V historii motorismu existuje několik výjimečných strojů, které se svými schopnostmi zapsaly do ději. Jedním z nich, ačkoliv možná poněkud pozapomenutým, je i Citroen Scarabée d'Or - tedy česky Zlatý Scarab. Právě tohle auto totiž v roce 1922 jako vůbec první překonalo nemilosrdnou Saharskou poušť. A po téměř 100 letech se dočkalo své repliky.
Výpravám polo-pásových expedičních Citroenů už jsme se jednou v minulosti věnovali, nyní však přichází ten správný čas si toho velmi zajímavé téma připomenout. V automobilce Citroen se rozhodli připravit na blížící se jubileum expedice napříč Saharou s dostatečným předstihem a již nyní představili přesnou repliku originálního vozu s označením „Scarabée d'Or."
Práce na voze začaly již v roce 2016 a celkem se jich zúčastnilo okolo 160 studentů a žáků technických oborů, kterým pomáhalo na 40 učitelů. Projekt se přitom důsledně držel své předlohy s malou kabinou, předními koly a zadními speciálními pásy, které napomáhaly překonávat náročné podmínky v poušti.
V roce stého výročí automobilky Citroen dostává stavba repliky Zlatého Skaraba zcela nový rozměr," uvedla Linda Jackson, ředitelka automobilky. „Je to projekt, který by Andre Citroen jistě ocenil. Jsme hrdí, že jsme podpořili a účastnili se tohoto nového dobrodružství, vzdělávacího projektu, který dnes přináší přesnou repliku původního polo-pásu."
Studenti sice měli k dispozici původní vůz K1, který společně s financemi, zásobováním a technickou podporou nabídla automobilka Citroen, přesto je nečekal lehký úkol. Na svou dobu byl totiž Scarabée d'Or velmi sofistikovaným strojem.
Polopás, který byl postaven na základech druhého modelu automobilky (Citroen HP Type B2), měřil na délku 3.65 metru, byl 1.4 metru široký a 1.68 metru vysoký. Jeho váha se pohybovala okolo 800 kilogramů a o dostatek výkonu se staral řadový čtyřválcový motor 1.5 litru, který poskytoval maximální výkon cca 20 koní při 2 100 otáčkách. Spojen byl s 3-stupňovou převodovkou, která byla instalována u zadní nápravy.
Celou expedici tvořilo několik vozů a tým 10 lidí, které si André Citroen osobně vybral. Do čela výpravy byla vybrána dvojice badatelů Georqes Maria Haardt a Louis Adouin Dubreuil, kterým dělali společnost dokumentaristé a filmaři. Nezapomenutelným členem výpravy byl také psík Flossie, který se údajně stal předlohou pro psa Milou - známého z komiksů Tintinova dobrodružství.
Pokud byste chtěli vidět vůz naživo, ideálně ve společnosti původního Zlatého Skaraba, budete se za ním muset vypravit do Francie. V polovině června bude k vidění na akci „The Citroen Centenary Anniversasy Exhibition" v Paříži, 18. července by měl být k vidění na Champs-Elysées v rámci akce The Journey To The West a od 19. do 21. července by měl prezentovat své schopnosti v rámci akce The Gathering Of The Century, jak uvádí tisková zpráva automobilky.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?