Koncem 80. let cestovatelští nadšenci i široká veřejnost sledovali pouť výpravy Tatra kolem světa, na kterou v roce 1987 vyrazil tým se speciálem TATRA T 815 GTC. Na její odkaz chce v příštích třech letech navázat expedice Tatra kolem světa 2, kterou podpoří i kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS.
CzechOverland, z. s. Plánují, že během let 2020 až 2022 ujedou přibližně 270 tisíc kilometrů. Má jít o největší expedici kolem světa, které se bude moci postupně zúčastnit až 600 lidí. Koncept expedice je totiž unikátní, speciálně upravená tatrovka bude mít vyhrazená místa pro zájemce, kteří se budou moci postupně k expedici přidávat na různé úseky. Stanou se tak součástí něčeho neopakovatelného, zažijí největší dobrodružství svého života a zároveň podpoří průběh výpravy i s ní související projekty.
„Chceme nejen vzdát hold původní expedici, ale hlavně v lidech rozdmýchat touhu objevovat, poznávat a překonávat hranice, nejen ty státní, ale i své vlastní," říká Marek Havlíček. V expedičním voze bude vždy po celou dobu kromě řidiče profesionální kameraman, průvodce a jeden až dva členové týmu zajišťující realizaci vedlejších projektů naplánovaných během cesty. Součástí týmu bude také kontaktní a koordinační osoba v Česku, která zajistí i marketingové a PR aktivity nebo další servis. Organizátoři expedice Tatra kolem světa 2 na její podporu spustili také kampaň na crowdfundingovém portálu Hithit, kde je možné její uskutečnění podpořit.
Expedici Tatra kolem světa 2 podporuje i kopřivnická automobilka TATRA TRUCKS. „Naše společnost je hrdá na svou historii a první expedice Tatra kolem světa je její součástí. Jsme tedy rádi, že se našli cestovatelé, kteří chtějí na její odkaz navázat a zároveň přišli s konkrétním a promyšleným projektem. Proto jsme se rozhodli, že je v jejich plánech podpoříme," vysvětluje Petr Hendrych, místopředseda představenstva a ředitel obchodu a marketingu TATRA TRUCKS. Firma podpoří výpravu nejen mediálně nebo marketingově, ale zprostředkuje jejím organizátorům i kontakty se svými partnery a dodavateli.
Oba hlavní protagonisté expedice Tatra kolem světa 2 mají velké zkušenosti s cestováním i řízením vozů v extrémních podmínkách. Marek Havlíček je zkušený cestovatel, spisovatel a fotograf. Má za sebou mimo jiné již cestu kolem světa v cestovatelské dodávce v letech 2016 až 2018, v letech 2008 až 2010 zase například procestoval Afriku. Dohromady má na svém kontě přes 400 tisíc km v autech i na motorkách. Petr Holeček během dvanácti let najezdil v tatrovkách po africké Angole pár stovek tisíc kilometrů. Bez technického zázemí a jen se základním nářadím si vždy dokázal poradit a svou tatrovku dostat do cíle, zároveň se dorozumět a spolupracovat s místními obyvateli.
Tatrovka s účastníky expedice Tatra kolem světa 2 postupně navštíví až 68 zemí, přičemž trasa bude jedinečná, nikdo před tím ji v této podobě neabsolvoval. Zároveň však bude mít společné průsečíky s původní trasou expedice Tatra kolem světa z konce 80. let, a i tímto způsobem na ni bude odkazovat. Účastníci tak získají autentický zážitek, který bude velmi vzdálený zájezdovému cestování. Etapy povedou mimo jiné přes oblíbený Blízký a Dálný východ, Jižní Ameriku a africký kontinent. „Plánujeme objet svět kolem dokola tak jako ještě nikdo, chceme ukázat lidem s respektem jiné země, jiné kultury a také přístup k životu nabitý optimismem. A ty nejodvážnější dobrodruhy dokonce vzít s sebou na cestu s naší tatrovkou," říká Petr Holeček.
Pro expedici vzniká speciální vozidlo na podvozku TATRA v provedení 4x4, které bude svým designem odkazovat na původní automobil TATRA T 815 GTC. Při stavbě expedičního vozu mimo jiné pomáhá například Ondřej Skácel, vedoucího oddělení projekce nákladních vozidel automobilky TATRA TRUCKS, nebo Dalibor Petr, syn řidiče původní expedice Tatra kolem světa. „Proč jsme zvolili tatrovku? TATRA je česká automobilová ikona a jeli na ní i naši předchůdci, je v tom tedy kus symboliky. Navíc díky svému jedinečnému podvozku, vzduchem přímo chlazenému motoru a konstrukci je výborným cestovatelským vozem pro náročné podmínky a terén, proto nás dokáže bezpečně dovézt tam, kde ostatní vozy mají problém. Při stavbě našeho speciálu uplatňujeme jak naše letité cestovatelské zkušenosti, tak i moderní technologie," vysvětlují Petr Holeček a Marek Havlíček. Vůz by měl být dokončen na podzim tohoto roku, poté bude následovat jeho prezentace během turné po celém Česku ale i na Slovensku.
Expedice bude rozdělena do čtyř etap, přičemž speciální tatrovka bude mezi etapami na jednotlivé kontinenty přepravována lodí.
1. etapa – doba trvání 9 měsíců, cca 70 tisíc km, 22 zemíČesko – Slovensko – Maďarsko – Slovinsko – Chorvatsko – Bosna a Hercegovina – Černá Hora – Albánie – Makedonie – Řecko – Bulharsko – Turecko – Gruzie – Arménie – Ázerbájdžán – Irán – Turkmenistán – Uzbekistán – Tádžikistán – Kyrgyzstán – Kazachstán – Mongolsko – Rusko
2. etapa – doba trvání 5 měsíců, cca 40 tisíc km, 8 zemíChile – Argentina – Paraguay – Brazílie – Bolívie – Peru – Ekvádor – Kolumbie
3. etapa – doba trvání 9 měsíců, cca 80 tisíc km, 10 zemíPanama – Kostarika – Nikaragua – Honduras – Salvador – Guatemala – Belize – Mexiko – USA – Kanada
4. etapa, doba trvání 9 měsíců, cca 80 tisíc km, 28 zemíJAR – Lesotho – Svazijsko – Namibie – Botswana – Zambie – Malawi – Tanzanie – Rwanda – Uganda – Demokratická republika Kongo – Republika Kongo – Gabon – Kamerun – Nigérie – Niger – Benin – Togo – Ghana – Burkina Faso – Mali – Mauretánie – Senegal – Gambie – Sierra Leone – Maroko – Španělsko – Francie – Německo – Česko
Zdroj: Tatra Trucks
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?