O technologii autonomního řízení se jistou dobu mluvilo i jako o spáse pro plynulost provozu nejen ve městech. Podle poslední studie se však zdá, že vozy bez řidičů by mohly provoz ve městě ještě naopak zhoršit. A důvod? Obyčejná lakotnost při placení za parkování.
Příčina problému, na který upozornila studie publikovaná na webu Transport Policy, je svým způsobem naprosto triviální, následky by však mohly být vážné pro celé město. Podle studie se totiž dá předpokládat, že autonomní vozy bez posádky budou raději kroužit po městě, než aby za ně někdo zaplatil poplatky za stání na ulici či parkování v garážových komplexech.
K tomuto závěru přišel profesor Adam Millard-Ball působící na University of California v Santa Cruz, který ke svému výzkumu využil teorii her a dopravní simulace. Millard-Ball odhaduje, že náklady na jednu ujetou míli by se mohly pohybovat okolo 0.50 dolaru, přičemž v této částce už jsou zahrnuty i náklady spojené s opotřebením a údržbou vozu. Tato částka je však stále nižší, než na kolik by vyšlo parkování.
„Právě ceny za parkování jsou důvodem, proč lidé opouštějí své automobily a přesedají na hromadnou dopravu. S příchodem autonomních vozidel už ale nebude nutné je parkovat," uvádí Millard-Ball ve svém prohlášení. „Prostě se vyhnou placení za parkování tím, že budou neustále jezdit. A to může vést ke katastrofám."
Dokonce i když budou plně autonomní vozy zastoupeny v provozu jen minimálně, stále mohou výrazně zpomalit dopravu. Podle simulace by mohlo například 2 000 autonomních vozidel zpomalit dopravu v centru San Francisca dokonce až na pouhé 2 míle (3.2 km) za hodinu.
Jedněmi z prvních výraznějších uživatelů vozidel s plně autonomním řízením budou zřejmě provozovatelé služeb pro sdílenou jízdu, kteří už jsou ale mnohdy i nyní obviňováni z toho, že výrazně zpomalují provoz ve městě. The Drive odkazuje na několik studií, z nichž jedna se týkala například města Boston. A právě zde byly služby jako Uber či Lyft obviňovány ze zpomalování dopravy v centru, neboť odvádějí lidi z prostředků městské hromadné dopravy.
Millard-Ball tak navrhuje zavést nové poplatky, například za vjezd vozidel do centra měst. Něco podobného již funguje v Londýně a nedávno padl podobný návrh i pro New York. Společnosti Uber a Lyft pak vyjádřily těmto poplatkům podporu, neboť představují menší nepříjemnosti, než předchozí návrhy na omezení služeb "spolujízdy" na území New Yorku.
„Poplatky by měly přinést městu finance, které mohou být investovány do zlepšení dopravy," uvádí Ball. „Cílem je udělat to nyní, než se autonomní vozidla rozšíří."
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.