Důvěra lidí v autonomní řízení? Tak tohle se vládám opravdu líbit nebude

Toyota Research Institute testuje vůz pro plnou autonomii řízení
Toyota Research Institute testuje vůz pro plnou autonomii řízení, foto: Lexus
Antonín Marek , AutoRoad.cz 18. března 2019 09:04
Sdílej:

Pokud se podíváme na nedávno představené koncepty blízké budoucnosti, najdeme u nich minimálně dvě společné vlastnosti: jsou elektrické a nabízí funkci plně autonomní jízdy. Do obou těchto technologií investují automobilky obrovské množství peněz a úsilí, plně autonomní vozy však u lidí přesto nevzbuzují příliš mnoho důvěry.

Během ledna tohoto roku uskutečnila Americká Automobilová Asociace, známá pod zkratkou AAA, výzkum na téma důvěry veřejnosti v plně autonomní vozy, jak upozornil web Carscoops. V rozmezí 10. až 13. ledna bylo napříč celým kontinentem USA telefonicky kontaktováno 1 008 Američanů starších 18 let, kteří odpovídali na několik otázek vztahujících se nejen k autonomním vozidlům, ale také k autonomním bezpečnostním asistentům.

A výsledky? Ty se některým pokrokovým automobilkám zřejmě příliš líbit nebudou. Jak se totiž ukázalo, 71 % dotázaných lidí by se bálo jet v plně autonomním vozidle. To je jen malý pokles oproti roku minulému, kdy se autonomních vozidel bálo 73 % lidí. Ještě v roce 2016 přitom autonomním vozidlům nevěřilo "jen" 63 % dotázaných.

Značný nárůst nedůvěry lidí v USA k plně autonomním vozidlům je však podle expertů z AAA způsoben především několika vážnějšími nehodami, o kterých se v posledních dvou letech hodně mluvilo. Ostatně před rokem došlo i k první tragické nehodě, během které usmrtil autonomní vůz chodce.

Podle odborníků z AAA je nyní potřeba překlenout propsat nedůvěry a ukázat lidem, že některé autonomní technologie už dobře fungují i v současných vozech. „Mít možnost vyzkoušet si částečně nebo plně autonomní technologie by mohlo odstranit nedůvěru zákazníků a otevřít tak dveře širšímu přijetí," uvádí Grag Brannon, ředitel AAA pro oddělení Automotive Engineering and Industry Relations.

V praxi by se mělo jednat především o možnost lidí vyzkoušet si systémy ADAS, jako je systém pro udržení jízdy v pruhu, adaptivní tempomat, autonomní nouzové brzdění nebo autonomní parkovací asistent. Jak totiž ukázaly další výzkumy - lidé, kteří již mají zkušenosti s některým ze systémů ADAS, jsou o 68% ochotnější jim důvěřovat, než lidé bez těchto zkušeností.

Je také zajímavé, že názor na autonomní řízení se výrazně mění při pohledu na konkrétní využití. Například 53% lidí by nevadilo, pokud by byl systém využíván při pomalé jízdě na krátkou vzdálenost (například na letištích). Zhruba 44% lidí by také nevadilo, pokud by tato technologie pomáhala s rozvážením nákupů. Pouze 19% lidí by však nevadilo, pokud by v těchto plně autonomních strojích seděli jejich blízcí.

Stalo se
Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.