O automobilu původem z Islandu jste ještě určitě nečetli, z jednoduchého důvodu - žádné tam nikdy nevzniklo. To se ale rozohdli změnit tvůrci stroje, který se jmenuje Ísár TorVeg a který je určený do isladnské divočiny.
Pro cestování po divočině Islandu, do míst kam nevedou žádné cesty a kde panujou opravdu extrémní podmínky, se vyrábějí modifikovace na základě nákladních vozidel. Jedním z příkladů je třeba český Tatrabus, speciál pro turisty na základu Tatry 815.
Teď se ale Islanďané sami rozhodli postavit vůz pro svůj ostrov od základu, díky čemuž by měl být ještě schopnější než všechny dosavadní přestavby. Vývoj probíhá ve firmě Jakar ehf ve městě Hafnarfjörður, jen kousek na jih od Reykjavíku. Konstruktér Ísaru, Bjarni Hjartarson, tvrdí že jde o první vůz na světě, stvořený pro jízdu přes neobydlené končiny s těžkým terénem, což dokazuje že asi nikdy neviděl žádný stroj pro Sibiř.
Na pohled vypadá Ísar, což mimochodem znamená v islandštině led, jako klasický teréňák, jen s poněkud většími koly. Hranatá hliníková karosérie připomíná Hummer, nebo Land Rover Defender, je ale podstatně větší. A jako každý speciál do nehostinných končin i Ísar dostal obrovská kola s nízkotlakými pneumatikami, ve velikosti od 46 do 54 palců.
Jakar ehf pro svůj první vůz vyvinuli modulární platformu, která umožní stavbu mnoha variant Ísaru. Standardní model bude dostupný ve verzích se 4, 6 a 8 dveřmi, do budoucna se plánují i další varianty, včetně heavy duty modelu. Podvozek disponuje nezávislým zavěšebím vpředu i vzadu, s 40 cm prostorem pro zdvih kol. Ve variantě s 8 dveřmi je Ísar schopen pojmout 24 pasažérů včetně řidiče.
V počátku budou pro Ísar dostupné dvě pohonné jednotky. GM L86 DI V8 6,2l s výkonem 420 koní a spalováním biometanu, methanolu nebo benzínu a VM 630 EcoDiesel V6 3,0l s výkonem 250 koní a spalováním biometanu nebo nafty. Biometan byl zvolen jako ekologická náhrada fosilních paliv a je získáván zpracováním odpadu z domácností, metan je pak vyráběn pomocí geotermální energie. Vyvíjen je ale i hybridní systém a čistě elektrický pohon, který by měl využívat dva elektrické motory s výkonem 100-150 kW, jeden pro každou nápravu.
Tři tuny vážící vozidlo, s výškou přes dva metry a délkou téměř pět metrů v nejkratší verzi už vzniklo v několika prototypech. Ísar TorVeg byl vyvíjen tak , aby splňoval všechny požadavky pro prodej v EU. Kromě domácího Islandu se totiž Jakar ehf chystá nabídnout Ísar i v dalších zemích, kde by mohl nalézt využití.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?