SUV s nepřekonatelnými nájezdovými úhly a šesticí dveří? Ísár TorVeg nezastavíte

Ísar TorVeg
Ísar TorVeg, foto: Jakar ehf
-mdo , AutoRoad.cz 1. června 2019 12:35
Sdílej:

O automobilu původem z Islandu jste ještě určitě nečetli, z jednoduchého důvodu - žádné tam nikdy nevzniklo. To se ale rozohdli změnit tvůrci stroje, který se jmenuje Ísár TorVeg a který je určený do isladnské divočiny.

Pro cestování po divočině Islandu, do míst kam nevedou žádné cesty a kde panujou opravdu extrémní podmínky, se vyrábějí modifikovace na základě nákladních vozidel. Jedním z příkladů je třeba český Tatrabus, speciál pro turisty na základu Tatry 815.

Teď se ale Islanďané sami rozhodli postavit vůz pro svůj ostrov od základu, díky čemuž by měl být ještě schopnější než všechny dosavadní přestavby. Vývoj probíhá ve firmě Jakar ehf ve městě Hafnarfjörður, jen kousek na jih od Reykjavíku. Konstruktér Ísaru, Bjarni Hjartarson, tvrdí že jde o první vůz na světě, stvořený pro jízdu přes neobydlené končiny s těžkým terénem, což dokazuje že asi nikdy neviděl žádný stroj pro Sibiř. 

Na pohled vypadá Ísar, což mimochodem znamená v islandštině led, jako klasický teréňák, jen s poněkud většími koly. Hranatá hliníková karosérie připomíná Hummer, nebo Land Rover Defender, je ale podstatně větší. A jako každý speciál do nehostinných končin i Ísar dostal obrovská kola s nízkotlakými pneumatikami, ve velikosti od 46 do 54 palců. 

Jakar ehf pro svůj první vůz vyvinuli modulární platformu, která umožní stavbu mnoha variant Ísaru. Standardní model bude dostupný ve verzích se 4, 6 a 8 dveřmi, do budoucna se plánují i další varianty, včetně heavy duty modelu. Podvozek disponuje nezávislým zavěšebím vpředu i vzadu, s 40 cm prostorem pro zdvih kol. Ve variantě s 8 dveřmi je Ísar schopen pojmout 24 pasažérů včetně řidiče.

V počátku budou pro Ísar dostupné dvě pohonné jednotky. GM L86 DI V8 6,2l s výkonem 420 koní a spalováním biometanu, methanolu nebo benzínu a VM 630 EcoDiesel V6 3,0l s výkonem 250 koní a spalováním biometanu nebo nafty. Biometan byl zvolen jako ekologická náhrada fosilních paliv a je získáván zpracováním odpadu z domácností, metan je pak vyráběn pomocí geotermální energie. Vyvíjen je ale i hybridní systém a čistě elektrický pohon, který by měl využívat dva elektrické motory s výkonem 100-150 kW, jeden pro každou nápravu.

Tři tuny vážící vozidlo, s výškou přes dva metry a délkou téměř pět metrů v nejkratší verzi už vzniklo v několika prototypech. Ísar TorVeg byl vyvíjen tak , aby splňoval všechny požadavky pro prodej v EU. Kromě domácího Islandu se totiž Jakar ehf chystá nabídnout Ísar i v dalších zemích, kde by mohl nalézt využití. 

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.