Automobilka GAC patří mezi ty méně známé výrobce z Číny, doposud se totiž téměř vůbec nesnažila o export a ani nezaujala žádnou kopií známějšího automobilu. Pokud jste o ní ale slyšeli, nejspíše to bylo kvůli značce používané na jejich automobilech.
Firma navíc patří mezi ty nejmladší výrobce v Číně, GAC bylo založeno teprve v roce 1997, zpočátku ale vyrábělo vozy pouze v joint venture se zahraničními automobilkami. První automobil vlastní značky se dostal na trh až v roce 2010, využíval techniku Alfy Romeo 166, zakupenou od Italů a v čínštině se nazýval Guanqi Chuanqi. Od počátku firma zamýšlela i export svých modelů a jako naprostá většina tamních výrobců si také vytvořila mezinárodní verzi svého názvu. Původní čínské jméno se ostatně čte "kuan-čchi čchuan-čchi", což asi většině světa nepřijde jako přitažlivé jméno pro automobil.
Marketingoví specialisté GAC si proto vymysleli nové slovo Trumpchi. To má výslovností zhruba připomínat původní čínské slovo chuanqi, které znamená legendární. Podobnost se jménem 45 prezidenta USA není náhodná, slovo Trump bylo dle Číňanů díky svému slavnému nositeli synonymem úspěchu a chi má značit Čínu. Trumpchi se poté stalo značkou používanou na všech modelech GAC, na zádi každého vozu prodaného v Číně je vždy čínský nápis Guanqi Chuanqi, plus velký nápis Trumpchi v latince.
GAC se ale brzy začal chystat na export a na rozdíl od většiny lokální konkurence si vybral jeden z nejnáročnějších trhů, USA. Předpoklady pro to má, v Číně si GAC nese pověst nejkvalitnějšího výrobce, který pravidelně vyhrává srovnání spolehlivosti a bezpečnosti svých vozů. Kromě toho se úspěšně vyhýbá i kopírování designu.
Číňané se na vstup na americký trh začali chystat už v roce 2013, jejich vozy, včetně konceptu Trumpchi E-Jet, se objevily ve filmu Transformers: Age of Extinction. Především se ale začaly ukazovat na amerických autosalonech, kde si firma testovala reakce návštěvníků.
A právě tam se ukázal problém, který Číňané do té doby nečekali. Většina návštěvníků stánku GAC se totiž pozastavila hlavně nad bizarní značkou, používanou na automobilech. Trump tehdy finišoval svou úspěšnou prezidentskou kampaň, komentáře k pojmenování čínských vozů proto často nebyly zrovna lichotivé. Číňané se ale poučili, z exportních verzí sundali nápisy Trumpchi a nahradili je zkratkou GAC, kromě toho navíc začali tvrdit, že jméno ve skutečnosti Trumpem inspirováno nebylo. V Číně se však nic nezměnilo a vozy i nadále nesly obě verze jména na zádi.
S novým MPV GM6, které se právě dostává do prodeje, se ale ukázalo že GAC definitivně opouští jméno Trumpchi i na domácím trhu. Pravděpodobně za to může současná politika Donalda Trumpa, který začal obchodní válku s Čínou a vyhrožuje vysokými cly na dovoz automobilů, což už teď výrazně ohrozilo plány GAC na expanzi. Na sedmimístném GM6 se tak už objevuje jen nápis Guanqi Chuanqi ve znacích, nový mezinárodní název zatím firma nepředstavila. Elektrické vozy automobilky dostaly novou značku Aion, pokud se její užití nerozšíří i na tradiční modely, je pravděpodobné že zůstane jen u sterilní zkratky GAC.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.