Rakouskému Reifnitzu vládne po celý rok naprostá idyla, ale jednou za rok se tato poklidná obec u jezera Wörthersee stává dějištěm velké oslavy automobilové vášně. I v letošním roce se vydají tisíce fanoušků do Alp na největší setkání GTI, které se uskuteční od 29. května do 1. června. Mezi hlavní témata letošního roku patří globální společenství fanoušků značky Volkswagen, pozoruhodné novinky v aktuální produktové řadě a oblast motoristického sportu.
Velkolepý svátek pro fanoušky automobilů všech generací, majitele vozů GTI, ale i jiných modelů a mnoha kuriozit, přispívá k udržování kultu „GTI“ na celém světě. Volkswagen proto pozval nadšence z Austrálie, Číny, Malajsie, Středního východu a USA, aby prezentovali svá vozidla i své nápady na téma GTI. Během tematických dnů s rozmanitým programem bude pozornost zaměřena vždy na jednu zemi.
Volkswagen kromě toho představí na břehu jezera Wörthersee aktuální novinky ve své nabídce sportovních modelů. Mezi ně patří sériově vyráběný Golf GTI TCR1) s nejvyšším výkonem 213 kW/290 k, který zrychlí z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy. Nebude chybět ani jeho „vzor“, závodní verze, připravená divizí Volkswagen Motorsport, o výkonu 257 kW/350 k pro mezinárodní mistrovství WTCR. Dalším skvostem je T-Roc R2). Vysokovýkonná varianta aktuálního modelu T-Roc přesvědčí kombinací lifestylového pojetí a sportovního charakteru. Její čtyřválec TSI je vyladěn na 221 kW/300 k a 400 N.m. Vývoj a testování modelu T-Roc R zajistil Volkswagen R, dceřiná firma společnosti Volkswagen AG, zaměřená na vysokovýkonné automobily.
Volkswagen bude u jezera Wörthersee prezentovat také téma elektrické mobility, a to závodním vozem ID.R. První zcela elektricky poháněný závodní automobil značky Volkswagen poskytuje nejvyšší výkon 500 kW (680 k) a v uplynulém roce stanovil nový rekord pro elektromobily v legendárním závodě do vrchu na Pikes Peak (Colorado/USA). Tým Volkswagen Motorsport se v současnosti připravuje na novou výzvu. Jeho cílem je překonat rekordní čas na kolo pro elektromobily na náročné Severní smyčce Nürburgringu.
Pestrý program na hlavním pódiu
Sportovní program nabídnou na Setkání GTI také Benny Leuchter, tvář značky Volkswagen a jezdec v mistrovství FIA WTCR, a Jasmin Preisig, účastnice 24h závodu na Nürburgringu v týmu „Girls only GTI TCR Team“. Akcí budou doprovázet moderátoři Miriam Höller a Sidney Hoffmann. Kromě mnoha výjimečných modelů Volkswagen čekají na návštěvníky další atrakce. V neposlední řadě oslaví u jezera Wörthersee světovou premiéru fascinující projekty vozidel studentů z Cvikova a Wolfsburgu. Studenti Volkswagenu sami vyrobili koncepční vozy3) podle vlastních nápadů.
Dlouhá tradice
Setkání GTI u jezera Wörthersee mají dlouhou tradici. Fanoušci GTI se v rakouské obci Reifnitz/Maria Wörth poprvé sešli již v roce 1982. Od té doby se akce stala nejen atrakcí pro fanoušky automobilů a prezentací vozidel, ale také skutečnou slavností pro širokou veřejnost, která se koná vždy po dobu čtyř dnů, od středy před svátkem Nanebevstoupení Páně do následujícího víkendu. Letos se setkání koná již poosmatřicáté. Více informací, včetně termínů a programu, naleznou návštěvníci na webových stránkách.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.