ZAZ Záporožec má v Rusku a okolních zemí podobnou pověst jako u nás Trabant, tedy levného socialistického vozítka se smradlavým motorem a malým výkonem. Stejně jako Trabant i Záporožec je ale častým cílem všemožných bizarních úprav.
Druhá generace Záporožce se začala v ukrajinské továrně ve městě Záporoží vyrábět už v roce 1966. První verze dostala pod zadní kapotu vzduchem chlazený čtyřválec o objemu 0,9 litru, který na zadní nápravu posílal výkon 30 koní, později se začala nabízet i silnější verze s 1,2 litrovou variantou stejného motoru. V roce 1971 vyjela modernizovaná verze ZAZ 968, která však ze začátku dostávala stejný 1,2 litrový motor jako ta předchozí, až v roce 1979 se do nabídky dostala také 50 koňová varianta vzduchem chlazeného čtyřválce. Během 28 let své producke se tedy Záporožec nemohl nikdy ani přiblížit označením jako výkonný nebo rychlý, vždy šlo o to nejlevnější lidové vozidlo pro sovětský lid.
I přesto si Záporožce, konkrétně jeho modernizovanou verzi ZAZ 968M, jako základ pro svoji stavbu vybrali dva ruští blogeři. Jejich ambice přitom nebyly úplně malé, do malinkého Záporožce se totiž rozhodli napasovat dvoulitrový atmosférický boxer EJ202 SOHC z JDM verze Subaru Forester první generace. Ten ve standardní verzi dodává výkon 138 koní, pro sovětský stroj je to tedy pořádný upgrade.
Mohlo by se zdát, že tak velký motor se do malého Zazu nemůže vejít, při montáži však Rusové zjistili, že pootočený o 180 ° pasuje na stejné úchyty jako původní čtyřválec. Místo původní převodovky ze Subaru se blogeři rozhodli přivařit čtyřstupňovou manuální převodovku z dieselové verze VW Transporter. Mnohem výkonější, vodou chlazený motor umístěný vzadu by samozřejmě měl problémy s chlazením, původnímu Záporožci stačily jen průduchy po stranách zadních blatníků. Stavitelé tedy použili dva chladiče ze Smartu, připevněné vedle sebe u pravého průduchu v blatníku.
To vše se povedlo úspěšně naistalovat do vozu a proběhly jízdy se zatím ne úplně dokončeným vozem, při jedné z nich ale řidič bohužel se Záporožcem naboural do zdi. Blogeři se však rozhodli pokračovat a sehnali si další Záporožec, tentokrát starší verzi ZAZ 968, ještě s charakteristickými uchy na blatnících. Do toho se nastěhovala stejná technika jako do předchozího pokusu. Zadní zavěšení zůstalo původní, nově však vůz dostal poloosy z Golfu a mnohem větší brzdy z VW Passat, vepředu pak zavěšení z BMW a brzdy z Lady. Problematickým se ukázalo umístění řadící páky, vzhledem k nedostatku místa v karosérii a také umístění převodovky po pravé straně vozu. V prvním pokusu tak blogeři museli obětovat obě sedačky po pravé straně vozu, při druhém pokusu se však podařilo vyrobit systém který se vejde nad středový tunel a zachovává tak všechny čtyři místa pro pasažéry.
Karosérie Záporožce, kterou si blogeři vybrali pro svůj projekt, byla po dekádách provozu v poněkud tragickém stavu. Rezavý byl snad každý panel karosérie a lak také ukazoval léta strávená na ruských ulicích. Až po kompletní výměně techniky tak ZAZ zamířil ke karosáři, kde byla provedena renovace. Zde vůz dostal novou modrou barvu, známou z ostrých Subaru a také nezbytné zlaté disky a logo po stranách, zobrazující souhvězdí Plejád, které daly Subaru jméno. I přes kompletní výměnu pohonu, která z pomalého kouřícího vozítka udělala sportovní sedan, se v Rusku Záporožec může i nadále legálně provozovat na silnicích.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?