Nedávno jsme vám vysvětlili jak ke svým názvům přišly čínské a japonské automobilky, dnes se zaměříme na ty z korejského poloostrova. Stejně jako v sousední Číně se ani v Koreji nestalo zvykem pojmenování po zakladatelích, všechny názvy tak mají svou skrytou symboliku.
Hyundai – nejznámější korejská značka začala vyrábět vozy už v roce 1967, tehdy však zatím pouze licencované verze Fordu Cortina. Samotný Hyundai má ale delší historii, konglomerát, pod který automobilka po založení patřila, vznikl v roce 1947. Samotný název Hyundai znamená „modernost“ a zakladatel firmy, Chung Ju-Yung, jej vybral jako symbol potenciálu průmyslového rozvoje Jižní Koreje, kterému on sám chtěl také pomoci. Současné logo automobilky, které vypadá jako stylizované a zkosené písmeno H, má zároveň skrytý význam, symbolizující dvě osoby podávající si ruce.
KIA – Firma vznikla v roce 1944 jako Kyungsung Precision Industry, nové jméno KIA přijala už o osm let později. O dalších deset let později začaly z bran továrny vyjíždět první automobily, nákladní tříkolky na základě licence od japonské Mazdy. Samotný název KIA vychází z čínských znaků, které se pro zápis některých slov používají i v Koreji. První znak, v korejštině vyslovovaný Ki a v čínštině Qi znamená „z“, ve smyslu pocházející odněkud a druhý, v korejštině čtený A a v čínštině Ya značí Asii. Kia tedy znamená doslova „z Asie“. Logo firmy je velmi jednoduché, sestávající pouze ze stylizovaného nápisu KIA v oválném štítu, na asijských trzích však automobilka používá zcela jiné logo s písmenem K a nápisem KIA motors.
SsangYong – Automobilka specializující se dnes pouze na SUV dostala své jméno v roce 1988, poté co ji odkoupil konglomerát SsangYong. Původní automobilka však vznikla už v roce 1954 a od počátku se věnovala licenční výrobě amerických Jeepů. Tak ostatně vzniklo i první Korando, které se stalo prvním modelem se značkou SsangYong a dnes se nabízí už ve čtvrté generaci. Název SsangYong znamená „Dva draci“ a odkazuje na korejskou legendu, ve které dva draci čekají tisíc let, než mohou odletět do dračího nebe a nakonec se do něj dostanou spolu. Z tohoto pak vychází i obě používaná loga firmy, jak okřídlené tak kruhové logo totiž má symbolizovat dva draky.
Daewoo – Ve své době velmi úspěšná automobilka i na českém trhu už dnes vyrábí pod jménem Chevrolet a samotný název Daewoo dožívá na nákladních vozech, prodávaných pouze na pár asijských trzích. Dříve druhý největší konglomerát Koreje, po konkurenčním Hyundai, vznikl v roce 1967, kdy jej založil Kim Woo-jung. Ve jméně zakladatele je také zřejmě původ názvu, Daewoo totiž znamená doslova „Velký Woo“. Při zápisu v čínských znacích ale toto slovo může znamenat také „velký svět“ nebo „velký vesmír“. Logo Daewoo používané na automobilech symbolizuje ulitu mořského mlže.
Samsung - V Evropě je znám zejména pro svou elektroniku, v Koreji však jde o obrovský konglomerát vyrábějící vše od instantních nudlí po supertankery. Firma vznikla už v roce 1938 a dnes je největší firmou v Koreji. Automobilka Samsung byla založena v roce 1994, už o šest let později ji ale odkoupil francouzský Renault a přejmenoval na Renault Samsung Motors. Firma ale i nadále může používat jak jménom, tak logo Samsungu, které si licencuje od původního vlastníka. Samsung znamená „tři hvězdy“ a zakladatel firmy, Lee Byung-chull si tento název vybral protože chtěl, aby jeho firma byla stejně mocná a věčná jako hvězdy na nebi. Logo firmy pak symbolizuje svět pohybující se vesmírem, logo používané na automobilech se nazývá oko bouře a zřejmě vychází z původního loga firmy.
Pyeonghwa – Nejznámější severokorejská automobilka vznikla v roce 1999, jako projekt jihokorejské Církve sjednocení a severokorejské vlády. Zpočátku automobilka montovala své vozy z CKD kitů v továrně v Severní Koreji, nikdy se však nepodařilo dostat ji do zisku. Před pár lety tak církev svůj podíl prodala severokorejské vládě a dnes už Pyeonghwa s největší pravděpodobností pouze lepí svá loga na hotové vozy dovezené z Číny. Název Pyeonghwa znamená v korejštině „mír“ a důvod pro zvolení právě tohoto názvu je tedy jasný. Stejnou symboliku jako název má i logo, na kterém jsou vyobrazeny dvě bílé holubice, tedy symbol míru.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.