O automobilu původem z Islandu jste ještě určitě nečetli, z jednoduchého důvodu - žádné tam nikdy nevzniklo. To se ale rozohdli změnit tvůrci stroje, který se jmenuje Ísár TorVeg a který je určený do isladnské divočiny.
Pro cestování po divočině Islandu, do míst kam nevedou žádné cesty a kde panujou opravdu extrémní podmínky, se vyrábějí modifikovace na základě nákladních vozidel. Jedním z příkladů je třeba český Tatrabus, speciál pro turisty na základu Tatry 815.
Teď se ale Islanďané sami rozhodli postavit vůz pro svůj ostrov od základu, díky čemuž by měl být ještě schopnější než všechny dosavadní přestavby. Vývoj probíhá ve firmě Jakar ehf ve městě Hafnarfjörður, jen kousek na jih od Reykjavíku. Konstruktér Ísaru, Bjarni Hjartarson, tvrdí že jde o první vůz na světě, stvořený pro jízdu přes neobydlené končiny s těžkým terénem, což dokazuje že asi nikdy neviděl žádný stroj pro Sibiř.
Na pohled vypadá Ísar, což mimochodem znamená v islandštině led, jako klasický teréňák, jen s poněkud většími koly. Hranatá hliníková karosérie připomíná Hummer, nebo Land Rover Defender, je ale podstatně větší. A jako každý speciál do nehostinných končin i Ísar dostal obrovská kola s nízkotlakými pneumatikami, ve velikosti od 46 do 54 palců.
Jakar ehf pro svůj první vůz vyvinuli modulární platformu, která umožní stavbu mnoha variant Ísaru. Standardní model bude dostupný ve verzích se 4, 6 a 8 dveřmi, do budoucna se plánují i další varianty, včetně heavy duty modelu. Podvozek disponuje nezávislým zavěšebím vpředu i vzadu, s 40 cm prostorem pro zdvih kol. Ve variantě s 8 dveřmi je Ísar schopen pojmout 24 pasažérů včetně řidiče.
V počátku budou pro Ísar dostupné dvě pohonné jednotky. GM L86 DI V8 6,2l s výkonem 420 koní a spalováním biometanu, methanolu nebo benzínu a VM 630 EcoDiesel V6 3,0l s výkonem 250 koní a spalováním biometanu nebo nafty. Biometan byl zvolen jako ekologická náhrada fosilních paliv a je získáván zpracováním odpadu z domácností, metan je pak vyráběn pomocí geotermální energie. Vyvíjen je ale i hybridní systém a čistě elektrický pohon, který by měl využívat dva elektrické motory s výkonem 100-150 kW, jeden pro každou nápravu.
Tři tuny vážící vozidlo, s výškou přes dva metry a délkou téměř pět metrů v nejkratší verzi už vzniklo v několika prototypech. Ísar TorVeg byl vyvíjen tak , aby splňoval všechny požadavky pro prodej v EU. Kromě domácího Islandu se totiž Jakar ehf chystá nabídnout Ísar i v dalších zemích, kde by mohl nalézt využití.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.