BAIC BJ90 svou inspiraci u modelů legendární americké značky příliš neskrývá. Na domácím trhu si bude konkurovat s velmi podobně vypadajícím Jeepem Grand Commander, netradičně ale dostane mnohem vyšší cenovku než americký vůz.
Kopírování západních vozidel je v Číně bráno jako forma pocty originálu. Automobilky, jejichž vozy v Číně takto vznikají a to navíc za nižší cenu, na to mají samozřejmě opačný názor, nemůžou s tím ale většinou nic moc udělat. Ani nedávný rozsudek, který čínský sound vynesl ve sporu Land Roveru a Landwindu, na tom asi nic nezmění. Na trh se tak chystá další vůz, který si inspiraci vzal v designu existujících modelů.
Tentokrát jej má na svědomí automobilka Beijing Auto, jedna z nejstarších a největších v Číně. S kopiemi už má také své zkušenosti, známý je především případ vozu Beijing BJ80, který velmi očividně kopíruje karosérii Mercedesu třídy G. BJ80 se dostal na trh i přesto, že BAIC s Mercedes v Číně vlastní joint-venture produkující německé modely pro lokální trh a Mercedes dokonce vlastní 12% podíl přímo v BAIC. Mercedes také údajně tlačil na BAIC ať BJ80 zruší, ani to však nestačilo. Inspiraci v zahraničí si designéři našli i pro model BJ40, který stylem velmi připomíná Jeep Wrangler.
A právě Jeep stál vzorem i pro nejnovější stroj pekingské automobilky. BJ90 totiž na pohled velmi připomene větší modely Američanů, nejvíce Jeep Grand Cherokee a Jeep Grand Commander, prodávaný zatím pouze na čínském trhu. Inspirace je patrná zejména v přední části, která věrně kopíruje Jeep, hlavně tradičním uspořádáním masky a nápisem na kapotě. Tato inspirace má ale i určité historické základy, právě BAIC totiž v zemi dříve provozoval joint-venture s Jeepem, mimochodem vůbec první takový společný podnik v Číně. Až donedávna tak BAIC v Číně prodával varianty amerických vozů jako Beijing Jeep.
Zajímavá je ale použitá technika, BJ90 totiž stojí na platformě Mercedesu GLS, tedy největšího SUV německé značky. Originál se v Číně nevyrábí, Němci ale Číňanům prodali licenci na využití platformy pro lokální modely. Pravděpodobně ale nečekali, že na německém základě vznikne kopie amerického vozu. Pod kapotou BJ90 se nachází německý šestiválec o výkonu 328 koní a který si ponechal své původní německé logo.
Samotný BJ90 je ve vývoji už dlouhé roky, na trh se původně měl dostat už v roce 2016. Od té doby se ale podařilo rozjet jen velmi omezenou produkci pár kusů ročně, které jsou používány pro testování a několik se jich dostalo i do služeb vládních agentur. Nedávno nachytaný prototyp s modernizovaným interiérem ale dokazuje, že vývoj i nadále pokračuje a v nejbližší době by se nový BJ90 s mnohem větším displejem na palubní desce měl dostat na trh. Vozy BAIC se mimochodem prodávají i v sousedním Německu, kde se dají pořídit i SUV BJ20 a BJ40, spolu s menšími modely Senova X25 a D20. Příchod velkého BJ90 do EU je ale spíše nepravděpodobný, už kvůli cenovky, která má v Číně začínat na asi 2,7 milionu Kč.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.