Japonská automobilka Lexus letos slaví dvě kulatá výročí. Jednak je to 30 let od založení značky, a pak také 10 let od uvedení sportovní řady F. Na oslavu těchto výročí Lexus vytvořil limitovanou edici sportovního kupé RC F pod označením Track Edition. Jedinečný vůz, který k prvním zákazníkům dorazí v příštím roce, se poprvé odhalil i v České republice.
Model spojující luxus a řemeslné zpracování Lexus je schopen celé odpoledne překonávat rekordy na okruhu a večer se vydat na pohodlnou jízdu domů. Jedná se o nejnovější milník s označením ‚F‘, určeným pro výkonné modely značky.
Track Edition se připojuje ke standardnímu kupé Lexus RC F, které se v modelovém provedení 2020 představuje po rozsáhlé modernizaci. Jde o limitovanou edice a přesný počet kusů bude upřesněn.
V první řadě aerodynamika
Jednou z klíčových oblastí zlepšení RC F Track Edition je aerodynamika. Jedinečný přední spoiler je kvůli snížení hmotnosti vyroben z uhlíkových vláken a byl navržen tak, aby zvyšoval přítlak na přídi vozidla ve prospěch lepších záběrových schopností a přesnosti řízení. Pevné zadní křídlo z uhlíkových vláken nahrazuje aktivní spoiler ze standardního provedení RC F.
Odtučňovací kůra
V případě Track Edition se podobně jako u standardního provedení konstruktéři zaměřili na snižování hmotnosti. Podle předběžných odhadů se oproti předchozímu RC F podařilo ušetřit celkem 70 až 80 kg, avšak důležité je zejména to, že se technikům podařilo zredukovat tu hmotnost, která má největší dopady na jízdní dynamiku. Vůz pohání nepřeplňovaný agregát 5,0 litru V8, stejně jako ostatní RC F, má ale upravený zvukový projev.
Každý vůz v provedení Track Edition používá karbon-keramické brzdové kotouče Brembo. Kotouče vykukují za paprsky kovaných 19" kol BBS z lehkých slitin, jejichž design byl odvozen od závodního speciálu RC F GT3.
Jedinečný design
Pro exkluzivnější vzhled kabiny Track Edition je standardem čalounění z červené kůže společně s akcenty sedadel z materiálu Alcantara a červenými karbonovými obklady na dveřích a přístrojové desce. K dispozici budou pouze dva barevné odstíny karoserie: bílá Ultra a matně šedá Nebula, exkluzivní odstín vyhrazený pouze pro Track Edition.
Dostupnost
Výroba Lexus RC F v provedení pro rok 2020 a RC F Track Edition byla zahájena v březnu 2019. Cena vozu RC F Track Edition na českém trhu byla stanovena na 3,5 milionu Kč. Automobil je možné již objednat u prodejců Lexus.
Řada F
Letos je to deset let, co vznikla speciální řada modelů pod označením F. Jsou to ty nejvýkonnější vozy vyladěné na závodních tratích, které jsou ale uzpůsobené běžnému silničnímu provozu. Jako první vznikl model IS F, součástí nabídky je v současnosti právě kupé RC F.
Nejznámějším a zároveň nejvzácnějším sportovním vozem, který kdy Lexus vyrobil, je rozhodně supersport LFA. Auto Lexus vyráběl v letech 2010 až 2012 a vzniklo jen v omezené sérii pouhých 500 exemplářů. Jeho výroba a vývoj přinesly vyspělé technologie používané a obdivované dodnes.
10 milionů prodaných vozů za 30 let existence
Letos je to 30 let, kdy ve Spojených státech vznikla značka Lexus jako prémiový brand koncernu Toyota. Hned v následujícím roce dorazil Lexus do Evropy a začal tak úspěšný příběh s deseti miliony prodaných vozů. Značce Lexus se daří i v Česku, kde počet zákaznických objednávek loni vzrostl o 46 procent.
V hlavní roli hybrid
Jedním z největších témat pro Lexus je ekologie. Jako člen skupiny Toyota, která světu přinesla první ekologický hybridní pohon, přejal tuto technologii do svých vozů a ještě více ji zdokonalil. Zbořil tak mýtus, že se k luxusním vozům nehodí kombinace benzínového a elektro motoru. První hybrid Lexus představil v roce 2005 a dosud dodal hybridní pohon do 1,5 milionu aut. V současnosti jsou dvě třetiny Lexusů prodaných v Evropě hybridy. 95 procent prodaných vozů Lexus v Česku má hybridní pohon.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.