Svět řeší záhadu: Jak se luxusní Mercedesy dostávají do KLDR?

Kim Čong-Un a jeho speciální kolona. Limuzínu s diktátorem obklopují běžící bodyguardi
Kim Čong-Un a jeho speciální kolona. Limuzínu s diktátorem obklopují běžící bodyguardi, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 29. dubna 2019 15:07
Sdílej:

Severokorejský vůdce Kim Čong-Un je známý svou láskou k luxusním věcem, včetně automobilů. To bylo ostatně vidět i na jeho nedávné návštěvě v Rusku, během které využíval pancéřovanou prémiovou limuzínu Mercedes-Maybach S600 Pullman a v jeho bezpečnostní koloně se navíc objevovaly vozy jako Mercedes-Maybach S62 nebo Lexus LX570. Nikdo přitom ale netuší, jak se KLDR k těmto vozidlům dostává.

Kdykoliv se mediálně známá osobnost objeví v novém automobilu, znamená to pro většinu automobilek reklamu zdarma. Záliba Kim Čong-Una v luxusních vozech Mercedes však přidělává samotné automobilce spíše vrásky na čele, neboť musí pokaždé vysvětlovat, jak se severokorejský vůdce k jejím vozidlům dostal.

A stejné smršti otázek musela automobilka čelit i po nedávném setkání Kim Čong-Una s ruským prezidentem Vladimirem Putinem, na které dorazil Kim v pancéřované limuzíně Mercedes-Maybach S600 Pullman v hodnotě cca 1.6 milionu dolarů (cca 36,8 mil. Kč). V jeho koloně se navíc objevil nový Mercedes-Maybach S62, jehož cena se odhaduje na cca 500 000 dolarů (11.5 mil. Kč).

Daimler přitom pouze znovu opakoval, že nemá nejmenší ponětí, jak se mohly vozy do země dostat. Samotná automobilka však plně respektuje embargo na dovoz luxusního zboží, včetně automobilů, které bylo na KLDR uvaleno již v roce cca 2013, jak připomíná web the Drive.

„Nemáme nejmenší ponětí, jak se tato vozidla dostala do KLDR," uvedla tisková mluvčí Daimleru v rozhovoru pro Associated Press. „Naše společnost neobchoduje s KLDR již více než 15 let a striktně se drží embarg zavedených EU a USA. Aby automobilka zabránila vývozu automobilů do KLDR nebo na kteroukoliv z jejích světových ambasád, zavedla komplexní proces kontroly exportu. Současně je však potřeba říci, že automobilka už není zodpovědná za prodeje vozů od třetí strany.

Luxusní automobily však nejsou jediný zakázaný kontraband, který se na KLDR zvesela dováží. Řeč může být dokonce i o drahých a kvalitních cigaretách a doutnících, dobrém alkoholu, jachtách, atd. Zákaz dovozu podobného zboží přitom padl již v roce 2013. Nicméně bez větších úspěchů.

I přes řadu zákazů si zkrátka Kim dokázal zpříjemnit život, nicméně ani komise EU zřejmě nebude úplně slepá. Vyšetřovací komise už se totiž začala zajímat, jak se Kim ke svým luxusních vozidlům dostává. Navíc se mezi jeho sbírkou luxusních Mercedesů dají najít i další drahé skvosty, jako třeba vyfocený Lexs LX570.

Láska k německým automobilům je však v KLDR nejspíš dědičná. Limuzínami Mercedes-Maybach jezdil dokonce i severokorejský vládce Kim Čong-Il, který má dodnes jednu ze svých starších oblíbených limuzín zaparkovanou ve svém mauzoleu.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.