Přibudou dálnice bez rychlostních limitů? S neobvyklým návrhem přišel senátor z ráje ekologů

Noční záběr dálnice D11
Noční záběr dálnice D11, foto: INCORP images
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. února 2019 08:49
Sdílej:

Dálnice bez rychlostních omezení si většina z nás spojuje pouze s Německem, které je tak rájem pro řidiče milující rychlou jízdu. Ovšem zatímco sekat německých ekologů hlásá po jejich zrušení a zavedení rychlostních limitů, s opačným návrhem přišel senátor amerického státu, který se dá označit za ráj všech ekologů. Nové dálnice bez rychlostních limitů by se totiž mohly objevit v Kalifornii.

S návrhem přišel kalifornský senátor John Moorlach, který by chtěl přinést kousek německé „radosti z jízdy" na dálnici Interstate 5. Minulý týden předložil v senátu návrh SB319, který žádá přidání dvou pruhů na dálnici I5 a State Route 99. Nové pruhy, které by měly vyrůst v obou směrech, by měl postavit dopravní úřad a v obou by měla platit neomezená rychlost, jak uvádí web Motor1.

Moorlach svůj návrh překvapivě opírá o emisní limity, respektive snahou o snížení skleníkových plynů. Podle jeho návrhu by díky neomezené rychlosti méně automobilů běželo na volnoběh a díky tomu by měly klesat i emise. Finance na stavbu nových dálničních pruhů by pak mohly být uhrazeny z fondů na redukci skleníkových plynů (Greenhouse Gas Reduction Fund).

Ovšem jakkoliv zní návrh pro většinu motoristů skvěle, už teď je jasné, že jeho prosazení nebude vůbec snadné. Proti návrhu vystoupilo hned několik oponentů a kritiků, z nichž nejhlasitějším je Bill Magavern, mluvčí „Koalice za čistý vzduch," podle jehož slov nedává Moorlochůlv návrh smysl.

„Ve skutečnosti by to emise skleníkových plynů jen zvýšilo," komentoval Magavern návrh. „Emise stoupají společně s rychlostí. Tohle by lidem jen dodalo odvahu jezdit na dálnicích rychleji a tím zvyšovat emise z dopravy. A to je přitom jediný sektor, ve kterém emise skleníkových plynů ve státu Kalifornie rostou."

Magavern navíc dodává, že peníze určené na stavbu nových dálničních pruhů by se mohly využít podstatně lépe a s jistějším pozitivním dopadem na snižování skleníkových plynů - například investicemi do lepší veřejné dopravy. Prosazení návrhu SB319 se tak rázem zdá být spíš utopií, než nadějnou vizí. Přesto nás stále těší, že se někdo alespoň snaží tyto názory prosazovat.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.