Očekáváte příchod levných čínských automobilů na evropský trh a nemáte problém s horší pověstí, kterou si všichni tamní výrobci nesou? Možná vám uniklo, že čínské vozy už do EU dávno dorazily a prodávají se i u naších západních sousedů. Bojovat přitom můžou nejen výhodnou cenou, ale překvapivě také zajímavým designem.
Většina nových SUV vyznává podobný přístup k designu. Seriózně se tvářící vysoké vozy s oplastováním se staly novodobými minivany a je těžké se v nich zorientovat. Jen málokdo se pokusí přijít s nečím originálním a tak je i Škoda Yeti před faceliftem považována za odvážný a originální design. I v EU si ale můžete koupit auto, ve kterém budete vyčnívat z davu a asi jen tak nepotkáte daší podobné. Nejde přitom o nějakou drahou exotiku nebo ojetý unikát švýcarského malosériového výrobce.
BAIC BJ20 je nejmenším SUV ze série vozů vyráběných pod značkou BAIC, tedy Beijing Auto. Tato firma měla dříve joint-venture s Jeepem, vůbec první takový podnik v Číně, dnes však už zahraniční podíl patří přímo pod Daimler AG. Z toho je zjevné, kde Číňané brali pro své modely z řady BJ inspiraci. Narozdíl od BJ40, které je zjevně inspirováno Wranglerem a BJ80, které docela přesně kopíruje Mercedes třídy G, jde ale BJ20 spíše vlastní cestou.
První pohled na BJ20 může také navodit pocit, že se díváme na kopii Jeepu, kulatá světla a pětislotová maska ale odkazují spíše na první terénní vůz BAIC, model BJ212. Ten byl vyvinut společně s UAZ 469 a vyráběl se od roku 1964. BJ20 také přímo vychází z konceptu BAIC Concept500, který byl moderní interpretací starého modelu. I přes tyto retro prvky ale BJ20 působí velmi moderně, zejména velmi úzké pásy denního svícení nad kulatými hlavními reflektory. Boční profil ukazuje důraz na hrany, zejména v linii oken. Originální je i velmi široký C sloupek a zadní svítilny připomínající prolnutí těch předních. Oproti čínské verzi ale evropský BJ20 nemá na zádi velký nápis BEIJING mezi světly, místo toho si vystačí s logem automobilky. Samozřejmostí je bohaté oplastování, zejména hranaté blatníky s přiznanými šrouby a mohutné černé nárazníky na obou koncích. Také díky těmto prvkům působí BJ20 svalnatě a robustně. Rozměrově je BJ20 o trochu větší než Škoda Karoq, s délkou 4451 mm je BAIC o 69 mm delší a má o 32 mm delší rozvor.
Jak už je ale pro malé SUV typické, svalnatost je v tomto případě spíše na oko. BJ20 stojí na platformě vycházející ze Saabu 9-3, i když výrazně modernizované. BAIC na techniku Saabu odkoupil licence hned po jeho krachu a založil na ní celou svoji značku Senova. To ale také znamená, že BJ20 nabízí pouze pohon předních kol, i když výrobce už dříve slíbil i příchod 4x4 varianty. Toto opět není mezi malými SUV žádná výjimka ale jak dokazují prodeje, tak ani zásadní nedostatek.
Pod kapotou všech v Evropě prodávaných verzí pracuje 1.5 litrový přeplňovaný čtyřválec 4A91T od Mitsubishi, který podává výkon 136 koní a 210 Nm. Ten můžete mít jak s manuální, tak s automatickou převodovkou.
Také interiér působí odlišně a docela povedeně. Zaujme zejména tvar přístrojového štítu, který je analogový s malým displejem uprostřed. Červeně vyvedený výdechy klimatizace mají tvar loga BAIC, což asi mnoho Evropanů nedocení. Na malé SUV netradiční je malý kulatý displej s kompasem, tlakoměrem, náklonoměrem a výškoměrem. Samozřejmostí pro čínské vozidlo je velký 11" displej infotainmentu na středovém panelu, samozřejmě v angličtině. Mezi další výbavu evropských verzí patří couvací kamera, bezklíčové odemykání a startování, automatická klimatizace s mikrofiltrem, Android Auto a Apple CarPlay, tempomat, multifunkční kožený volant, panoramatické střešní okno a 18" kola.
Za tuto základní verzi požaduje německý prodejce 19900 Euro, tedy 510 tisíc korun. K dispozici je i vybavenější verze, která přidává například 360°kameru, vyhřívání a odvětrávání sedaček, kožené sedačky, vytápěná zrcátka, HDMI vstup a volitelnou CVT převodovku. Za tuto vyšší výbavu zaplatíte 23 tisíc EUR v manuální verzi a 24 tisíc EUR v automatické, tedy 590 až 610 tisíc Kč. Vůz prodávaný v Německu samozřejmě slplňuje veškeré současné emisní a bezpečnostní normy a lze jej bez problémů přihlásit i v České republice.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.