Nedávno jsme vám vysvětlili jak ke svým názvům přišly čínské a japonské automobilky, dnes se zaměříme na ty z korejského poloostrova. Stejně jako v sousední Číně se ani v Koreji nestalo zvykem pojmenování po zakladatelích, všechny názvy tak mají svou skrytou symboliku.
Hyundai – nejznámější korejská značka začala vyrábět vozy už v roce 1967, tehdy však zatím pouze licencované verze Fordu Cortina. Samotný Hyundai má ale delší historii, konglomerát, pod který automobilka po založení patřila, vznikl v roce 1947. Samotný název Hyundai znamená „modernost“ a zakladatel firmy, Chung Ju-Yung, jej vybral jako symbol potenciálu průmyslového rozvoje Jižní Koreje, kterému on sám chtěl také pomoci. Současné logo automobilky, které vypadá jako stylizované a zkosené písmeno H, má zároveň skrytý význam, symbolizující dvě osoby podávající si ruce.
KIA – Firma vznikla v roce 1944 jako Kyungsung Precision Industry, nové jméno KIA přijala už o osm let později. O dalších deset let později začaly z bran továrny vyjíždět první automobily, nákladní tříkolky na základě licence od japonské Mazdy. Samotný název KIA vychází z čínských znaků, které se pro zápis některých slov používají i v Koreji. První znak, v korejštině vyslovovaný Ki a v čínštině Qi znamená „z“, ve smyslu pocházející odněkud a druhý, v korejštině čtený A a v čínštině Ya značí Asii. Kia tedy znamená doslova „z Asie“. Logo firmy je velmi jednoduché, sestávající pouze ze stylizovaného nápisu KIA v oválném štítu, na asijských trzích však automobilka používá zcela jiné logo s písmenem K a nápisem KIA motors.
SsangYong – Automobilka specializující se dnes pouze na SUV dostala své jméno v roce 1988, poté co ji odkoupil konglomerát SsangYong. Původní automobilka však vznikla už v roce 1954 a od počátku se věnovala licenční výrobě amerických Jeepů. Tak ostatně vzniklo i první Korando, které se stalo prvním modelem se značkou SsangYong a dnes se nabízí už ve čtvrté generaci. Název SsangYong znamená „Dva draci“ a odkazuje na korejskou legendu, ve které dva draci čekají tisíc let, než mohou odletět do dračího nebe a nakonec se do něj dostanou spolu. Z tohoto pak vychází i obě používaná loga firmy, jak okřídlené tak kruhové logo totiž má symbolizovat dva draky.
Daewoo – Ve své době velmi úspěšná automobilka i na českém trhu už dnes vyrábí pod jménem Chevrolet a samotný název Daewoo dožívá na nákladních vozech, prodávaných pouze na pár asijských trzích. Dříve druhý největší konglomerát Koreje, po konkurenčním Hyundai, vznikl v roce 1967, kdy jej založil Kim Woo-jung. Ve jméně zakladatele je také zřejmě původ názvu, Daewoo totiž znamená doslova „Velký Woo“. Při zápisu v čínských znacích ale toto slovo může znamenat také „velký svět“ nebo „velký vesmír“. Logo Daewoo používané na automobilech symbolizuje ulitu mořského mlže.
Samsung - V Evropě je znám zejména pro svou elektroniku, v Koreji však jde o obrovský konglomerát vyrábějící vše od instantních nudlí po supertankery. Firma vznikla už v roce 1938 a dnes je největší firmou v Koreji. Automobilka Samsung byla založena v roce 1994, už o šest let později ji ale odkoupil francouzský Renault a přejmenoval na Renault Samsung Motors. Firma ale i nadále může používat jak jménom, tak logo Samsungu, které si licencuje od původního vlastníka. Samsung znamená „tři hvězdy“ a zakladatel firmy, Lee Byung-chull si tento název vybral protože chtěl, aby jeho firma byla stejně mocná a věčná jako hvězdy na nebi. Logo firmy pak symbolizuje svět pohybující se vesmírem, logo používané na automobilech se nazývá oko bouře a zřejmě vychází z původního loga firmy.
Pyeonghwa – Nejznámější severokorejská automobilka vznikla v roce 1999, jako projekt jihokorejské Církve sjednocení a severokorejské vlády. Zpočátku automobilka montovala své vozy z CKD kitů v továrně v Severní Koreji, nikdy se však nepodařilo dostat ji do zisku. Před pár lety tak církev svůj podíl prodala severokorejské vládě a dnes už Pyeonghwa s největší pravděpodobností pouze lepí svá loga na hotové vozy dovezené z Číny. Název Pyeonghwa znamená v korejštině „mír“ a důvod pro zvolení právě tohoto názvu je tedy jasný. Stejnou symboliku jako název má i logo, na kterém jsou vyobrazeny dvě bílé holubice, tedy symbol míru.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.