Nedávno jsme vám vysvětlili jak ke svým názvům přišly čínské a japonské automobilky, dnes se zaměříme na ty z korejského poloostrova. Stejně jako v sousední Číně se ani v Koreji nestalo zvykem pojmenování po zakladatelích, všechny názvy tak mají svou skrytou symboliku.
Hyundai – nejznámější korejská značka začala vyrábět vozy už v roce 1967, tehdy však zatím pouze licencované verze Fordu Cortina. Samotný Hyundai má ale delší historii, konglomerát, pod který automobilka po založení patřila, vznikl v roce 1947. Samotný název Hyundai znamená „modernost“ a zakladatel firmy, Chung Ju-Yung, jej vybral jako symbol potenciálu průmyslového rozvoje Jižní Koreje, kterému on sám chtěl také pomoci. Současné logo automobilky, které vypadá jako stylizované a zkosené písmeno H, má zároveň skrytý význam, symbolizující dvě osoby podávající si ruce.
KIA – Firma vznikla v roce 1944 jako Kyungsung Precision Industry, nové jméno KIA přijala už o osm let později. O dalších deset let později začaly z bran továrny vyjíždět první automobily, nákladní tříkolky na základě licence od japonské Mazdy. Samotný název KIA vychází z čínských znaků, které se pro zápis některých slov používají i v Koreji. První znak, v korejštině vyslovovaný Ki a v čínštině Qi znamená „z“, ve smyslu pocházející odněkud a druhý, v korejštině čtený A a v čínštině Ya značí Asii. Kia tedy znamená doslova „z Asie“. Logo firmy je velmi jednoduché, sestávající pouze ze stylizovaného nápisu KIA v oválném štítu, na asijských trzích však automobilka používá zcela jiné logo s písmenem K a nápisem KIA motors.
SsangYong – Automobilka specializující se dnes pouze na SUV dostala své jméno v roce 1988, poté co ji odkoupil konglomerát SsangYong. Původní automobilka však vznikla už v roce 1954 a od počátku se věnovala licenční výrobě amerických Jeepů. Tak ostatně vzniklo i první Korando, které se stalo prvním modelem se značkou SsangYong a dnes se nabízí už ve čtvrté generaci. Název SsangYong znamená „Dva draci“ a odkazuje na korejskou legendu, ve které dva draci čekají tisíc let, než mohou odletět do dračího nebe a nakonec se do něj dostanou spolu. Z tohoto pak vychází i obě používaná loga firmy, jak okřídlené tak kruhové logo totiž má symbolizovat dva draky.
Daewoo – Ve své době velmi úspěšná automobilka i na českém trhu už dnes vyrábí pod jménem Chevrolet a samotný název Daewoo dožívá na nákladních vozech, prodávaných pouze na pár asijských trzích. Dříve druhý největší konglomerát Koreje, po konkurenčním Hyundai, vznikl v roce 1967, kdy jej založil Kim Woo-jung. Ve jméně zakladatele je také zřejmě původ názvu, Daewoo totiž znamená doslova „Velký Woo“. Při zápisu v čínských znacích ale toto slovo může znamenat také „velký svět“ nebo „velký vesmír“. Logo Daewoo používané na automobilech symbolizuje ulitu mořského mlže.
Samsung - V Evropě je znám zejména pro svou elektroniku, v Koreji však jde o obrovský konglomerát vyrábějící vše od instantních nudlí po supertankery. Firma vznikla už v roce 1938 a dnes je největší firmou v Koreji. Automobilka Samsung byla založena v roce 1994, už o šest let později ji ale odkoupil francouzský Renault a přejmenoval na Renault Samsung Motors. Firma ale i nadále může používat jak jménom, tak logo Samsungu, které si licencuje od původního vlastníka. Samsung znamená „tři hvězdy“ a zakladatel firmy, Lee Byung-chull si tento název vybral protože chtěl, aby jeho firma byla stejně mocná a věčná jako hvězdy na nebi. Logo firmy pak symbolizuje svět pohybující se vesmírem, logo používané na automobilech se nazývá oko bouře a zřejmě vychází z původního loga firmy.
Pyeonghwa – Nejznámější severokorejská automobilka vznikla v roce 1999, jako projekt jihokorejské Církve sjednocení a severokorejské vlády. Zpočátku automobilka montovala své vozy z CKD kitů v továrně v Severní Koreji, nikdy se však nepodařilo dostat ji do zisku. Před pár lety tak církev svůj podíl prodala severokorejské vládě a dnes už Pyeonghwa s největší pravděpodobností pouze lepí svá loga na hotové vozy dovezené z Číny. Název Pyeonghwa znamená v korejštině „mír“ a důvod pro zvolení právě tohoto názvu je tedy jasný. Stejnou symboliku jako název má i logo, na kterém jsou vyobrazeny dvě bílé holubice, tedy symbol míru.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.