Záporožec WRX? Rusové postavili šílený stroj na základě lidového vozítka

-mdo / AutoRoad.cz, 23. března 2019, 12:25 Aktualizováno 23.3.2019, 13:39 Google+

ZAZ Záporožec má v Rusku a okolních zemí podobnou pověst jako u nás Trabant, tedy levného socialistického vozítka se smradlavým motorem a malým výkonem. Stejně jako Trabant i Záporožec je ale častým cílem všemožných bizarních úprav.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
ZAZ 968

ZAZ 968 | foto: Youtube.com/iling show

Sdílejte článek

Druhá generace Záporožce se začala v ukrajinské továrně ve městě Záporoží vyrábět už v roce 1966. První verze dostala pod zadní kapotu vzduchem chlazený čtyřválec o objemu 0,9 litru, který na zadní nápravu posílal výkon 30 koní, později se začala nabízet i silnější verze s 1,2 litrovou variantou stejného motoru. V roce 1971 vyjela modernizovaná verze ZAZ 968, která však ze začátku dostávala stejný 1,2 litrový motor jako ta předchozí, až v roce 1979 se do nabídky dostala také 50 koňová varianta vzduchem chlazeného čtyřválce. Během 28 let své producke se tedy Záporožec nemohl nikdy ani přiblížit označením jako výkonný nebo rychlý, vždy šlo o to nejlevnější lidové vozidlo pro sovětský lid.

img-responsive

ZAZ 968 | foto: Youtube.com/iling show

I přesto si Záporožce, konkrétně jeho modernizovanou verzi ZAZ 968M, jako základ pro svoji stavbu vybrali dva ruští blogeři. Jejich ambice přitom nebyly úplně malé, do malinkého Záporožce se totiž rozhodli napasovat dvoulitrový atmosférický boxer EJ202 SOHC z JDM verze Subaru Forester první generace. Ten ve standardní verzi dodává výkon 138 koní, pro sovětský stroj je to tedy pořádný upgrade.

Mohlo by se zdát, že tak velký motor se do malého Zazu nemůže vejít, při montáži však Rusové zjistili, že pootočený o 180 ° pasuje na stejné úchyty jako původní čtyřválec. Místo původní převodovky ze Subaru se blogeři rozhodli přivařit čtyřstupňovou manuální převodovku z dieselové verze VW Transporter. Mnohem výkonější, vodou chlazený motor umístěný vzadu by samozřejmě měl problémy s chlazením, původnímu Záporožci stačily jen průduchy po stranách zadních blatníků. Stavitelé tedy použili dva chladiče ze Smartu, připevněné vedle sebe u pravého průduchu v blatníku. 

img-responsive

ZAZ 968 | foto: Youtube.com/iling show

To vše se povedlo úspěšně naistalovat do vozu a proběhly jízdy se zatím ne úplně dokončeným vozem, při jedné z nich ale řidič bohužel se Záporožcem naboural do zdi. Blogeři se však rozhodli pokračovat a sehnali si další Záporožec, tentokrát starší verzi ZAZ 968, ještě s charakteristickými uchy na blatnících. Do toho se nastěhovala stejná technika jako do předchozího pokusu. Zadní zavěšení zůstalo původní, nově však vůz dostal poloosy z Golfu a mnohem větší brzdy z VW Passat, vepředu pak zavěšení z BMW a brzdy z Lady. Problematickým se ukázalo umístění řadící páky, vzhledem k nedostatku místa v karosérii a také umístění převodovky po pravé straně vozu. V prvním pokusu tak blogeři museli obětovat obě sedačky po pravé straně vozu, při druhém pokusu se však podařilo vyrobit systém který se vejde nad středový tunel a zachovává tak všechny čtyři místa pro pasažéry. 

Subarožec | zdroj: Youtube.com/iling show

Karosérie Záporožce, kterou si blogeři vybrali pro svůj projekt, byla po dekádách provozu v poněkud tragickém stavu. Rezavý byl snad každý panel karosérie a lak také ukazoval léta strávená na ruských ulicích. Až po kompletní výměně techniky tak ZAZ zamířil ke karosáři, kde byla provedena renovace. Zde vůz dostal novou modrou barvu, známou z ostrých Subaru a také nezbytné zlaté disky a logo po stranách, zobrazující souhvězdí Plejád, které daly Subaru jméno. I přes kompletní výměnu pohonu, která z pomalého kouřícího vozítka udělala sportovní sedan, se v Rusku Záporožec může i nadále legálně provozovat na silnicích. 

Vytisknout

Diskuze: Záporožec WRX? Rusové postavili šílený stroj na základě lidového vozítka

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

reklama

Doporučujeme

Lixiang Zhizhao One

Prémiové SUV z Číny? Leading Ideal nabídne luxus a netradiční hybridní pohon

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud