Máte někdy pocit, že v Česku máme nejhorší silnice světa? Rozhodně vám to nechceme vymlouvat, jen musíme dodat, že nejsme jediní. Časté stížnosti spojené se stavem silnic a dálnic se v posledních letech hrnou i na představitele vlády ve Velké Británii, která se proto rozhodla zainvestovat konečné řešení tohoto palčivého problému.
Britská vláda podle webu AutoCar oznámila, že má v plánu zahájit testování nových technologií, které by měly napomoci identifikovat mnohem efektivnější metody oprav výmolů a dokonce, což je nejdůležitější, přecházet jejich utváření na nových silnicích.
Nový plán, který dnes představil britský sekretář pro dopravu Chris Grayling, ponese název Live Labs a financován bude z vládních zdrojů, kde je pro něj vyhrazeno 22.9 milionů liber. To je cca 672 milionů korun. Pro testování vybraly úřady osm lokalit, mezi kterými je například Buckinghamshire, Kent nebo Birmingham.
Na každé z lokací bude vyzkoušena jiná technologie. Například Bedfordshire získá 1.05 milionu liber k investicím do chodníků se solárními panely nebo silnic využívajících geotermální energii k rozmrazování parkovišť, autobusových zastávek a prevenci vytváření prasklin a výmolů. Cumbria pak dostane 1.6 milionu liber k rozšíření svých investic do zkoušení tzv. plastových silnic a přípravě podkladů pro využití tohoto nového materiálu.
Smutnou pravdou však je, že i navzdory odvážným prohlášením typu „Výmoly jsou pro nás nepřítelem číslo jedna na silnicích," poputuje na jejich opravu jen malé procento z rozpočtu projektu Live Labs. Většina financí bohužel poputuje na různé analýzy a monitoring dat.
Například město Reading, které získalo z částky největší podíl (4.75 milionu liber), chce vyzkoušet použití detektorů dopravních signálů a údajů o mobilních telefonech, aby získalo pohled v reálném čase na provoz v oblasti Thames Valley a současně vytvořilo jakýsi „model veřejného zdraví."
Solihull a Birmingham plánují utratit 2.65 milionu liber za sledování času jízdy vozidel a chování cyklistů a chodců pomocí monitorování videa. Cílem tohoto experimentu má být zjištění, zda tzv. „push notifikace" umožní lidem lépe se během cest rozhodovat.
Jak se tedy zdá, vytváření odolnějších silnic bude jen okrajovou záležitostí celé této kampaně, přesto pevně doufáme, že by se jí mohli inspirovat i naši představitelé vlády.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.