V historii motorismu existuje několik výjimečných strojů, které se svými schopnostmi zapsaly do ději. Jedním z nich, ačkoliv možná poněkud pozapomenutým, je i Citroen Scarabée d'Or - tedy česky Zlatý Scarab. Právě tohle auto totiž v roce 1922 jako vůbec první překonalo nemilosrdnou Saharskou poušť. A po téměř 100 letech se dočkalo své repliky.
Výpravám polo-pásových expedičních Citroenů už jsme se jednou v minulosti věnovali, nyní však přichází ten správný čas si toho velmi zajímavé téma připomenout. V automobilce Citroen se rozhodli připravit na blížící se jubileum expedice napříč Saharou s dostatečným předstihem a již nyní představili přesnou repliku originálního vozu s označením „Scarabée d'Or."
Práce na voze začaly již v roce 2016 a celkem se jich zúčastnilo okolo 160 studentů a žáků technických oborů, kterým pomáhalo na 40 učitelů. Projekt se přitom důsledně držel své předlohy s malou kabinou, předními koly a zadními speciálními pásy, které napomáhaly překonávat náročné podmínky v poušti.
V roce stého výročí automobilky Citroen dostává stavba repliky Zlatého Skaraba zcela nový rozměr," uvedla Linda Jackson, ředitelka automobilky. „Je to projekt, který by Andre Citroen jistě ocenil. Jsme hrdí, že jsme podpořili a účastnili se tohoto nového dobrodružství, vzdělávacího projektu, který dnes přináší přesnou repliku původního polo-pásu."
Studenti sice měli k dispozici původní vůz K1, který společně s financemi, zásobováním a technickou podporou nabídla automobilka Citroen, přesto je nečekal lehký úkol. Na svou dobu byl totiž Scarabée d'Or velmi sofistikovaným strojem.
Polopás, který byl postaven na základech druhého modelu automobilky (Citroen HP Type B2), měřil na délku 3.65 metru, byl 1.4 metru široký a 1.68 metru vysoký. Jeho váha se pohybovala okolo 800 kilogramů a o dostatek výkonu se staral řadový čtyřválcový motor 1.5 litru, který poskytoval maximální výkon cca 20 koní při 2 100 otáčkách. Spojen byl s 3-stupňovou převodovkou, která byla instalována u zadní nápravy.
Celou expedici tvořilo několik vozů a tým 10 lidí, které si André Citroen osobně vybral. Do čela výpravy byla vybrána dvojice badatelů Georqes Maria Haardt a Louis Adouin Dubreuil, kterým dělali společnost dokumentaristé a filmaři. Nezapomenutelným členem výpravy byl také psík Flossie, který se údajně stal předlohou pro psa Milou - známého z komiksů Tintinova dobrodružství.
Pokud byste chtěli vidět vůz naživo, ideálně ve společnosti původního Zlatého Skaraba, budete se za ním muset vypravit do Francie. V polovině června bude k vidění na akci „The Citroen Centenary Anniversasy Exhibition" v Paříži, 18. července by měl být k vidění na Champs-Elysées v rámci akce The Journey To The West a od 19. do 21. července by měl prezentovat své schopnosti v rámci akce The Gathering Of The Century, jak uvádí tisková zpráva automobilky.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?