Koncem 80. let cestovatelští nadšenci i široká veřejnost sledovali pouť výpravy Tatra kolem světa, na kterou v roce 1987 vyrazil tým se speciálem TATRA T 815 GTC. Na její odkaz chce v příštích třech letech navázat expedice Tatra kolem světa 2, kterou podpoří i kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS.
CzechOverland, z. s. Plánují, že během let 2020 až 2022 ujedou přibližně 270 tisíc kilometrů. Má jít o největší expedici kolem světa, které se bude moci postupně zúčastnit až 600 lidí. Koncept expedice je totiž unikátní, speciálně upravená tatrovka bude mít vyhrazená místa pro zájemce, kteří se budou moci postupně k expedici přidávat na různé úseky. Stanou se tak součástí něčeho neopakovatelného, zažijí největší dobrodružství svého života a zároveň podpoří průběh výpravy i s ní související projekty.
„Chceme nejen vzdát hold původní expedici, ale hlavně v lidech rozdmýchat touhu objevovat, poznávat a překonávat hranice, nejen ty státní, ale i své vlastní," říká Marek Havlíček. V expedičním voze bude vždy po celou dobu kromě řidiče profesionální kameraman, průvodce a jeden až dva členové týmu zajišťující realizaci vedlejších projektů naplánovaných během cesty. Součástí týmu bude také kontaktní a koordinační osoba v Česku, která zajistí i marketingové a PR aktivity nebo další servis. Organizátoři expedice Tatra kolem světa 2 na její podporu spustili také kampaň na crowdfundingovém portálu Hithit, kde je možné její uskutečnění podpořit.
Expedici Tatra kolem světa 2 podporuje i kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS. „Naše společnost je hrdá na svou historii a první expedice Tatra kolem světa je její součástí. Jsme tedy rádi, že se našli cestovatelé, kteří chtějí na její odkaz navázat a zároveň přišli s konkrétním a promyšleným projektem. Proto jsme se rozhodli, že je v jejich plánech podpoříme," vysvětluje Petr Hendrych, místopředseda představenstva a ředitel obchodu a marketingu TATRA TRUCKS. Firma podpoří výpravu nejen mediálně nebo marketingově, ale zprostředkuje jejím organizátorům i kontakty se svými partnery a dodavateli.
Oba hlavní protagonisté expedice Tatra kolem světa 2 mají velké zkušenosti s cestováním i řízením vozů v extrémních podmínkách. Marek Havlíček je zkušený cestovatel, spisovatel a fotograf. Má za sebou mimo jiné již cestu kolem světa v cestovatelské dodávce v letech 2016 až 2018, v letech 2008 až 2010 zase například procestoval Afriku. Dohromady má na svém kontě přes 400 tisíc km v autech i na motorkách. Petr Holeček během dvanácti let najezdil v tatrovkách po africké Angole pár stovek tisíc kilometrů. Bez technického zázemí a jen se základním nářadím si vždy dokázal poradit a svou tatrovku dostat do cíle, zároveň se dorozumět a spolupracovat s místními obyvateli.
Tatrovka s účastníky expedice Tatra kolem světa 2 postupně navštíví až 68 zemí, přičemž trasa bude jedinečná, nikdo před tím ji v této podobě neabsolvoval. Zároveň však bude mít společné průsečíky s původní trasou expedice Tatra kolem světa z konce 80. let, a i tímto způsobem na ni bude odkazovat. Účastníci tak získají autentický zážitek, který bude velmi vzdálený zájezdovému cestování. Etapy povedou mimo jiné přes oblíbený Blízký a Dálný východ, Jižní Ameriku a africký kontinent. „Plánujeme objet svět kolem dokola tak jako ještě nikdo, chceme ukázat lidem s respektem jiné země, jiné kultury a také přístup k životu nabitý optimismem. A ty nejodvážnější dobrodruhy dokonce vzít s sebou na cestu s naší tatrovkou," říká Petr Holeček.
Pro expedici vzniká speciální vozidlo na podvozku TATRA v provedení 4x4, které bude svým designem odkazovat na původní automobil TATRA T 815 GTC. Při stavbě expedičního vozu mimo jiné pomáhá například Ondřej Skácel, vedoucího oddělení projekce nákladních vozidel automobilky TATRA TRUCKS, nebo Dalibor Petr, syn řidiče původní expedice Tatra kolem světa. „Proč jsme zvolili tatrovku? TATRA je česká automobilová ikona a jeli na ní i naši předchůdci, je v tom tedy kus symboliky. Navíc díky svému jedinečnému podvozku, vzduchem přímo chlazenému motoru a konstrukci je výborným cestovatelským vozem pro náročné podmínky a terén, proto nás dokáže bezpečně dovézt tam, kde ostatní vozy mají problém. Při stavbě našeho speciálu uplatňujeme jak naše letité cestovatelské zkušenosti, tak i moderní technologie," vysvětlují Petr Holeček a Marek Havlíček. Vůz by měl být dokončen na podzim tohoto roku, poté bude následovat jeho prezentace během turné po celém Česku ale i na Slovensku.
Expedice bude rozdělena do čtyř etap, přičemž speciální tatrovka bude mezi etapami na jednotlivé kontinenty přepravována lodí.
1. etapa – doba trvání 9 měsíců, cca 70 tisíc km, 22 zemíČesko – Slovensko – Maďarsko – Slovinsko – Chorvatsko – Bosna a Hercegovina – Černá Hora – Albánie – Makedonie – Řecko – Bulharsko – Turecko – Gruzie – Arménie – Ázerbájdžán – Irán – Turkmenistán – Uzbekistán – Tádžikistán – Kyrgyzstán – Kazachstán – Mongolsko – Rusko
2. etapa – doba trvání 5 měsíců, cca 40 tisíc km, 8 zemíChile – Argentina – Paraguay – Brazílie – Bolívie – Peru – Ekvádor – Kolumbie
3. etapa – doba trvání 9 měsíců, cca 80 tisíc km, 10 zemíPanama – Kostarika – Nikaragua – Honduras – Salvador – Guatemala – Belize – Mexiko – USA – Kanada
4. etapa, doba trvání 9 měsíců, cca 80 tisíc km, 28 zemíJAR – Lesotho – Svazijsko – Namibie – Botswana – Zambie – Malawi – Tanzanie – Rwanda – Uganda – Demokratická republika Kongo – Republika Kongo – Gabon – Kamerun – Nigérie – Niger – Benin – Togo – Ghana – Burkina Faso – Mali – Mauretánie – Senegal – Gambie – Sierra Leone – Maroko – Španělsko – Francie – Německo – Česko
Zdroj: Tatra Trucks
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.