Důvěra lidí v autonomní řízení? Tak tohle se vládám opravdu líbit nebude

Toyota Research Institute testuje vůz pro plnou autonomii řízení
Toyota Research Institute testuje vůz pro plnou autonomii řízení, foto: Lexus
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. března 2019 09:04
Sdílej:

Pokud se podíváme na nedávno představené koncepty blízké budoucnosti, najdeme u nich minimálně dvě společné vlastnosti: jsou elektrické a nabízí funkci plně autonomní jízdy. Do obou těchto technologií investují automobilky obrovské množství peněz a úsilí, plně autonomní vozy však u lidí přesto nevzbuzují příliš mnoho důvěry.

Během ledna tohoto roku uskutečnila Americká Automobilová Asociace, známá pod zkratkou AAA, výzkum na téma důvěry veřejnosti v plně autonomní vozy, jak upozornil web Carscoops. V rozmezí 10. až 13. ledna bylo napříč celým kontinentem USA telefonicky kontaktováno 1 008 Američanů starších 18 let, kteří odpovídali na několik otázek vztahujících se nejen k autonomním vozidlům, ale také k autonomním bezpečnostním asistentům.

A výsledky? Ty se některým pokrokovým automobilkám zřejmě příliš líbit nebudou. Jak se totiž ukázalo, 71 % dotázaných lidí by se bálo jet v plně autonomním vozidle. To je jen malý pokles oproti roku minulému, kdy se autonomních vozidel bálo 73 % lidí. Ještě v roce 2016 přitom autonomním vozidlům nevěřilo "jen" 63 % dotázaných.

Značný nárůst nedůvěry lidí v USA k plně autonomním vozidlům je však podle expertů z AAA způsoben především několika vážnějšími nehodami, o kterých se v posledních dvou letech hodně mluvilo. Ostatně před rokem došlo i k první tragické nehodě, během které usmrtil autonomní vůz chodce.

Podle odborníků z AAA je nyní potřeba překlenout propsat nedůvěry a ukázat lidem, že některé autonomní technologie už dobře fungují i v současných vozech. „Mít možnost vyzkoušet si částečně nebo plně autonomní technologie by mohlo odstranit nedůvěru zákazníků a otevřít tak dveře širšímu přijetí," uvádí Grag Brannon, ředitel AAA pro oddělení Automotive Engineering and Industry Relations.

V praxi by se mělo jednat především o možnost lidí vyzkoušet si systémy ADAS, jako je systém pro udržení jízdy v pruhu, adaptivní tempomat, autonomní nouzové brzdění nebo autonomní parkovací asistent. Jak totiž ukázaly další výzkumy - lidé, kteří již mají zkušenosti s některým ze systémů ADAS, jsou o 68% ochotnější jim důvěřovat, než lidé bez těchto zkušeností.

Je také zajímavé, že názor na autonomní řízení se výrazně mění při pohledu na konkrétní využití. Například 53% lidí by nevadilo, pokud by byl systém využíván při pomalé jízdě na krátkou vzdálenost (například na letištích). Zhruba 44% lidí by také nevadilo, pokud by tato technologie pomáhala s rozvážením nákupů. Pouze 19% lidí by však nevadilo, pokud by v těchto plně autonomních strojích seděli jejich blízcí.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.