Očekáváte příchod levných čínských automobilů na evropský trh a nemáte problém s horší pověstí, kterou si všichni tamní výrobci nesou? Možná vám uniklo, že čínské vozy už do EU dávno dorazily a prodávají se i u naších západních sousedů. Bojovat přitom můžou nejen výhodnou cenou, ale překvapivě také zajímavým designem.
Většina nových SUV vyznává podobný přístup k designu. Seriózně se tvářící vysoké vozy s oplastováním se staly novodobými minivany a je těžké se v nich zorientovat. Jen málokdo se pokusí přijít s nečím originálním a tak je i Škoda Yeti před faceliftem považována za odvážný a originální design. I v EU si ale můžete koupit auto, ve kterém budete vyčnívat z davu a asi jen tak nepotkáte daší podobné. Nejde přitom o nějakou drahou exotiku nebo ojetý unikát švýcarského malosériového výrobce.
BAIC BJ20 je nejmenším SUV ze série vozů vyráběných pod značkou BAIC, tedy Beijing Auto. Tato firma měla dříve joint-venture s Jeepem, vůbec první takový podnik v Číně, dnes však už zahraniční podíl patří přímo pod Daimler AG. Z toho je zjevné, kde Číňané brali pro své modely z řady BJ inspiraci. Narozdíl od BJ40, které je zjevně inspirováno Wranglerem a BJ80, které docela přesně kopíruje Mercedes třídy G, jde ale BJ20 spíše vlastní cestou.
První pohled na BJ20 může také navodit pocit, že se díváme na kopii Jeepu, kulatá světla a pětislotová maska ale odkazují spíše na první terénní vůz BAIC, model BJ212. Ten byl vyvinut společně s UAZ 469 a vyráběl se od roku 1964. BJ20 také přímo vychází z konceptu BAIC Concept500, který byl moderní interpretací starého modelu. I přes tyto retro prvky ale BJ20 působí velmi moderně, zejména velmi úzké pásy denního svícení nad kulatými hlavními reflektory. Boční profil ukazuje důraz na hrany, zejména v linii oken. Originální je i velmi široký C sloupek a zadní svítilny připomínající prolnutí těch předních. Oproti čínské verzi ale evropský BJ20 nemá na zádi velký nápis BEIJING mezi světly, místo toho si vystačí s logem automobilky. Samozřejmostí je bohaté oplastování, zejména hranaté blatníky s přiznanými šrouby a mohutné černé nárazníky na obou koncích. Také díky těmto prvkům působí BJ20 svalnatě a robustně. Rozměrově je BJ20 o trochu větší než Škoda Karoq, s délkou 4451 mm je BAIC o 69 mm delší a má o 32 mm delší rozvor.
Jak už je ale pro malé SUV typické, svalnatost je v tomto případě spíše na oko. BJ20 stojí na platformě vycházející ze Saabu 9-3, i když výrazně modernizované. BAIC na techniku Saabu odkoupil licence hned po jeho krachu a založil na ní celou svoji značku Senova. To ale také znamená, že BJ20 nabízí pouze pohon předních kol, i když výrobce už dříve slíbil i příchod 4x4 varianty. Toto opět není mezi malými SUV žádná výjimka ale jak dokazují prodeje, tak ani zásadní nedostatek.
Pod kapotou všech v Evropě prodávaných verzí pracuje 1.5 litrový přeplňovaný čtyřválec 4A91T od Mitsubishi, který podává výkon 136 koní a 210 Nm. Ten můžete mít jak s manuální, tak s automatickou převodovkou.
Také interiér působí odlišně a docela povedeně. Zaujme zejména tvar přístrojového štítu, který je analogový s malým displejem uprostřed. Červeně vyvedený výdechy klimatizace mají tvar loga BAIC, což asi mnoho Evropanů nedocení. Na malé SUV netradiční je malý kulatý displej s kompasem, tlakoměrem, náklonoměrem a výškoměrem. Samozřejmostí pro čínské vozidlo je velký 11" displej infotainmentu na středovém panelu, samozřejmě v angličtině. Mezi další výbavu evropských verzí patří couvací kamera, bezklíčové odemykání a startování, automatická klimatizace s mikrofiltrem, Android Auto a Apple CarPlay, tempomat, multifunkční kožený volant, panoramatické střešní okno a 18" kola.
Za tuto základní verzi požaduje německý prodejce 19900 Euro, tedy 510 tisíc korun. K dispozici je i vybavenější verze, která přidává například 360°kameru, vyhřívání a odvětrávání sedaček, kožené sedačky, vytápěná zrcátka, HDMI vstup a volitelnou CVT převodovku. Za tuto vyšší výbavu zaplatíte 23 tisíc EUR v manuální verzi a 24 tisíc EUR v automatické, tedy 590 až 610 tisíc Kč. Vůz prodávaný v Německu samozřejmě slplňuje veškeré současné emisní a bezpečnostní normy a lze jej bez problémů přihlásit i v České republice.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.