V historii motorismu existuje několik výjimečných strojů, které se svými schopnostmi zapsaly do ději. Jedním z nich, ačkoliv možná poněkud pozapomenutým, je i Citroen Scarabée d'Or - tedy česky Zlatý Scarab. Právě tohle auto totiž v roce 1922 jako vůbec první překonalo nemilosrdnou Saharskou poušť. A po téměř 100 letech se dočkalo své repliky.
Výpravám polo-pásových expedičních Citroenů už jsme se jednou v minulosti věnovali, nyní však přichází ten správný čas si toho velmi zajímavé téma připomenout. V automobilce Citroen se rozhodli připravit na blížící se jubileum expedice napříč Saharou s dostatečným předstihem a již nyní představili přesnou repliku originálního vozu s označením „Scarabée d'Or."
Práce na voze začaly již v roce 2016 a celkem se jich zúčastnilo okolo 160 studentů a žáků technických oborů, kterým pomáhalo na 40 učitelů. Projekt se přitom důsledně držel své předlohy s malou kabinou, předními koly a zadními speciálními pásy, které napomáhaly překonávat náročné podmínky v poušti.
V roce stého výročí automobilky Citroen dostává stavba repliky Zlatého Skaraba zcela nový rozměr," uvedla Linda Jackson, ředitelka automobilky. „Je to projekt, který by Andre Citroen jistě ocenil. Jsme hrdí, že jsme podpořili a účastnili se tohoto nového dobrodružství, vzdělávacího projektu, který dnes přináší přesnou repliku původního polo-pásu."
Studenti sice měli k dispozici původní vůz K1, který společně s financemi, zásobováním a technickou podporou nabídla automobilka Citroen, přesto je nečekal lehký úkol. Na svou dobu byl totiž Scarabée d'Or velmi sofistikovaným strojem.
Polopás, který byl postaven na základech druhého modelu automobilky (Citroen HP Type B2), měřil na délku 3.65 metru, byl 1.4 metru široký a 1.68 metru vysoký. Jeho váha se pohybovala okolo 800 kilogramů a o dostatek výkonu se staral řadový čtyřválcový motor 1.5 litru, který poskytoval maximální výkon cca 20 koní při 2 100 otáčkách. Spojen byl s 3-stupňovou převodovkou, která byla instalována u zadní nápravy.
Celou expedici tvořilo několik vozů a tým 10 lidí, které si André Citroen osobně vybral. Do čela výpravy byla vybrána dvojice badatelů Georqes Maria Haardt a Louis Adouin Dubreuil, kterým dělali společnost dokumentaristé a filmaři. Nezapomenutelným členem výpravy byl také psík Flossie, který se údajně stal předlohou pro psa Milou - známého z komiksů Tintinova dobrodružství.
Pokud byste chtěli vidět vůz naživo, ideálně ve společnosti původního Zlatého Skaraba, budete se za ním muset vypravit do Francie. V polovině června bude k vidění na akci „The Citroen Centenary Anniversasy Exhibition" v Paříži, 18. července by měl být k vidění na Champs-Elysées v rámci akce The Journey To The West a od 19. do 21. července by měl prezentovat své schopnosti v rámci akce The Gathering Of The Century, jak uvádí tisková zpráva automobilky.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?