Severokorejský vůdce Kim Čong-Un je známý svou láskou k luxusním věcem, včetně automobilů. To bylo ostatně vidět i na jeho nedávné návštěvě v Rusku, během které využíval pancéřovanou prémiovou limuzínu Mercedes-Maybach S600 Pullman a v jeho bezpečnostní koloně se navíc objevovaly vozy jako Mercedes-Maybach S62 nebo Lexus LX570. Nikdo přitom ale netuší, jak se KLDR k těmto vozidlům dostává.
Kdykoliv se mediálně známá osobnost objeví v novém automobilu, znamená to pro většinu automobilek reklamu zdarma. Záliba Kim Čong-Una v luxusních vozech Mercedes však přidělává samotné automobilce spíše vrásky na čele, neboť musí pokaždé vysvětlovat, jak se severokorejský vůdce k jejím vozidlům dostal.
A stejné smršti otázek musela automobilka čelit i po nedávném setkání Kim Čong-Una s ruským prezidentem Vladimirem Putinem, na které dorazil Kim v pancéřované limuzíně Mercedes-Maybach S600 Pullman v hodnotě cca 1.6 milionu dolarů (cca 36,8 mil. Kč). V jeho koloně se navíc objevil nový Mercedes-Maybach S62, jehož cena se odhaduje na cca 500 000 dolarů (11.5 mil. Kč).
Daimler přitom pouze znovu opakoval, že nemá nejmenší ponětí, jak se mohly vozy do země dostat. Samotná automobilka však plně respektuje embargo na dovoz luxusního zboží, včetně automobilů, které bylo na KLDR uvaleno již v roce cca 2013, jak připomíná web the Drive.
„Nemáme nejmenší ponětí, jak se tato vozidla dostala do KLDR," uvedla tisková mluvčí Daimleru v rozhovoru pro Associated Press. „Naše společnost neobchoduje s KLDR již více než 15 let a striktně se drží embarg zavedených EU a USA. Aby automobilka zabránila vývozu automobilů do KLDR nebo na kteroukoliv z jejích světových ambasád, zavedla komplexní proces kontroly exportu. Současně je však potřeba říci, že automobilka už není zodpovědná za prodeje vozů od třetí strany.
Luxusní automobily však nejsou jediný zakázaný kontraband, který se na KLDR zvesela dováží. Řeč může být dokonce i o drahých a kvalitních cigaretách a doutnících, dobrém alkoholu, jachtách, atd. Zákaz dovozu podobného zboží přitom padl již v roce 2013. Nicméně bez větších úspěchů.
I přes řadu zákazů si zkrátka Kim dokázal zpříjemnit život, nicméně ani komise EU zřejmě nebude úplně slepá. Vyšetřovací komise už se totiž začala zajímat, jak se Kim ke svým luxusních vozidlům dostává. Navíc se mezi jeho sbírkou luxusních Mercedesů dají najít i další drahé skvosty, jako třeba vyfocený Lexs LX570.
Láska k německým automobilům je však v KLDR nejspíš dědičná. Limuzínami Mercedes-Maybach jezdil dokonce i severokorejský vládce Kim Čong-Il, který má dodnes jednu ze svých starších oblíbených limuzín zaparkovanou ve svém mauzoleu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?