Popularita karavanů a obytných automobilů je v poslední době na opět na vzestupu, ovšem jejich ceny jsou mnohdy astronomické. Známý rusky YouTuber Vlad z kanálu Garage 54 proto opět přišel s vlastním svérázným řešením, kterým se tentokrát stal UAZ-452, někdy také označovaný jako Buchanka či Tabletka, přestavěný na pojízdný srub.
UAZ-452, lidově označovaný Buchanka či Tabletka, je skutečně legendárním strojem, který si díky své odolnosti, spolehlivosti a terénním dovednostem zajistil výrobu trvající od roku 1965 až dodnes. A to je i na poměry ruského automobilového průmyslu skutečně působivé, vždyť i produkce dodnes vyráběné Lady Niva začala "teprve" v roce 1977.
Buchanka se dodávala jak do armády, tak na civilní trh. V nabídce automobilky bylo několik provedení, počínaje tradiční dodávkou s dvěma místy a velkým úložným prostorem, přes sanitku a pick-up až po mikrobus. Základem pro stavbu srubu se ale stala právě sanitka, do které se kdysi vyšlo až šest nosítek.
V tomto případě už má ale karoserie Buchanky to nejlepší za sebou a tak bylo rozhodnuto o její přestavbě na poctivý srub na kolech. Základem bylo samozřejmě odřezat všechny díly karoserie tak, aby z vozu zbyl v podstatě jen rám a část podlahy. Na podvozek byl následně přivařen speciální rám, který posloužil jako základ pro stavbu srubu z poctivých kulatin.
Jak je z videa patrné, rám byl svařován s maximální pečlivostí a rozhodně se nedá mluvit o poddimenzování. Ostatně na každé straně musel unést cca 14 klád, které k sobě byly spojovány pomocí pořádných hřebíků. Sekera a pila se zkrátka během stavby nezastavily. Nechybí však ani výřezy na okna a dveře.
Ještě před finálním dokončení prací však bylo potřeba zjistit, zda je tento koncept vůbec životaschopný a zda se rám pod vahou dřeva za jízdy nerozpadne. Vlad přitom konstrukci nijak nešetřil, prudce akceleroval a prudce brzdil. Výhled z vozu byl sice poněkud omezený, zejména v oblasti předních sloupků a kvůli absenci zrcátek, to mu ale nebránilo ani v tom, aby během pokusů s redukční převodovkou téměř postavil UAZ na zadní kola.
Po ověření „životaschopnosti" celé koncepce přišla na řadu výroba tradiční střechy, montáž podlahy a samozřejmě instalace oken a dveří. Na střechu byly položena asfaltové šindele, všechny větší mezery byly utěsněny montážní pěnou a kola uvnitř „obytného" prostoru dostala nové dřevěné podběhy.
Vůz by měl být podle všeho stále plně pojízdný a ovladatelný. Jízda je údajně komfortní, ačkoliv nejspíš nebude příliš rychlá. Nyní už tedy nezbývá než počkat, s čím nás Vlad překvapí v dalších videích, kdy se bude vybavovat interiér dodávky.
A pokud to příliš nepřežene a vůz extrémně neztěžkne, mohla by z toho být ještě působivá podívaná.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.