Popularita karavanů a obytných automobilů je v poslední době na opět na vzestupu, ovšem jejich ceny jsou mnohdy astronomické. Známý rusky YouTuber Vlad z kanálu Garage 54 proto opět přišel s vlastním svérázným řešením, kterým se tentokrát stal UAZ-452, někdy také označovaný jako Buchanka či Tabletka, přestavěný na pojízdný srub.
UAZ-452, lidově označovaný Buchanka či Tabletka, je skutečně legendárním strojem, který si díky své odolnosti, spolehlivosti a terénním dovednostem zajistil výrobu trvající od roku 1965 až dodnes. A to je i na poměry ruského automobilového průmyslu skutečně působivé, vždyť i produkce dodnes vyráběné Lady Niva začala "teprve" v roce 1977.
Buchanka se dodávala jak do armády, tak na civilní trh. V nabídce automobilky bylo několik provedení, počínaje tradiční dodávkou s dvěma místy a velkým úložným prostorem, přes sanitku a pick-up až po mikrobus. Základem pro stavbu srubu se ale stala právě sanitka, do které se kdysi vyšlo až šest nosítek.
V tomto případě už má ale karoserie Buchanky to nejlepší za sebou a tak bylo rozhodnuto o její přestavbě na poctivý srub na kolech. Základem bylo samozřejmě odřezat všechny díly karoserie tak, aby z vozu zbyl v podstatě jen rám a část podlahy. Na podvozek byl následně přivařen speciální rám, který posloužil jako základ pro stavbu srubu z poctivých kulatin.
Jak je z videa patrné, rám byl svařován s maximální pečlivostí a rozhodně se nedá mluvit o poddimenzování. Ostatně na každé straně musel unést cca 14 klád, které k sobě byly spojovány pomocí pořádných hřebíků. Sekera a pila se zkrátka během stavby nezastavily. Nechybí však ani výřezy na okna a dveře.
Ještě před finálním dokončení prací však bylo potřeba zjistit, zda je tento koncept vůbec životaschopný a zda se rám pod vahou dřeva za jízdy nerozpadne. Vlad přitom konstrukci nijak nešetřil, prudce akceleroval a prudce brzdil. Výhled z vozu byl sice poněkud omezený, zejména v oblasti předních sloupků a kvůli absenci zrcátek, to mu ale nebránilo ani v tom, aby během pokusů s redukční převodovkou téměř postavil UAZ na zadní kola.
Po ověření „životaschopnosti" celé koncepce přišla na řadu výroba tradiční střechy, montáž podlahy a samozřejmě instalace oken a dveří. Na střechu byly položena asfaltové šindele, všechny větší mezery byly utěsněny montážní pěnou a kola uvnitř „obytného" prostoru dostala nové dřevěné podběhy.
Vůz by měl být podle všeho stále plně pojízdný a ovladatelný. Jízda je údajně komfortní, ačkoliv nejspíš nebude příliš rychlá. Nyní už tedy nezbývá než počkat, s čím nás Vlad překvapí v dalších videích, kdy se bude vybavovat interiér dodávky.
A pokud to příliš nepřežene a vůz extrémně neztěžkne, mohla by z toho být ještě působivá podívaná.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.