Automobilka GAC patří mezi ty méně známé výrobce z Číny, doposud se totiž téměř vůbec nesnažila o export a ani nezaujala žádnou kopií známějšího automobilu. Pokud jste o ní ale slyšeli, nejspíše to bylo kvůli značce používané na jejich automobilech.
Firma navíc patří mezi ty nejmladší výrobce v Číně, GAC bylo založeno teprve v roce 1997, zpočátku ale vyrábělo vozy pouze v joint venture se zahraničními automobilkami. První automobil vlastní značky se dostal na trh až v roce 2010, využíval techniku Alfy Romeo 166, zakupenou od Italů a v čínštině se nazýval Guanqi Chuanqi. Od počátku firma zamýšlela i export svých modelů a jako naprostá většina tamních výrobců si také vytvořila mezinárodní verzi svého názvu. Původní čínské jméno se ostatně čte "kuan-čchi čchuan-čchi", což asi většině světa nepřijde jako přitažlivé jméno pro automobil.
Marketingoví specialisté GAC si proto vymysleli nové slovo Trumpchi. To má výslovností zhruba připomínat původní čínské slovo chuanqi, které znamená legendární. Podobnost se jménem 45 prezidenta USA není náhodná, slovo Trump bylo dle Číňanů díky svému slavnému nositeli synonymem úspěchu a chi má značit Čínu. Trumpchi se poté stalo značkou používanou na všech modelech GAC, na zádi každého vozu prodaného v Číně je vždy čínský nápis Guanqi Chuanqi, plus velký nápis Trumpchi v latince.
GAC se ale brzy začal chystat na export a na rozdíl od většiny lokální konkurence si vybral jeden z nejnáročnějších trhů, USA. Předpoklady pro to má, v Číně si GAC nese pověst nejkvalitnějšího výrobce, který pravidelně vyhrává srovnání spolehlivosti a bezpečnosti svých vozů. Kromě toho se úspěšně vyhýbá i kopírování designu.
Číňané se na vstup na americký trh začali chystat už v roce 2013, jejich vozy, včetně konceptu Trumpchi E-Jet, se objevily ve filmu Transformers: Age of Extinction. Především se ale začaly ukazovat na amerických autosalonech, kde si firma testovala reakce návštěvníků.
A právě tam se ukázal problém, který Číňané do té doby nečekali. Většina návštěvníků stánku GAC se totiž pozastavila hlavně nad bizarní značkou, používanou na automobilech. Trump tehdy finišoval svou úspěšnou prezidentskou kampaň, komentáře k pojmenování čínských vozů proto často nebyly zrovna lichotivé. Číňané se ale poučili, z exportních verzí sundali nápisy Trumpchi a nahradili je zkratkou GAC, kromě toho navíc začali tvrdit, že jméno ve skutečnosti Trumpem inspirováno nebylo. V Číně se však nic nezměnilo a vozy i nadále nesly obě verze jména na zádi.
S novým MPV GM6, které se právě dostává do prodeje, se ale ukázalo že GAC definitivně opouští jméno Trumpchi i na domácím trhu. Pravděpodobně za to může současná politika Donalda Trumpa, který začal obchodní válku s Čínou a vyhrožuje vysokými cly na dovoz automobilů, což už teď výrazně ohrozilo plány GAC na expanzi. Na sedmimístném GM6 se tak už objevuje jen nápis Guanqi Chuanqi ve znacích, nový mezinárodní název zatím firma nepředstavila. Elektrické vozy automobilky dostaly novou značku Aion, pokud se její užití nerozšíří i na tradiční modely, je pravděpodobné že zůstane jen u sterilní zkratky GAC.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.