BAIC BJ90 svou inspiraci u modelů legendární americké značky příliš neskrývá. Na domácím trhu si bude konkurovat s velmi podobně vypadajícím Jeepem Grand Commander, netradičně ale dostane mnohem vyšší cenovku než americký vůz.
Kopírování západních vozidel je v Číně bráno jako forma pocty originálu. Automobilky, jejichž vozy v Číně takto vznikají a to navíc za nižší cenu, na to mají samozřejmě opačný názor, nemůžou s tím ale většinou nic moc udělat. Ani nedávný rozsudek, který čínský sound vynesl ve sporu Land Roveru a Landwindu, na tom asi nic nezmění. Na trh se tak chystá další vůz, který si inspiraci vzal v designu existujících modelů.
Tentokrát jej má na svědomí automobilka Beijing Auto, jedna z nejstarších a největších v Číně. S kopiemi už má také své zkušenosti, známý je především případ vozu Beijing BJ80, který velmi očividně kopíruje karosérii Mercedesu třídy G. BJ80 se dostal na trh i přesto, že BAIC s Mercedes v Číně vlastní joint-venture produkující německé modely pro lokální trh a Mercedes dokonce vlastní 12% podíl přímo v BAIC. Mercedes také údajně tlačil na BAIC ať BJ80 zruší, ani to však nestačilo. Inspiraci v zahraničí si designéři našli i pro model BJ40, který stylem velmi připomíná Jeep Wrangler.
A právě Jeep stál vzorem i pro nejnovější stroj pekingské automobilky. BJ90 totiž na pohled velmi připomene větší modely Američanů, nejvíce Jeep Grand Cherokee a Jeep Grand Commander, prodávaný zatím pouze na čínském trhu. Inspirace je patrná zejména v přední části, která věrně kopíruje Jeep, hlavně tradičním uspořádáním masky a nápisem na kapotě. Tato inspirace má ale i určité historické základy, právě BAIC totiž v zemi dříve provozoval joint-venture s Jeepem, mimochodem vůbec první takový společný podnik v Číně. Až donedávna tak BAIC v Číně prodával varianty amerických vozů jako Beijing Jeep.
Zajímavá je ale použitá technika, BJ90 totiž stojí na platformě Mercedesu GLS, tedy největšího SUV německé značky. Originál se v Číně nevyrábí, Němci ale Číňanům prodali licenci na využití platformy pro lokální modely. Pravděpodobně ale nečekali, že na německém základě vznikne kopie amerického vozu. Pod kapotou BJ90 se nachází německý šestiválec o výkonu 328 koní a který si ponechal své původní německé logo.
Samotný BJ90 je ve vývoji už dlouhé roky, na trh se původně měl dostat už v roce 2016. Od té doby se ale podařilo rozjet jen velmi omezenou produkci pár kusů ročně, které jsou používány pro testování a několik se jich dostalo i do služeb vládních agentur. Nedávno nachytaný prototyp s modernizovaným interiérem ale dokazuje, že vývoj i nadále pokračuje a v nejbližší době by se nový BJ90 s mnohem větším displejem na palubní desce měl dostat na trh. Vozy BAIC se mimochodem prodávají i v sousedním Německu, kde se dají pořídit i SUV BJ20 a BJ40, spolu s menšími modely Senova X25 a D20. Příchod velkého BJ90 do EU je ale spíše nepravděpodobný, už kvůli cenovky, která má v Číně začínat na asi 2,7 milionu Kč.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.