Britská vláda podle webu AutoCar oznámila, že má v plánu zahájit testování nových technologií, které by měly napomoci identifikovat mnohem efektivnější metody oprav výmolů a dokonce, což je nejdůležitější, přecházet jejich utváření na nových silnicích.
Nový plán, který dnes představil britský sekretář pro dopravu Chris Grayling, ponese název Live Labs a financován bude z vládních zdrojů, kde je pro něj vyhrazeno 22.9 milionů liber. To je cca 672 milionů korun. Pro testování vybraly úřady osm lokalit, mezi kterými je například Buckinghamshire, Kent nebo Birmingham.
Na každé z lokací bude vyzkoušena jiná technologie. Například Bedfordshire získá 1.05 milionu liber k investicím do chodníků se solárními panely nebo silnic využívajících geotermální energii k rozmrazování parkovišť, autobusových zastávek a prevenci vytváření prasklin a výmolů. Cumbria pak dostane 1.6 milionu liber k rozšíření svých investic do zkoušení tzv. plastových silnic a přípravě podkladů pro využití tohoto nového materiálu.
Smutnou pravdou však je, že i navzdory odvážným prohlášením typu „Výmoly jsou pro nás nepřítelem číslo jedna na silnicích," poputuje na jejich opravu jen malé procento z rozpočtu projektu Live Labs. Většina financí bohužel poputuje na různé analýzy a monitoring dat.
Například město Reading, které získalo z částky největší podíl (4.75 milionu liber), chce vyzkoušet použití detektorů dopravních signálů a údajů o mobilních telefonech, aby získalo pohled v reálném čase na provoz v oblasti Thames Valley a současně vytvořilo jakýsi „model veřejného zdraví."
Solihull a Birmingham plánují utratit 2.65 milionu liber za sledování času jízdy vozidel a chování cyklistů a chodců pomocí monitorování videa. Cílem tohoto experimentu má být zjištění, zda tzv. „push notifikace" umožní lidem lépe se během cest rozhodovat.
Jak se tedy zdá, vytváření odolnějších silnic bude jen okrajovou záležitostí celé této kampaně, přesto pevně doufáme, že by se jí mohli inspirovat i naši představitelé vlády.