Třináctá epizoda třetí řady Grand Tour patří podle recenzí k tomu nejlepšímu, co zatím Clarkson, Hammond a May pro Amazon natočili. Trojice populárních novinářů byla vyslána do pustiny kdesi v Mongolsku, kde jim byly z vrtulníku shozeny díly na stavbu jejich vlastního vozidla, se kterým se měli dostat zpátky do civilizace. Zkrátka úžasný nápad, který se díky rozpočtu Amazonu podařilo i skvěle realizovat. Nyní se však objevilo nařčení, že nápad na tento díl nepochází z hlavy samotných producentů, ale přivlastnili si ho od ruského zakladatele malé automobilky Partisan Motors sídlící v Německu.
Mongolský speciál, jak bývá označován třináctý díl třetí série The Grand Tour, si rychle získal celosvětovou popularitu. My jsme ho sice zatím ještě neviděli, přesto je jeho obsah poměrně dobře známý a zřetelný: Trojice moderátorů začíná uprostřed mongolské pustiny, kam jim je z vrtulníku shozeno několik dřevěných beden se součástkami z různých aut.
Moderátoři si tak musí svépomocí postavit automobil, který se skládá z nejrůznějších dílů - včetně Land Roveru Defender, který posloužil jako skvělý základ pro boj s náročným terénem v okolí. Karoserii vozu pak moderátoři vytvářejí ze dřeva beden, ve kterých jim byl vůz poslán. A jejich nový stroj nakonec dostane familiérní jméno „John."
Zní to jako dokonalý scénář, až na jednu maličkost. Na web Carscoops se totiž obrátil Juri Postnikov, zakladatel automobilky Partisan Motors, který tvrdí, že nápad na obsah této epizody pochází z jeho hlavy. Dá se tedy říci, že podle jeho slov mu byl nápad odcizen.
Na Postnikova se měl v prosinci 2017 obrátit Gavin Whitehead, režisér The Grand Tour, který ho požádal o spolupráci. Whitehead měl projevit zájem o možnost použití automobilu vyvinutého v Partisan Motors pro natáčení jedné z epizod jeho mediálního projektu, jak uvedl Postnikov v e-mailu.
Tím automobilem měl být prototyp elektrického off-roadu Partisan One, o kterém jsme před časem také několikrát psali. Postnikov uvedl, že přišel se scénářem, který se měl točit právě kolem toho, že Partisan One může být zákazníkům shozen z vrtulníku v krabici a sestaven může být zcela nezávisle a to prakticky kdekoliv.
Postnikov měl vytvořit návrh scénáře, kdy měly být vozy dodány v bednách pomocí vrtulníku a následně sestaveny v malém stanovém táboře. Návrh svého scénáře navíc podkládá i několika ilustracemi, které byly zveřejněny na facebooku Partisan Motors. Na ilustracích navíc můžeme vidět datum 24.01.2018. Na ilustracích se navíc několikrát objevuje logo GT, tedy Grand Tour.
Gavin Whitehead měl být z návrhu scénáře nadšený a mezi oběma hlavními aktéry příběhu měla začít komunikace a plánování celého natáčení, na kterém se měl Partisan aktivně podílet. Znenadání se však komunikace zastavila a když se Postnikov zeptal na důvod, bylo mu oznámeno, že show nemá zajištěný dostatek financí a musí veškeré své projekty zmrazit. Jak se ovšem ukázalo, tento konkrétní projekt znovu ožil - tentokrát už ale bez Partisan Motors.
Juri Postnikov proto vydal tiskové prohlášení, ve kterém nařkl Jeremy Clarksona z krádeže, celou věc hodlá hnát k soudu kvůli porušení copyrightu a hodlá požadovat přetočení celé 13. epizody. „Budeme soudně požadovat, aby 13. epizoda 3. série The Grand Tour, natočená podle našeho scénáře, byla přetočena za účasti automobilu Partisan a aby s námi byly urovnány všechny licenční záležitosti, a pouze pak bude moci být epizoda znovu ukázána veřejnosti," uvedl v prohlášení Postnikov.
Jedná se o skutečně vážné obvinění, které navíc žalobce podkládá silnými argumenty. Kolegové z Carscoops se proto okamžitě obrátili na výkonného producenta Grand Tour, kterým je Andy Wilman. Ten ovšem nároky Pustnikova zcela dementoval a obvinění vyvrátil.
„Nepřišel s nápadem, aby byli tři chlapi vysazeni uprostřed pustiny a museli si postavit automobil, se kterým se vrátí do civilizace. Už jsme tu myšlenku měli připravenou, proto jsme se v rané fázi příběhu zamýšleli, jak celý příběh realizovat," uvedl Wilman v telefonním rozhovoru pro Carscoops.
Wilman sice připustil, že byli se zakladatelem Partisan Motors na začátku v kontaktu, nicméně nic z jejich rozhovorů nakonec nemělo být realizováno. „Mluvili jsme s ním v počáteční fázi příprav, nicméně když jsme ho oslovili, už jsme dávno věděli, jaký bude náš příběh," uvedl Wilman a dodal: „Podle mě je zásadní, že bychom nikoho nekontaktovali, pokud bychom neměli alespoň myšlenku, že víme co chceme dělat."
Partisan One přitom nebyl jediným vozem, se kterým producenti pro 13. epizodu počítali. Podle všeho měl být ve hře ještě britský automobil OX, který může být také přepravován letecky a následně složen na zemi. Tým se však nakonec rozhodl, že si postaví vlastní automobil, který bude hybridem mnoha různých komponent.
A jak reagoval Wilman na hrozby žalobou od Postnikova? „Nekontaktoval nás, takže nemáme ponětí, co vlastně říká. Nemáme k tomu co říct, neboť nás ještě nekontaktoval."
Těžko říci, na čí straně je pravda. Pravděpodobně nás však čeká ještě vyjádření jak Amazonu, tak producentů The Grnad Tour a samozřejmě i hlavní trojice Clarkson, Hammond a May. Pokud by byl Postnikov skutečně v právu, vcelku si dovolujeme pochybovat o tom, že by se kvůli němu epizoda přetáčela. Mohl by se však dočkat finanční kompenzace a při troše štěstí by se mohl Partisan objevit v jiném díle.
Postnikova však čeká tuhá bitva s advokáty Amazonu, kteří udělají co bude v jejich silách, aby obvinění vyvrátili. A pokud se obvinění skutečně ukáže jako neoprávněné, mohli by Postnikov a Partisan Motors čelit žalobě kvůli poškozování dobrého jména, atd. Nezbývá tedy, než celý spor sledovat a vyčkávat. Tohle se totiž nejspíš potáhne na hodně dlouho.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).