Automobilka GAC patří mezi ty méně známé výrobce z Číny, doposud se totiž téměř vůbec nesnažila o export a ani nezaujala žádnou kopií známějšího automobilu. Pokud jste o ní ale slyšeli, nejspíše to bylo kvůli značce používané na jejich automobilech.
Firma navíc patří mezi ty nejmladší výrobce v Číně, GAC bylo založeno teprve v roce 1997, zpočátku ale vyrábělo vozy pouze v joint venture se zahraničními automobilkami. První automobil vlastní značky se dostal na trh až v roce 2010, využíval techniku Alfy Romeo 166, zakupenou od Italů a v čínštině se nazýval Guanqi Chuanqi. Od počátku firma zamýšlela i export svých modelů a jako naprostá většina tamních výrobců si také vytvořila mezinárodní verzi svého názvu. Původní čínské jméno se ostatně čte "kuan-čchi čchuan-čchi", což asi většině světa nepřijde jako přitažlivé jméno pro automobil.
Marketingoví specialisté GAC si proto vymysleli nové slovo Trumpchi. To má výslovností zhruba připomínat původní čínské slovo chuanqi, které znamená legendární. Podobnost se jménem 45 prezidenta USA není náhodná, slovo Trump bylo dle Číňanů díky svému slavnému nositeli synonymem úspěchu a chi má značit Čínu. Trumpchi se poté stalo značkou používanou na všech modelech GAC, na zádi každého vozu prodaného v Číně je vždy čínský nápis Guanqi Chuanqi, plus velký nápis Trumpchi v latince.
GAC se ale brzy začal chystat na export a na rozdíl od většiny lokální konkurence si vybral jeden z nejnáročnějších trhů, USA. Předpoklady pro to má, v Číně si GAC nese pověst nejkvalitnějšího výrobce, který pravidelně vyhrává srovnání spolehlivosti a bezpečnosti svých vozů. Kromě toho se úspěšně vyhýbá i kopírování designu.
Číňané se na vstup na americký trh začali chystat už v roce 2013, jejich vozy, včetně konceptu Trumpchi E-Jet, se objevily ve filmu Transformers: Age of Extinction. Především se ale začaly ukazovat na amerických autosalonech, kde si firma testovala reakce návštěvníků.
A právě tam se ukázal problém, který Číňané do té doby nečekali. Většina návštěvníků stánku GAC se totiž pozastavila hlavně nad bizarní značkou, používanou na automobilech. Trump tehdy finišoval svou úspěšnou prezidentskou kampaň, komentáře k pojmenování čínských vozů proto často nebyly zrovna lichotivé. Číňané se ale poučili, z exportních verzí sundali nápisy Trumpchi a nahradili je zkratkou GAC, kromě toho navíc začali tvrdit, že jméno ve skutečnosti Trumpem inspirováno nebylo. V Číně se však nic nezměnilo a vozy i nadále nesly obě verze jména na zádi.
S novým MPV GM6, které se právě dostává do prodeje, se ale ukázalo že GAC definitivně opouští jméno Trumpchi i na domácím trhu. Pravděpodobně za to může současná politika Donalda Trumpa, který začal obchodní válku s Čínou a vyhrožuje vysokými cly na dovoz automobilů, což už teď výrazně ohrozilo plány GAC na expanzi. Na sedmimístném GM6 se tak už objevuje jen nápis Guanqi Chuanqi ve znacích, nový mezinárodní název zatím firma nepředstavila. Elektrické vozy automobilky dostaly novou značku Aion, pokud se její užití nerozšíří i na tradiční modely, je pravděpodobné že zůstane jen u sterilní zkratky GAC.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?