Dálnice bez rychlostních omezení si většina z nás spojuje pouze s Německem, které je tak rájem pro řidiče milující rychlou jízdu. Ovšem zatímco sekat německých ekologů hlásá po jejich zrušení a zavedení rychlostních limitů, s opačným návrhem přišel senátor amerického státu, který se dá označit za ráj všech ekologů. Nové dálnice bez rychlostních limitů by se totiž mohly objevit v Kalifornii.
S návrhem přišel kalifornský senátor John Moorlach, který by chtěl přinést kousek německé „radosti z jízdy" na dálnici Interstate 5. Minulý týden předložil v senátu návrh SB319, který žádá přidání dvou pruhů na dálnici I5 a State Route 99. Nové pruhy, které by měly vyrůst v obou směrech, by měl postavit dopravní úřad a v obou by měla platit neomezená rychlost, jak uvádí web Motor1.
Moorlach svůj návrh překvapivě opírá o emisní limity, respektive snahou o snížení skleníkových plynů. Podle jeho návrhu by díky neomezené rychlosti méně automobilů běželo na volnoběh a díky tomu by měly klesat i emise. Finance na stavbu nových dálničních pruhů by pak mohly být uhrazeny z fondů na redukci skleníkových plynů (Greenhouse Gas Reduction Fund).
Ovšem jakkoliv zní návrh pro většinu motoristů skvěle, už teď je jasné, že jeho prosazení nebude vůbec snadné. Proti návrhu vystoupilo hned několik oponentů a kritiků, z nichž nejhlasitějším je Bill Magavern, mluvčí „Koalice za čistý vzduch," podle jehož slov nedává Moorlochůlv návrh smysl.
„Ve skutečnosti by to emise skleníkových plynů jen zvýšilo," komentoval Magavern návrh. „Emise stoupají společně s rychlostí. Tohle by lidem jen dodalo odvahu jezdit na dálnicích rychleji a tím zvyšovat emise z dopravy. A to je přitom jediný sektor, ve kterém emise skleníkových plynů ve státu Kalifornie rostou."
Magavern navíc dodává, že peníze určené na stavbu nových dálničních pruhů by se mohly využít podstatně lépe a s jistějším pozitivním dopadem na snižování skleníkových plynů - například investicemi do lepší veřejné dopravy. Prosazení návrhu SB319 se tak rázem zdá být spíš utopií, než nadějnou vizí. Přesto nás stále těší, že se někdo alespoň snaží tyto názory prosazovat.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?