Třináctá epizoda třetí řady Grand Tour patří podle recenzí k tomu nejlepšímu, co zatím Clarkson, Hammond a May pro Amazon natočili. Trojice populárních novinářů byla vyslána do pustiny kdesi v Mongolsku, kde jim byly z vrtulníku shozeny díly na stavbu jejich vlastního vozidla, se kterým se měli dostat zpátky do civilizace. Zkrátka úžasný nápad, který se díky rozpočtu Amazonu podařilo i skvěle realizovat. Nyní se však objevilo nařčení, že nápad na tento díl nepochází z hlavy samotných producentů, ale přivlastnili si ho od ruského zakladatele malé automobilky Partisan Motors sídlící v Německu.
Mongolský speciál, jak bývá označován třináctý díl třetí série The Grand Tour, si rychle získal celosvětovou popularitu. My jsme ho sice zatím ještě neviděli, přesto je jeho obsah poměrně dobře známý a zřetelný: Trojice moderátorů začíná uprostřed mongolské pustiny, kam jim je z vrtulníku shozeno několik dřevěných beden se součástkami z různých aut.
Moderátoři si tak musí svépomocí postavit automobil, který se skládá z nejrůznějších dílů - včetně Land Roveru Defender, který posloužil jako skvělý základ pro boj s náročným terénem v okolí. Karoserii vozu pak moderátoři vytvářejí ze dřeva beden, ve kterých jim byl vůz poslán. A jejich nový stroj nakonec dostane familiérní jméno „John."
Zní to jako dokonalý scénář, až na jednu maličkost. Na web Carscoops se totiž obrátil Juri Postnikov, zakladatel automobilky Partisan Motors, který tvrdí, že nápad na obsah této epizody pochází z jeho hlavy. Dá se tedy říci, že podle jeho slov mu byl nápad odcizen.
Na Postnikova se měl v prosinci 2017 obrátit Gavin Whitehead, režisér The Grand Tour, který ho požádal o spolupráci. Whitehead měl projevit zájem o možnost použití automobilu vyvinutého v Partisan Motors pro natáčení jedné z epizod jeho mediálního projektu, jak uvedl Postnikov v e-mailu.
Tím automobilem měl být prototyp elektrického off-roadu Partisan One, o kterém jsme před časem také několikrát psali. Postnikov uvedl, že přišel se scénářem, který se měl točit právě kolem toho, že Partisan One může být zákazníkům shozen z vrtulníku v krabici a sestaven může být zcela nezávisle a to prakticky kdekoliv.
Postnikov měl vytvořit návrh scénáře, kdy měly být vozy dodány v bednách pomocí vrtulníku a následně sestaveny v malém stanovém táboře. Návrh svého scénáře navíc podkládá i několika ilustracemi, které byly zveřejněny na facebooku Partisan Motors. Na ilustracích navíc můžeme vidět datum 24.01.2018. Na ilustracích se navíc několikrát objevuje logo GT, tedy Grand Tour.
Gavin Whitehead měl být z návrhu scénáře nadšený a mezi oběma hlavními aktéry příběhu měla začít komunikace a plánování celého natáčení, na kterém se měl Partisan aktivně podílet. Znenadání se však komunikace zastavila a když se Postnikov zeptal na důvod, bylo mu oznámeno, že show nemá zajištěný dostatek financí a musí veškeré své projekty zmrazit. Jak se ovšem ukázalo, tento konkrétní projekt znovu ožil - tentokrát už ale bez Partisan Motors.
Juri Postnikov proto vydal tiskové prohlášení, ve kterém nařkl Jeremy Clarksona z krádeže, celou věc hodlá hnát k soudu kvůli porušení copyrightu a hodlá požadovat přetočení celé 13. epizody. „Budeme soudně požadovat, aby 13. epizoda 3. série The Grand Tour, natočená podle našeho scénáře, byla přetočena za účasti automobilu Partisan a aby s námi byly urovnány všechny licenční záležitosti, a pouze pak bude moci být epizoda znovu ukázána veřejnosti," uvedl v prohlášení Postnikov.
Jedná se o skutečně vážné obvinění, které navíc žalobce podkládá silnými argumenty. Kolegové z Carscoops se proto okamžitě obrátili na výkonného producenta Grand Tour, kterým je Andy Wilman. Ten ovšem nároky Pustnikova zcela dementoval a obvinění vyvrátil.
„Nepřišel s nápadem, aby byli tři chlapi vysazeni uprostřed pustiny a museli si postavit automobil, se kterým se vrátí do civilizace. Už jsme tu myšlenku měli připravenou, proto jsme se v rané fázi příběhu zamýšleli, jak celý příběh realizovat," uvedl Wilman v telefonním rozhovoru pro Carscoops.
Wilman sice připustil, že byli se zakladatelem Partisan Motors na začátku v kontaktu, nicméně nic z jejich rozhovorů nakonec nemělo být realizováno. „Mluvili jsme s ním v počáteční fázi příprav, nicméně když jsme ho oslovili, už jsme dávno věděli, jaký bude náš příběh," uvedl Wilman a dodal: „Podle mě je zásadní, že bychom nikoho nekontaktovali, pokud bychom neměli alespoň myšlenku, že víme co chceme dělat."
Partisan One přitom nebyl jediným vozem, se kterým producenti pro 13. epizodu počítali. Podle všeho měl být ve hře ještě britský automobil OX, který může být také přepravován letecky a následně složen na zemi. Tým se však nakonec rozhodl, že si postaví vlastní automobil, který bude hybridem mnoha různých komponent.
A jak reagoval Wilman na hrozby žalobou od Postnikova? „Nekontaktoval nás, takže nemáme ponětí, co vlastně říká. Nemáme k tomu co říct, neboť nás ještě nekontaktoval."
Těžko říci, na čí straně je pravda. Pravděpodobně nás však čeká ještě vyjádření jak Amazonu, tak producentů The Grnad Tour a samozřejmě i hlavní trojice Clarkson, Hammond a May. Pokud by byl Postnikov skutečně v právu, vcelku si dovolujeme pochybovat o tom, že by se kvůli němu epizoda přetáčela. Mohl by se však dočkat finanční kompenzace a při troše štěstí by se mohl Partisan objevit v jiném díle.
Postnikova však čeká tuhá bitva s advokáty Amazonu, kteří udělají co bude v jejich silách, aby obvinění vyvrátili. A pokud se obvinění skutečně ukáže jako neoprávněné, mohli by Postnikov a Partisan Motors čelit žalobě kvůli poškozování dobrého jména, atd. Nezbývá tedy, než celý spor sledovat a vyčkávat. Tohle se totiž nejspíš potáhne na hodně dlouho.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.