Dva zkušení stavitelé modelů LEGO® sestavili ze 400 000 kostek LEGO® pravděpodobně největší kempovací automobil na světě ze stavebnice LEGO®. T2 v životní velikosti byl odhalen před zahájením veletrhu cestovního ruchu f.re.e v Mnichově. Malí i velcí návštěvníci veletrhu f.re.e (20. až 24. února) budou moci zblízka obdivovat Transporter o hmotnosti 700 kilogramů. Jako vzor při jeho stavbě posloužila obytná verze modelu T2a, která se vyráběla v letech 1967 až 1971 a dodnes je světoběžníky považována za skutečně ikonický kempinkový automobil.
Dokážeme to? Nebo nám dojdou kostky, či to nestihneme? Rene Hoffmeister, jeden z pouhých dvanácti oficiálně certifikovaných stavitelů modelů LEGO® na světě, si uvedené otázky kladl oprávněně. Společně s kolegou Pascalem Lenhardem měl totiž jen šest týdnů na pokus o ambiciózní světový rekord: sestavit kempovací automobil T2, včetně výklopné střechy, z kostek LEGO® do zahájení veletrhu cestovního ruchu f.re.e v Mnichově. Dvojice si pomocí programů 3D vypracovala nejprve konstrukční plán. Na jeho základě pak mohla vypočítat například přesný počet potřebných kostek. Tuhost bočních stěn a oken byla dalším důležitým aspektem, který se musel precizně vypočítat, aby byla zaručena dlouhodobá stabilita.
Po bezproblémovém začátku náhle zjistili, že jim chybí 20 000 průhledných kostek pro okna modelu T2 a že dodavatel nemá na skladě dostatečné zásoby. Blížící se termín dokončení modelu tak těmto specialistům způsobil nečekaný stres navzdory pečlivému plánování. „V podstatě jsme potřebovali mít devítidenní týden,“ vzpomíná Hoffmeister. „Vzhledem k tomu, že nic takového neexistuje, byly jedinou volbou noční směny.“ Hoffmeister a Lenhard si tak „hráli“ s kostkami LEGO® od rána do noci, i o víkendech, aby své dílo dokázali dokončit včas před zahájením veletrhu cestovního ruchu f.re.e. A podařilo se jim to včetně výklopné střechy Westfalia, jež je rekreanty tak oblíbená, posuvných dveří, které bylo technicky náročné vytvořit, a vnitřního vybavení. Pozoruhodné jsou také rozměry: Kempovací vůz LEGO® má vnější délku více než 5 metrů, vnější šířku 1,9 metru a téměř 2 metry vnější výšku. A jeho vyklopená střecha vyčnívá do třímetrové výšky.
Oba kempovací vozy bude možné obdivovat na veletrhu cestovního ruchu f.re.e v hale C5 na stánku 103. Nejvýznamnější veletrh cestovního ruchu v Bavorsku letos láká k návštěvě také novou výstavní halou, díky níž se výstavní plocha věnovaná cestování s obytnými a kempinkovými vozidly zvětšila o 25 %.
„Opravdová“ kempovací vozidla značky Volkswagen Užitkové vozy budou vystavena v hale B4 v expozicích obchodních partnerů Christl & Schowalter (stánek 100/101) a MAHAG (stánek 401/501). Výstaviště bude otevřeno ve dnech 20. až 24. února od 10 do 18 hodin. Více informací o veletrhu cestovního ruchu f.re.e. naleznete na www.free-muenchen.de.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.