Že si čínské automobilky brousí zuby na evropský market asi není pro nikoho novinkou. Tou může být fakt, že se tady čínské vozy dávno prodávají, zatím však nepřinesly nic tak úchvatného, aby změnily návyky konzervativních Evropanů. To se však může povést ambicioznímu Geely s jeho projektem Lynk & Co.
Lynk & Co bylo založeno teprve v roce 2016 a má nabídnout technologie Volva v levnějším balení. V Číně chce větší část své produkce navíc firma nabídnout prostřednictvím předplatného, místo běžného modelu prodeje. Nová značka, v Číně známá jako Lingke, má už v současnosti na domácím trhu v nabídce tři modely. Dvě SUV doplňuje také sedan 03, postavený na stejné platformě CMA, kterou Lynk & Co sdílí i s dalšími značkami z portfolia Geely.
Alain Visser, CEO Lynk & Co nedávno v interview přinesl bližší detaily k expanzi Lynk & Co na starý kontinent. Mezi záplavou módních frází o mobilitě se objevily i některé zajímavé informace. Geely považuje svou novou značku za divokého koně, který ma změnit způsob fungování autoprůmyslu a stát se vůbec první opravdu globální značkou z Číny.
V čem má spočívat unikátnost Lynku? Nebude mít tradiční autosalony, ale "vlajkové obchody". Každý stát dostane dva až tři takové obchody, které budou doplněny malými pop-up obchody, cestujícími po zbývajících městech. Ve Švédsku bude jeden vlajkévý obchod ve Stockholmu, člověk z menšího města se zájmem o koupi čínského vozu tedy bude muset počkat, až k němu dorazí pop-up obchod. Například v Gothenburgu se má ale takový pop-up obchod objevit každý měsíc na týden.
V každém obchodě Lynku se zájemce může cítit jako v moderní kavárně, usadí se na pohodlné sedačky a dá si kávu. Pokud mu káva zachutná a sedačka přijde pohodlná, může si oboje na místě zakoupit. Obchody Lynk & Co totiž kromě aut nabídnou i prodej merchandisingu, od šálku na kávu, přes boty až po skůtry a nábytek. Firmu už prý kontaktovaly desítky firem se zájmem nabízet své zboží přes novou platformu.
První obchody Lynk & Co se v Evropě začnou objevovat už příští rok, ten následující firma expanduje do USA. V Číně jsou už vozy v prodeji téměř dva roky a vloni dosáhly celkévá čísla prodejů 120 tisíc kusů, tedy dosti slušný výsledek na zcela novou značku.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?