Severokorejský vůdce Kim Čong-Un je známý svou láskou k luxusním věcem, včetně automobilů. To bylo ostatně vidět i na jeho nedávné návštěvě v Rusku, během které využíval pancéřovanou prémiovou limuzínu Mercedes-Maybach S600 Pullman a v jeho bezpečnostní koloně se navíc objevovaly vozy jako Mercedes-Maybach S62 nebo Lexus LX570. Nikdo přitom ale netuší, jak se KLDR k těmto vozidlům dostává.
Kdykoliv se mediálně známá osobnost objeví v novém automobilu, znamená to pro většinu automobilek reklamu zdarma. Záliba Kim Čong-Una v luxusních vozech Mercedes však přidělává samotné automobilce spíše vrásky na čele, neboť musí pokaždé vysvětlovat, jak se severokorejský vůdce k jejím vozidlům dostal.
A stejné smršti otázek musela automobilka čelit i po nedávném setkání Kim Čong-Una s ruským prezidentem Vladimirem Putinem, na které dorazil Kim v pancéřované limuzíně Mercedes-Maybach S600 Pullman v hodnotě cca 1.6 milionu dolarů (cca 36,8 mil. Kč). V jeho koloně se navíc objevil nový Mercedes-Maybach S62, jehož cena se odhaduje na cca 500 000 dolarů (11.5 mil. Kč).
Daimler přitom pouze znovu opakoval, že nemá nejmenší ponětí, jak se mohly vozy do země dostat. Samotná automobilka však plně respektuje embargo na dovoz luxusního zboží, včetně automobilů, které bylo na KLDR uvaleno již v roce cca 2013, jak připomíná web the Drive.
„Nemáme nejmenší ponětí, jak se tato vozidla dostala do KLDR," uvedla tisková mluvčí Daimleru v rozhovoru pro Associated Press. „Naše společnost neobchoduje s KLDR již více než 15 let a striktně se drží embarg zavedených EU a USA. Aby automobilka zabránila vývozu automobilů do KLDR nebo na kteroukoliv z jejích světových ambasád, zavedla komplexní proces kontroly exportu. Současně je však potřeba říci, že automobilka už není zodpovědná za prodeje vozů od třetí strany.
Luxusní automobily však nejsou jediný zakázaný kontraband, který se na KLDR zvesela dováží. Řeč může být dokonce i o drahých a kvalitních cigaretách a doutnících, dobrém alkoholu, jachtách, atd. Zákaz dovozu podobného zboží přitom padl již v roce 2013. Nicméně bez větších úspěchů.
I přes řadu zákazů si zkrátka Kim dokázal zpříjemnit život, nicméně ani komise EU zřejmě nebude úplně slepá. Vyšetřovací komise už se totiž začala zajímat, jak se Kim ke svým luxusních vozidlům dostává. Navíc se mezi jeho sbírkou luxusních Mercedesů dají najít i další drahé skvosty, jako třeba vyfocený Lexs LX570.
Láska k německým automobilům je však v KLDR nejspíš dědičná. Limuzínami Mercedes-Maybach jezdil dokonce i severokorejský vládce Kim Čong-Il, který má dodnes jednu ze svých starších oblíbených limuzín zaparkovanou ve svém mauzoleu.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?