Poslední dobou se chystá dobít zahraniční trhy stále více automobilek z Číny, mnohé z nich se tak snaží s elektrickými vozy. Jedním z nejnadějnějších je nový sedan GAC NE Aion S, který se chlubí jedním z nejdelších dojezdů na trhu.
Jen poslední měsíc se představily hned dva nové elektrické sedany, které se z domovské Číny podívají i na západní trhy USA a EU. Pod nově osamostatněnou značkou Polestar, která dříve upravovala vozy Volvo, se bude z Číny vyážet elektrický Polestar 2. Mateřská firma Polestaru a Volva, Geely, pak chystá pod vlastní značkou poslat do světa sedan GE11.
Šanci uspět má i nový vůz jihočínské automobilky GAC, která je známá hlavně podznačkou Trumpchi. Pro elektrifikaci však vznikla zcela nová značka GAC NE, neboli GAC New Energy, pod kterou budou patřit auta s podznačkou Aion. S názvy to není snadné u žádné čínské automobilky, mnohé si však adoptovaly výraz New Energy, což je oficiální čínské pojmenování pro vozy s jinými než spalovacími motory.
Nový Aion S je stejně jako Geely GE11 spíše konzervativně vyhlížející sedan, u kterého zvolený typ pohonu nejlépe prozrazuje chybějící maska chladiče. Právě takovýto styling však může být pro zájemce výhodou oproti jiným extravagantním elektrickým vozům. Aion S je možné koupit v barevné kombinaci s černou střechou, zajímavým prvkem jsou i spojené zadní svítilny, prvek populární v 80. letech, který se vrací do módy.
Také v interiéru zvolili designéři GAC spíše konzervativní přístup, nemůžou však chybět dva rozměrné displeje na palubní desce. Většinu ovládacích prvků převzal 12,3" displej infotainmentu, interiér je tak minimalistický a umožňuje několik kombinací barev. Samozřejmostí je moderní výbava jako například autonomie druhého stupně, automatickým parkováním a pojížděním v zácpách. GAC NE však chce produkční verzi vybavit i autonomií čtvrtého stupně, která však půjde využít jen na omezeném území.
Aion S je také prvním sériovým vozem s novými bateriemi CATL lithium ion, o kapacitě 58,8 kWh. Dalším prvenstvím je e-náprava, vyvinutá s japonským Nidec, která integruje elektrický motor, převodovku a střídač, čímž je dosaženo snížení hmotnosti. Také díky tomu je udávaný dojezd Aionu S v cyklu NEDC celých 510 kilometrů, tedy více než Tesla Model 3 Long Range. Při úsporné jízdě však výrobce udává schopnost dojet až 630 kilometrů. Elektrický motor s výkonem 135 kW je však výrazně slabší než u Tesly, jízdní výkony zatím výrobce nezveřejnil.
Právě modelová řada Aion se má stát vstupní bránou automobilky z Guangzhou na západní trhy, Aion S se tak určitě podívá do Spojených států a poté i do EU, následovat jej bude SUV Aion X. GAC má v Číně pověst nejkvalitnějšího mainstreamového výrobce, který dominuje žebříčkům kvality i spolehlivosti, zaujmout by tedy mohl i náročné západní klienty. Výhodou automobilky je i image nepoškozená pokusy o kopírování designu jiných aut, ačkoliv s kopírováním názvů od Tesly očividné v GAC problém neměli.
Prodej v Číně bude zahájen v květnu 2019, vstup na americký trh je plánován na přístí rok. Ceny budou začínat na 470 tisících Kč za nejnižší verzi s menší baterií a dojezdem asi 400 km, za vyšší s dojezdem 510 km si GAC žádá minimálně 538 tisíc Kč. V Číně bude také možné si auto objednat přes mobilní aplikaci a po objednávce sledovat stav produkce konkrétního kusu.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?