Třináctá epizoda třetí řady Grand Tour patří podle recenzí k tomu nejlepšímu, co zatím Clarkson, Hammond a May pro Amazon natočili. Trojice populárních novinářů byla vyslána do pustiny kdesi v Mongolsku, kde jim byly z vrtulníku shozeny díly na stavbu jejich vlastního vozidla, se kterým se měli dostat zpátky do civilizace. Zkrátka úžasný nápad, který se díky rozpočtu Amazonu podařilo i skvěle realizovat. Nyní se však objevilo nařčení, že nápad na tento díl nepochází z hlavy samotných producentů, ale přivlastnili si ho od ruského zakladatele malé automobilky Partisan Motors sídlící v Německu.
Mongolský speciál, jak bývá označován třináctý díl třetí série The Grand Tour, si rychle získal celosvětovou popularitu. My jsme ho sice zatím ještě neviděli, přesto je jeho obsah poměrně dobře známý a zřetelný: Trojice moderátorů začíná uprostřed mongolské pustiny, kam jim je z vrtulníku shozeno několik dřevěných beden se součástkami z různých aut.
Moderátoři si tak musí svépomocí postavit automobil, který se skládá z nejrůznějších dílů - včetně Land Roveru Defender, který posloužil jako skvělý základ pro boj s náročným terénem v okolí. Karoserii vozu pak moderátoři vytvářejí ze dřeva beden, ve kterých jim byl vůz poslán. A jejich nový stroj nakonec dostane familiérní jméno „John."
Zní to jako dokonalý scénář, až na jednu maličkost. Na web Carscoops se totiž obrátil Juri Postnikov, zakladatel automobilky Partisan Motors, který tvrdí, že nápad na obsah této epizody pochází z jeho hlavy. Dá se tedy říci, že podle jeho slov mu byl nápad odcizen.
Na Postnikova se měl v prosinci 2017 obrátit Gavin Whitehead, režisér The Grand Tour, který ho požádal o spolupráci. Whitehead měl projevit zájem o možnost použití automobilu vyvinutého v Partisan Motors pro natáčení jedné z epizod jeho mediálního projektu, jak uvedl Postnikov v e-mailu.
Tím automobilem měl být prototyp elektrického off-roadu Partisan One, o kterém jsme před časem také několikrát psali. Postnikov uvedl, že přišel se scénářem, který se měl točit právě kolem toho, že Partisan One může být zákazníkům shozen z vrtulníku v krabici a sestaven může být zcela nezávisle a to prakticky kdekoliv.
Postnikov měl vytvořit návrh scénáře, kdy měly být vozy dodány v bednách pomocí vrtulníku a následně sestaveny v malém stanovém táboře. Návrh svého scénáře navíc podkládá i několika ilustracemi, které byly zveřejněny na facebooku Partisan Motors. Na ilustracích navíc můžeme vidět datum 24.01.2018. Na ilustracích se navíc několikrát objevuje logo GT, tedy Grand Tour.
Gavin Whitehead měl být z návrhu scénáře nadšený a mezi oběma hlavními aktéry příběhu měla začít komunikace a plánování celého natáčení, na kterém se měl Partisan aktivně podílet. Znenadání se však komunikace zastavila a když se Postnikov zeptal na důvod, bylo mu oznámeno, že show nemá zajištěný dostatek financí a musí veškeré své projekty zmrazit. Jak se ovšem ukázalo, tento konkrétní projekt znovu ožil - tentokrát už ale bez Partisan Motors.
Juri Postnikov proto vydal tiskové prohlášení, ve kterém nařkl Jeremy Clarksona z krádeže, celou věc hodlá hnát k soudu kvůli porušení copyrightu a hodlá požadovat přetočení celé 13. epizody. „Budeme soudně požadovat, aby 13. epizoda 3. série The Grand Tour, natočená podle našeho scénáře, byla přetočena za účasti automobilu Partisan a aby s námi byly urovnány všechny licenční záležitosti, a pouze pak bude moci být epizoda znovu ukázána veřejnosti," uvedl v prohlášení Postnikov.
Jedná se o skutečně vážné obvinění, které navíc žalobce podkládá silnými argumenty. Kolegové z Carscoops se proto okamžitě obrátili na výkonného producenta Grand Tour, kterým je Andy Wilman. Ten ovšem nároky Pustnikova zcela dementoval a obvinění vyvrátil.
„Nepřišel s nápadem, aby byli tři chlapi vysazeni uprostřed pustiny a museli si postavit automobil, se kterým se vrátí do civilizace. Už jsme tu myšlenku měli připravenou, proto jsme se v rané fázi příběhu zamýšleli, jak celý příběh realizovat," uvedl Wilman v telefonním rozhovoru pro Carscoops.
Wilman sice připustil, že byli se zakladatelem Partisan Motors na začátku v kontaktu, nicméně nic z jejich rozhovorů nakonec nemělo být realizováno. „Mluvili jsme s ním v počáteční fázi příprav, nicméně když jsme ho oslovili, už jsme dávno věděli, jaký bude náš příběh," uvedl Wilman a dodal: „Podle mě je zásadní, že bychom nikoho nekontaktovali, pokud bychom neměli alespoň myšlenku, že víme co chceme dělat."
Partisan One přitom nebyl jediným vozem, se kterým producenti pro 13. epizodu počítali. Podle všeho měl být ve hře ještě britský automobil OX, který může být také přepravován letecky a následně složen na zemi. Tým se však nakonec rozhodl, že si postaví vlastní automobil, který bude hybridem mnoha různých komponent.
A jak reagoval Wilman na hrozby žalobou od Postnikova? „Nekontaktoval nás, takže nemáme ponětí, co vlastně říká. Nemáme k tomu co říct, neboť nás ještě nekontaktoval."
Těžko říci, na čí straně je pravda. Pravděpodobně nás však čeká ještě vyjádření jak Amazonu, tak producentů The Grnad Tour a samozřejmě i hlavní trojice Clarkson, Hammond a May. Pokud by byl Postnikov skutečně v právu, vcelku si dovolujeme pochybovat o tom, že by se kvůli němu epizoda přetáčela. Mohl by se však dočkat finanční kompenzace a při troše štěstí by se mohl Partisan objevit v jiném díle.
Postnikova však čeká tuhá bitva s advokáty Amazonu, kteří udělají co bude v jejich silách, aby obvinění vyvrátili. A pokud se obvinění skutečně ukáže jako neoprávněné, mohli by Postnikov a Partisan Motors čelit žalobě kvůli poškozování dobrého jména, atd. Nezbývá tedy, než celý spor sledovat a vyčkávat. Tohle se totiž nejspíš potáhne na hodně dlouho.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?