Britům dochází trpělivost, do vývoje „nerozbitných" silnic investuje vláda 672 milionů korun

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Ford
Antonín Marek , AutoRoad.cz 4. února 2019 15:19
Sdílej:

Máte někdy pocit, že v Česku máme nejhorší silnice světa? Rozhodně vám to nechceme vymlouvat, jen musíme dodat, že nejsme jediní. Časté stížnosti spojené se stavem silnic a dálnic se v posledních letech hrnou i na představitele vlády ve Velké Británii, která se proto rozhodla zainvestovat konečné řešení tohoto palčivého problému.

Britská vláda podle webu AutoCar oznámila, že má v plánu zahájit testování nových technologií, které by měly napomoci identifikovat mnohem efektivnější metody oprav výmolů a dokonce, což je nejdůležitější, přecházet jejich utváření na nových silnicích.

Nový plán, který dnes představil britský sekretář pro dopravu Chris Grayling, ponese název Live Labs a financován bude z vládních zdrojů, kde je pro něj vyhrazeno 22.9 milionů liber. To je cca 672 milionů korun. Pro testování vybraly úřady osm lokalit, mezi kterými je například Buckinghamshire, Kent nebo Birmingham.

Na každé z lokací bude vyzkoušena jiná technologie. Například Bedfordshire získá 1.05 milionu liber k investicím do chodníků se solárními panely nebo silnic využívajících geotermální energii k rozmrazování parkovišť, autobusových zastávek a prevenci vytváření prasklin a výmolů. Cumbria pak dostane 1.6 milionu liber k rozšíření svých investic do zkoušení tzv. plastových silnic a přípravě podkladů pro využití tohoto nového materiálu.

Smutnou pravdou však je, že i navzdory odvážným prohlášením typu „Výmoly jsou pro nás nepřítelem číslo jedna na silnicích," poputuje na jejich opravu jen malé procento z rozpočtu projektu Live Labs. Většina financí bohužel poputuje na různé analýzy a monitoring dat.

Například město Reading, které získalo z částky největší podíl (4.75 milionu liber), chce vyzkoušet použití detektorů dopravních signálů a údajů o mobilních telefonech, aby získalo pohled v reálném čase na provoz v oblasti Thames Valley a současně vytvořilo jakýsi „model veřejného zdraví."

Solihull a Birmingham plánují utratit 2.65 milionu liber za sledování času jízdy vozidel a chování cyklistů a chodců pomocí monitorování videa. Cílem tohoto experimentu má být zjištění, zda tzv. „push notifikace" umožní lidem lépe se během cest rozhodovat.

Jak se tedy zdá, vytváření odolnějších silnic bude jen okrajovou záležitostí celé této kampaně, přesto pevně doufáme, že by se jí mohli inspirovat i naši představitelé vlády.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.