Automobilka GAC patří mezi ty méně známé výrobce z Číny, doposud se totiž téměř vůbec nesnažila o export a ani nezaujala žádnou kopií známějšího automobilu. Pokud jste o ní ale slyšeli, nejspíše to bylo kvůli značce používané na jejich automobilech.
Firma navíc patří mezi ty nejmladší výrobce v Číně, GAC bylo založeno teprve v roce 1997, zpočátku ale vyrábělo vozy pouze v joint venture se zahraničními automobilkami. První automobil vlastní značky se dostal na trh až v roce 2010, využíval techniku Alfy Romeo 166, zakupenou od Italů a v čínštině se nazýval Guanqi Chuanqi. Od počátku firma zamýšlela i export svých modelů a jako naprostá většina tamních výrobců si také vytvořila mezinárodní verzi svého názvu. Původní čínské jméno se ostatně čte "kuan-čchi čchuan-čchi", což asi většině světa nepřijde jako přitažlivé jméno pro automobil.
Marketingoví specialisté GAC si proto vymysleli nové slovo Trumpchi. To má výslovností zhruba připomínat původní čínské slovo chuanqi, které znamená legendární. Podobnost se jménem 45 prezidenta USA není náhodná, slovo Trump bylo dle Číňanů díky svému slavnému nositeli synonymem úspěchu a chi má značit Čínu. Trumpchi se poté stalo značkou používanou na všech modelech GAC, na zádi každého vozu prodaného v Číně je vždy čínský nápis Guanqi Chuanqi, plus velký nápis Trumpchi v latince.
GAC se ale brzy začal chystat na export a na rozdíl od většiny lokální konkurence si vybral jeden z nejnáročnějších trhů, USA. Předpoklady pro to má, v Číně si GAC nese pověst nejkvalitnějšího výrobce, který pravidelně vyhrává srovnání spolehlivosti a bezpečnosti svých vozů. Kromě toho se úspěšně vyhýbá i kopírování designu.
Číňané se na vstup na americký trh začali chystat už v roce 2013, jejich vozy, včetně konceptu Trumpchi E-Jet, se objevily ve filmu Transformers: Age of Extinction. Především se ale začaly ukazovat na amerických autosalonech, kde si firma testovala reakce návštěvníků.
A právě tam se ukázal problém, který Číňané do té doby nečekali. Většina návštěvníků stánku GAC se totiž pozastavila hlavně nad bizarní značkou, používanou na automobilech. Trump tehdy finišoval svou úspěšnou prezidentskou kampaň, komentáře k pojmenování čínských vozů proto často nebyly zrovna lichotivé. Číňané se ale poučili, z exportních verzí sundali nápisy Trumpchi a nahradili je zkratkou GAC, kromě toho navíc začali tvrdit, že jméno ve skutečnosti Trumpem inspirováno nebylo. V Číně se však nic nezměnilo a vozy i nadále nesly obě verze jména na zádi.
S novým MPV GM6, které se právě dostává do prodeje, se ale ukázalo že GAC definitivně opouští jméno Trumpchi i na domácím trhu. Pravděpodobně za to může současná politika Donalda Trumpa, který začal obchodní válku s Čínou a vyhrožuje vysokými cly na dovoz automobilů, což už teď výrazně ohrozilo plány GAC na expanzi. Na sedmimístném GM6 se tak už objevuje jen nápis Guanqi Chuanqi ve znacích, nový mezinárodní název zatím firma nepředstavila. Elektrické vozy automobilky dostaly novou značku Aion, pokud se její užití nerozšíří i na tradiční modely, je pravděpodobné že zůstane jen u sterilní zkratky GAC.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.