Nedávno jsme vám vysvětlili jak ke svým názvům přišly čínské a japonské automobilky, dnes se zaměříme na ty z korejského poloostrova. Stejně jako v sousední Číně se ani v Koreji nestalo zvykem pojmenování po zakladatelích, všechny názvy tak mají svou skrytou symboliku.
Hyundai – nejznámější korejská značka začala vyrábět vozy už v roce 1967, tehdy však zatím pouze licencované verze Fordu Cortina. Samotný Hyundai má ale delší historii, konglomerát, pod který automobilka po založení patřila, vznikl v roce 1947. Samotný název Hyundai znamená „modernost“ a zakladatel firmy, Chung Ju-Yung, jej vybral jako symbol potenciálu průmyslového rozvoje Jižní Koreje, kterému on sám chtěl také pomoci. Současné logo automobilky, které vypadá jako stylizované a zkosené písmeno H, má zároveň skrytý význam, symbolizující dvě osoby podávající si ruce.
KIA – Firma vznikla v roce 1944 jako Kyungsung Precision Industry, nové jméno KIA přijala už o osm let později. O dalších deset let později začaly z bran továrny vyjíždět první automobily, nákladní tříkolky na základě licence od japonské Mazdy. Samotný název KIA vychází z čínských znaků, které se pro zápis některých slov používají i v Koreji. První znak, v korejštině vyslovovaný Ki a v čínštině Qi znamená „z“, ve smyslu pocházející odněkud a druhý, v korejštině čtený A a v čínštině Ya značí Asii. Kia tedy znamená doslova „z Asie“. Logo firmy je velmi jednoduché, sestávající pouze ze stylizovaného nápisu KIA v oválném štítu, na asijských trzích však automobilka používá zcela jiné logo s písmenem K a nápisem KIA motors.
SsangYong – Automobilka specializující se dnes pouze na SUV dostala své jméno v roce 1988, poté co ji odkoupil konglomerát SsangYong. Původní automobilka však vznikla už v roce 1954 a od počátku se věnovala licenční výrobě amerických Jeepů. Tak ostatně vzniklo i první Korando, které se stalo prvním modelem se značkou SsangYong a dnes se nabízí už ve čtvrté generaci. Název SsangYong znamená „Dva draci“ a odkazuje na korejskou legendu, ve které dva draci čekají tisíc let, než mohou odletět do dračího nebe a nakonec se do něj dostanou spolu. Z tohoto pak vychází i obě používaná loga firmy, jak okřídlené tak kruhové logo totiž má symbolizovat dva draky.
Daewoo – Ve své době velmi úspěšná automobilka i na českém trhu už dnes vyrábí pod jménem Chevrolet a samotný název Daewoo dožívá na nákladních vozech, prodávaných pouze na pár asijských trzích. Dříve druhý největší konglomerát Koreje, po konkurenčním Hyundai, vznikl v roce 1967, kdy jej založil Kim Woo-jung. Ve jméně zakladatele je také zřejmě původ názvu, Daewoo totiž znamená doslova „Velký Woo“. Při zápisu v čínských znacích ale toto slovo může znamenat také „velký svět“ nebo „velký vesmír“. Logo Daewoo používané na automobilech symbolizuje ulitu mořského mlže.
Samsung - V Evropě je znám zejména pro svou elektroniku, v Koreji však jde o obrovský konglomerát vyrábějící vše od instantních nudlí po supertankery. Firma vznikla už v roce 1938 a dnes je největší firmou v Koreji. Automobilka Samsung byla založena v roce 1994, už o šest let později ji ale odkoupil francouzský Renault a přejmenoval na Renault Samsung Motors. Firma ale i nadále může používat jak jménom, tak logo Samsungu, které si licencuje od původního vlastníka. Samsung znamená „tři hvězdy“ a zakladatel firmy, Lee Byung-chull si tento název vybral protože chtěl, aby jeho firma byla stejně mocná a věčná jako hvězdy na nebi. Logo firmy pak symbolizuje svět pohybující se vesmírem, logo používané na automobilech se nazývá oko bouře a zřejmě vychází z původního loga firmy.
Pyeonghwa – Nejznámější severokorejská automobilka vznikla v roce 1999, jako projekt jihokorejské Církve sjednocení a severokorejské vlády. Zpočátku automobilka montovala své vozy z CKD kitů v továrně v Severní Koreji, nikdy se však nepodařilo dostat ji do zisku. Před pár lety tak církev svůj podíl prodala severokorejské vládě a dnes už Pyeonghwa s největší pravděpodobností pouze lepí svá loga na hotové vozy dovezené z Číny. Název Pyeonghwa znamená v korejštině „mír“ a důvod pro zvolení právě tohoto názvu je tedy jasný. Stejnou symboliku jako název má i logo, na kterém jsou vyobrazeny dvě bílé holubice, tedy symbol míru.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.