Popularita karavanů a obytných automobilů je v poslední době na opět na vzestupu, ovšem jejich ceny jsou mnohdy astronomické. Známý rusky YouTuber Vlad z kanálu Garage 54 proto opět přišel s vlastním svérázným řešením, kterým se tentokrát stal UAZ-452, někdy také označovaný jako Buchanka či Tabletka, přestavěný na pojízdný srub.
UAZ-452, lidově označovaný Buchanka či Tabletka, je skutečně legendárním strojem, který si díky své odolnosti, spolehlivosti a terénním dovednostem zajistil výrobu trvající od roku 1965 až dodnes. A to je i na poměry ruského automobilového průmyslu skutečně působivé, vždyť i produkce dodnes vyráběné Lady Niva začala "teprve" v roce 1977.
Buchanka se dodávala jak do armády, tak na civilní trh. V nabídce automobilky bylo několik provedení, počínaje tradiční dodávkou s dvěma místy a velkým úložným prostorem, přes sanitku a pick-up až po mikrobus. Základem pro stavbu srubu se ale stala právě sanitka, do které se kdysi vyšlo až šest nosítek.
V tomto případě už má ale karoserie Buchanky to nejlepší za sebou a tak bylo rozhodnuto o její přestavbě na poctivý srub na kolech. Základem bylo samozřejmě odřezat všechny díly karoserie tak, aby z vozu zbyl v podstatě jen rám a část podlahy. Na podvozek byl následně přivařen speciální rám, který posloužil jako základ pro stavbu srubu z poctivých kulatin.
Jak je z videa patrné, rám byl svařován s maximální pečlivostí a rozhodně se nedá mluvit o poddimenzování. Ostatně na každé straně musel unést cca 14 klád, které k sobě byly spojovány pomocí pořádných hřebíků. Sekera a pila se zkrátka během stavby nezastavily. Nechybí však ani výřezy na okna a dveře.
Ještě před finálním dokončení prací však bylo potřeba zjistit, zda je tento koncept vůbec životaschopný a zda se rám pod vahou dřeva za jízdy nerozpadne. Vlad přitom konstrukci nijak nešetřil, prudce akceleroval a prudce brzdil. Výhled z vozu byl sice poněkud omezený, zejména v oblasti předních sloupků a kvůli absenci zrcátek, to mu ale nebránilo ani v tom, aby během pokusů s redukční převodovkou téměř postavil UAZ na zadní kola.
Po ověření „životaschopnosti" celé koncepce přišla na řadu výroba tradiční střechy, montáž podlahy a samozřejmě instalace oken a dveří. Na střechu byly položena asfaltové šindele, všechny větší mezery byly utěsněny montážní pěnou a kola uvnitř „obytného" prostoru dostala nové dřevěné podběhy.
Vůz by měl být podle všeho stále plně pojízdný a ovladatelný. Jízda je údajně komfortní, ačkoliv nejspíš nebude příliš rychlá. Nyní už tedy nezbývá než počkat, s čím nás Vlad překvapí v dalších videích, kdy se bude vybavovat interiér dodávky.
A pokud to příliš nepřežene a vůz extrémně neztěžkne, mohla by z toho být ještě působivá podívaná.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).