O technologii autonomního řízení se jistou dobu mluvilo i jako o spáse pro plynulost provozu nejen ve městech. Podle poslední studie se však zdá, že vozy bez řidičů by mohly provoz ve městě ještě naopak zhoršit. A důvod? Obyčejná lakotnost při placení za parkování.
Příčina problému, na který upozornila studie publikovaná na webu Transport Policy, je svým způsobem naprosto triviální, následky by však mohly být vážné pro celé město. Podle studie se totiž dá předpokládat, že autonomní vozy bez posádky budou raději kroužit po městě, než aby za ně někdo zaplatil poplatky za stání na ulici či parkování v garážových komplexech.
K tomuto závěru přišel profesor Adam Millard-Ball působící na University of California v Santa Cruz, který ke svému výzkumu využil teorii her a dopravní simulace. Millard-Ball odhaduje, že náklady na jednu ujetou míli by se mohly pohybovat okolo 0.50 dolaru, přičemž v této částce už jsou zahrnuty i náklady spojené s opotřebením a údržbou vozu. Tato částka je však stále nižší, než na kolik by vyšlo parkování.
„Právě ceny za parkování jsou důvodem, proč lidé opouštějí své automobily a přesedají na hromadnou dopravu. S příchodem autonomních vozidel už ale nebude nutné je parkovat," uvádí Millard-Ball ve svém prohlášení. „Prostě se vyhnou placení za parkování tím, že budou neustále jezdit. A to může vést ke katastrofám."
Dokonce i když budou plně autonomní vozy zastoupeny v provozu jen minimálně, stále mohou výrazně zpomalit dopravu. Podle simulace by mohlo například 2 000 autonomních vozidel zpomalit dopravu v centru San Francisca dokonce až na pouhé 2 míle (3.2 km) za hodinu.
Jedněmi z prvních výraznějších uživatelů vozidel s plně autonomním řízením budou zřejmě provozovatelé služeb pro sdílenou jízdu, kteří už jsou ale mnohdy i nyní obviňováni z toho, že výrazně zpomalují provoz ve městě. The Drive odkazuje na několik studií, z nichž jedna se týkala například města Boston. A právě zde byly služby jako Uber či Lyft obviňovány ze zpomalování dopravy v centru, neboť odvádějí lidi z prostředků městské hromadné dopravy.
Millard-Ball tak navrhuje zavést nové poplatky, například za vjezd vozidel do centra měst. Něco podobného již funguje v Londýně a nedávno padl podobný návrh i pro New York. Společnosti Uber a Lyft pak vyjádřily těmto poplatkům podporu, neboť představují menší nepříjemnosti, než předchozí návrhy na omezení služeb "spolujízdy" na území New Yorku.
„Poplatky by měly přinést městu finance, které mohou být investovány do zlepšení dopravy," uvádí Ball. „Cílem je udělat to nyní, než se autonomní vozidla rozšíří."
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?