zamýšleného směru jízdy. Asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) používá přední kameru k detekci rizika kolize a autonomním brzděním odvrátí nehodu nebo minimalizuje vzniklé škody. Asistent pro jízdu v jízdním pruhu LKA (Lane Keeping Assist) předchází nechtěnému vyjetí z jízdního pruhu sledováním podélného značení na vozovce.Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?