Podle nové studie způsobí autonomní auta kolaps dopravy ve městech. Proč takový obrat?

Autonomní vozidlo společnosti Waymo
Autonomní vozidlo společnosti Waymo, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 5. února 2019 13:06
Sdílej:

O technologii autonomního řízení se jistou dobu mluvilo i jako o spáse pro plynulost provozu nejen ve městech. Podle poslední studie se však zdá, že vozy bez řidičů by mohly provoz ve městě ještě naopak zhoršit. A důvod? Obyčejná lakotnost při placení za parkování.

Příčina problému, na který upozornila studie publikovaná na webu Transport Policy, je svým způsobem naprosto triviální, následky by však mohly být vážné pro celé město. Podle studie se totiž dá předpokládat, že autonomní vozy bez posádky budou raději kroužit po městě, než aby za ně někdo zaplatil poplatky za stání na ulici či parkování v garážových komplexech.

K tomuto závěru přišel profesor Adam Millard-Ball působící na University of California v Santa Cruz, který ke svému výzkumu využil teorii her a dopravní simulace. Millard-Ball odhaduje, že náklady na jednu ujetou míli by se mohly pohybovat okolo 0.50 dolaru, přičemž v této částce už jsou zahrnuty i náklady spojené s opotřebením a údržbou vozu. Tato částka je však stále nižší, než na kolik by vyšlo parkování.

„Právě ceny za parkování jsou důvodem, proč lidé opouštějí své automobily a přesedají na hromadnou dopravu. S příchodem autonomních vozidel už ale nebude nutné je parkovat," uvádí Millard-Ball ve svém prohlášení. „Prostě se vyhnou placení za parkování tím, že budou neustále jezdit. A to může vést ke katastrofám."

Dokonce i když budou plně autonomní vozy zastoupeny v provozu jen minimálně, stále mohou výrazně zpomalit dopravu. Podle simulace by mohlo například 2 000 autonomních vozidel zpomalit dopravu v centru San Francisca dokonce až na pouhé 2 míle (3.2 km) za hodinu.

Jedněmi z prvních výraznějších uživatelů vozidel s plně autonomním řízením budou zřejmě provozovatelé služeb pro sdílenou jízdu, kteří už jsou ale mnohdy i nyní obviňováni z toho, že výrazně zpomalují provoz ve městě. The Drive odkazuje na několik studií, z nichž jedna se týkala například města Boston. A právě zde byly služby jako Uber či Lyft obviňovány ze zpomalování dopravy v centru, neboť odvádějí lidi z prostředků městské hromadné dopravy.

Millard-Ball tak navrhuje zavést nové poplatky, například za vjezd vozidel do centra měst. Něco podobného již funguje v Londýně a nedávno padl podobný návrh i pro New York. Společnosti Uber a Lyft pak vyjádřily těmto poplatkům podporu, neboť představují menší nepříjemnosti, než předchozí návrhy na omezení služeb "spolujízdy" na území New Yorku.

„Poplatky by měly přinést městu finance, které mohou být investovány do zlepšení dopravy," uvádí Ball. „Cílem je udělat to nyní, než se autonomní vozidla rozšíří."

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.