Podle nové studie způsobí autonomní auta kolaps dopravy ve městech. Proč takový obrat?

Autonomní vozidlo společnosti Waymo
Autonomní vozidlo společnosti Waymo, foto: wheelsage.org
Antonín Marek , AutoRoad.cz 5. února 2019 13:06
Sdílej:

O technologii autonomního řízení se jistou dobu mluvilo i jako o spáse pro plynulost provozu nejen ve městech. Podle poslední studie se však zdá, že vozy bez řidičů by mohly provoz ve městě ještě naopak zhoršit. A důvod? Obyčejná lakotnost při placení za parkování.

Příčina problému, na který upozornila studie publikovaná na webu Transport Policy, je svým způsobem naprosto triviální, následky by však mohly být vážné pro celé město. Podle studie se totiž dá předpokládat, že autonomní vozy bez posádky budou raději kroužit po městě, než aby za ně někdo zaplatil poplatky za stání na ulici či parkování v garážových komplexech.

K tomuto závěru přišel profesor Adam Millard-Ball působící na University of California v Santa Cruz, který ke svému výzkumu využil teorii her a dopravní simulace. Millard-Ball odhaduje, že náklady na jednu ujetou míli by se mohly pohybovat okolo 0.50 dolaru, přičemž v této částce už jsou zahrnuty i náklady spojené s opotřebením a údržbou vozu. Tato částka je však stále nižší, než na kolik by vyšlo parkování.

„Právě ceny za parkování jsou důvodem, proč lidé opouštějí své automobily a přesedají na hromadnou dopravu. S příchodem autonomních vozidel už ale nebude nutné je parkovat," uvádí Millard-Ball ve svém prohlášení. „Prostě se vyhnou placení za parkování tím, že budou neustále jezdit. A to může vést ke katastrofám."

Dokonce i když budou plně autonomní vozy zastoupeny v provozu jen minimálně, stále mohou výrazně zpomalit dopravu. Podle simulace by mohlo například 2 000 autonomních vozidel zpomalit dopravu v centru San Francisca dokonce až na pouhé 2 míle (3.2 km) za hodinu.

Jedněmi z prvních výraznějších uživatelů vozidel s plně autonomním řízením budou zřejmě provozovatelé služeb pro sdílenou jízdu, kteří už jsou ale mnohdy i nyní obviňováni z toho, že výrazně zpomalují provoz ve městě. The Drive odkazuje na několik studií, z nichž jedna se týkala například města Boston. A právě zde byly služby jako Uber či Lyft obviňovány ze zpomalování dopravy v centru, neboť odvádějí lidi z prostředků městské hromadné dopravy.

Millard-Ball tak navrhuje zavést nové poplatky, například za vjezd vozidel do centra měst. Něco podobného již funguje v Londýně a nedávno padl podobný návrh i pro New York. Společnosti Uber a Lyft pak vyjádřily těmto poplatkům podporu, neboť představují menší nepříjemnosti, než předchozí návrhy na omezení služeb "spolujízdy" na území New Yorku.

„Poplatky by měly přinést městu finance, které mohou být investovány do zlepšení dopravy," uvádí Ball. „Cílem je udělat to nyní, než se autonomní vozidla rozšíří."

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.