Máte někdy pocit, že v Česku máme nejhorší silnice světa? Rozhodně vám to nechceme vymlouvat, jen musíme dodat, že nejsme jediní. Časté stížnosti spojené se stavem silnic a dálnic se v posledních letech hrnou i na představitele vlády ve Velké Británii, která se proto rozhodla zainvestovat konečné řešení tohoto palčivého problému.
Britská vláda podle webu AutoCar oznámila, že má v plánu zahájit testování nových technologií, které by měly napomoci identifikovat mnohem efektivnější metody oprav výmolů a dokonce, což je nejdůležitější, přecházet jejich utváření na nových silnicích.
Nový plán, který dnes představil britský sekretář pro dopravu Chris Grayling, ponese název Live Labs a financován bude z vládních zdrojů, kde je pro něj vyhrazeno 22.9 milionů liber. To je cca 672 milionů korun. Pro testování vybraly úřady osm lokalit, mezi kterými je například Buckinghamshire, Kent nebo Birmingham.
Na každé z lokací bude vyzkoušena jiná technologie. Například Bedfordshire získá 1.05 milionu liber k investicím do chodníků se solárními panely nebo silnic využívajících geotermální energii k rozmrazování parkovišť, autobusových zastávek a prevenci vytváření prasklin a výmolů. Cumbria pak dostane 1.6 milionu liber k rozšíření svých investic do zkoušení tzv. plastových silnic a přípravě podkladů pro využití tohoto nového materiálu.
Smutnou pravdou však je, že i navzdory odvážným prohlášením typu „Výmoly jsou pro nás nepřítelem číslo jedna na silnicích," poputuje na jejich opravu jen malé procento z rozpočtu projektu Live Labs. Většina financí bohužel poputuje na různé analýzy a monitoring dat.
Například město Reading, které získalo z částky největší podíl (4.75 milionu liber), chce vyzkoušet použití detektorů dopravních signálů a údajů o mobilních telefonech, aby získalo pohled v reálném čase na provoz v oblasti Thames Valley a současně vytvořilo jakýsi „model veřejného zdraví."
Solihull a Birmingham plánují utratit 2.65 milionu liber za sledování času jízdy vozidel a chování cyklistů a chodců pomocí monitorování videa. Cílem tohoto experimentu má být zjištění, zda tzv. „push notifikace" umožní lidem lépe se během cest rozhodovat.
Jak se tedy zdá, vytváření odolnějších silnic bude jen okrajovou záležitostí celé této kampaně, přesto pevně doufáme, že by se jí mohli inspirovat i naši představitelé vlády.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.