Mongolský speciál, jak bývá označován třináctý díl třetí série The Grand Tour, si rychle získal celosvětovou popularitu. My jsme ho sice zatím ještě neviděli, přesto je jeho obsah poměrně dobře známý a zřetelný: Trojice moderátorů začíná uprostřed mongolské pustiny, kam jim je z vrtulníku shozeno několik dřevěných beden se součástkami z různých aut.
Moderátoři si tak musí svépomocí postavit automobil, který se skládá z nejrůznějších dílů - včetně Land Roveru Defender, který posloužil jako skvělý základ pro boj s náročným terénem v okolí. Karoserii vozu pak moderátoři vytvářejí ze dřeva beden, ve kterých jim byl vůz poslán. A jejich nový stroj nakonec dostane familiérní jméno „John."
Zní to jako dokonalý scénář, až na jednu maličkost. Na web Carscoops se totiž obrátil Juri Postnikov, zakladatel automobilky Partisan Motors, který tvrdí, že nápad na obsah této epizody pochází z jeho hlavy. Dá se tedy říci, že podle jeho slov mu byl nápad odcizen.
Na Postnikova se měl v prosinci 2017 obrátit Gavin Whitehead, režisér The Grand Tour, který ho požádal o spolupráci. Whitehead měl projevit zájem o možnost použití automobilu vyvinutého v Partisan Motors pro natáčení jedné z epizod jeho mediálního projektu, jak uvedl Postnikov v e-mailu.
Tím automobilem měl být prototyp elektrického off-roadu Partisan One, o kterém jsme před časem také několikrát psali. Postnikov uvedl, že přišel se scénářem, který se měl točit právě kolem toho, že Partisan One může být zákazníkům shozen z vrtulníku v krabici a sestaven může být zcela nezávisle a to prakticky kdekoliv.
Postnikov měl vytvořit návrh scénáře, kdy měly být vozy dodány v bednách pomocí vrtulníku a následně sestaveny v malém stanovém táboře. Návrh svého scénáře navíc podkládá i několika ilustracemi, které byly zveřejněny na facebooku Partisan Motors. Na ilustracích navíc můžeme vidět datum 24.01.2018. Na ilustracích se navíc několikrát objevuje logo GT, tedy Grand Tour.
Gavin Whitehead měl být z návrhu scénáře nadšený a mezi oběma hlavními aktéry příběhu měla začít komunikace a plánování celého natáčení, na kterém se měl Partisan aktivně podílet. Znenadání se však komunikace zastavila a když se Postnikov zeptal na důvod, bylo mu oznámeno, že show nemá zajištěný dostatek financí a musí veškeré své projekty zmrazit. Jak se ovšem ukázalo, tento konkrétní projekt znovu ožil - tentokrát už ale bez Partisan Motors.
Juri Postnikov proto vydal tiskové prohlášení, ve kterém nařkl Jeremy Clarksona z krádeže, celou věc hodlá hnát k soudu kvůli porušení copyrightu a hodlá požadovat přetočení celé 13. epizody. „Budeme soudně požadovat, aby 13. epizoda 3. série The Grand Tour, natočená podle našeho scénáře, byla přetočena za účasti automobilu Partisan a aby s námi byly urovnány všechny licenční záležitosti, a pouze pak bude moci být epizoda znovu ukázána veřejnosti," uvedl v prohlášení Postnikov.
Jedná se o skutečně vážné obvinění, které navíc žalobce podkládá silnými argumenty. Kolegové z Carscoops se proto okamžitě obrátili na výkonného producenta Grand Tour, kterým je Andy Wilman. Ten ovšem nároky Pustnikova zcela dementoval a obvinění vyvrátil.
„Nepřišel s nápadem, aby byli tři chlapi vysazeni uprostřed pustiny a museli si postavit automobil, se kterým se vrátí do civilizace. Už jsme tu myšlenku měli připravenou, proto jsme se v rané fázi příběhu zamýšleli, jak celý příběh realizovat," uvedl Wilman v telefonním rozhovoru pro Carscoops.
Wilman sice připustil, že byli se zakladatelem Partisan Motors na začátku v kontaktu, nicméně nic z jejich rozhovorů nakonec nemělo být realizováno. „Mluvili jsme s ním v počáteční fázi příprav, nicméně když jsme ho oslovili, už jsme dávno věděli, jaký bude náš příběh," uvedl Wilman a dodal: „Podle mě je zásadní, že bychom nikoho nekontaktovali, pokud bychom neměli alespoň myšlenku, že víme co chceme dělat."
Partisan One přitom nebyl jediným vozem, se kterým producenti pro 13. epizodu počítali. Podle všeho měl být ve hře ještě britský automobil OX, který může být také přepravován letecky a následně složen na zemi. Tým se však nakonec rozhodl, že si postaví vlastní automobil, který bude hybridem mnoha různých komponent.
A jak reagoval Wilman na hrozby žalobou od Postnikova? „Nekontaktoval nás, takže nemáme ponětí, co vlastně říká. Nemáme k tomu co říct, neboť nás ještě nekontaktoval."
Těžko říci, na čí straně je pravda. Pravděpodobně nás však čeká ještě vyjádření jak Amazonu, tak producentů The Grnad Tour a samozřejmě i hlavní trojice Clarkson, Hammond a May. Pokud by byl Postnikov skutečně v právu, vcelku si dovolujeme pochybovat o tom, že by se kvůli němu epizoda přetáčela. Mohl by se však dočkat finanční kompenzace a při troše štěstí by se mohl Partisan objevit v jiném díle.
Postnikova však čeká tuhá bitva s advokáty Amazonu, kteří udělají co bude v jejich silách, aby obvinění vyvrátili. A pokud se obvinění skutečně ukáže jako neoprávněné, mohli by Postnikov a Partisan Motors čelit žalobě kvůli poškozování dobrého jména, atd. Nezbývá tedy, než celý spor sledovat a vyčkávat. Tohle se totiž nejspíš potáhne na hodně dlouho.