Rakouskému Reifnitzu vládne po celý rok naprostá idyla, ale jednou za rok se tato poklidná obec u jezera Wörthersee stává dějištěm velké oslavy automobilové vášně. I v letošním roce se vydají tisíce fanoušků do Alp na největší setkání GTI, které se uskuteční od 29. května do 1. června. Mezi hlavní témata letošního roku patří globální společenství fanoušků značky Volkswagen, pozoruhodné novinky v aktuální produktové řadě a oblast motoristického sportu.
Velkolepý svátek pro fanoušky automobilů všech generací, majitele vozů GTI, ale i jiných modelů a mnoha kuriozit, přispívá k udržování kultu „GTI“ na celém světě. Volkswagen proto pozval nadšence z Austrálie, Číny, Malajsie, Středního východu a USA, aby prezentovali svá vozidla i své nápady na téma GTI. Během tematických dnů s rozmanitým programem bude pozornost zaměřena vždy na jednu zemi.
Volkswagen kromě toho představí na břehu jezera Wörthersee aktuální novinky ve své nabídce sportovních modelů. Mezi ně patří sériově vyráběný Golf GTI TCR1) s nejvyšším výkonem 213 kW/290 k, který zrychlí z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy. Nebude chybět ani jeho „vzor“, závodní verze, připravená divizí Volkswagen Motorsport, o výkonu 257 kW/350 k pro mezinárodní mistrovství WTCR. Dalším skvostem je T-Roc R2). Vysokovýkonná varianta aktuálního modelu T-Roc přesvědčí kombinací lifestylového pojetí a sportovního charakteru. Její čtyřválec TSI je vyladěn na 221 kW/300 k a 400 N.m. Vývoj a testování modelu T-Roc R zajistil Volkswagen R, dceřiná firma společnosti Volkswagen AG, zaměřená na vysokovýkonné automobily.
Volkswagen bude u jezera Wörthersee prezentovat také téma elektrické mobility, a to závodním vozem ID.R. První zcela elektricky poháněný závodní automobil značky Volkswagen poskytuje nejvyšší výkon 500 kW (680 k) a v uplynulém roce stanovil nový rekord pro elektromobily v legendárním závodě do vrchu na Pikes Peak (Colorado/USA). Tým Volkswagen Motorsport se v současnosti připravuje na novou výzvu. Jeho cílem je překonat rekordní čas na kolo pro elektromobily na náročné Severní smyčce Nürburgringu.
Pestrý program na hlavním pódiu
Sportovní program nabídnou na Setkání GTI také Benny Leuchter, tvář značky Volkswagen a jezdec v mistrovství FIA WTCR, a Jasmin Preisig, účastnice 24h závodu na Nürburgringu v týmu „Girls only GTI TCR Team“. Akcí budou doprovázet moderátoři Miriam Höller a Sidney Hoffmann. Kromě mnoha výjimečných modelů Volkswagen čekají na návštěvníky další atrakce. V neposlední řadě oslaví u jezera Wörthersee světovou premiéru fascinující projekty vozidel studentů z Cvikova a Wolfsburgu. Studenti Volkswagenu sami vyrobili koncepční vozy3) podle vlastních nápadů.
Dlouhá tradice
Setkání GTI u jezera Wörthersee mají dlouhou tradici. Fanoušci GTI se v rakouské obci Reifnitz/Maria Wörth poprvé sešli již v roce 1982. Od té doby se akce stala nejen atrakcí pro fanoušky automobilů a prezentací vozidel, ale také skutečnou slavností pro širokou veřejnost, která se koná vždy po dobu čtyř dnů, od středy před svátkem Nanebevstoupení Páně do následujícího víkendu. Letos se setkání koná již poosmatřicáté. Více informací, včetně termínů a programu, naleznou návštěvníci na webových stránkách.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.