Koenigsegg, švédský výrobce málosériových supersportů, který za rok vyrobí méně než 20 vozů, se před pár dny oznámil spojenectví s nečekaným partnerem, automobilkou NEVS, neboli National Electric Vehicle Sweden, což je pohrobek švédského Saabu, zcela v rukou Číňanů a který se poslední roky snaží dostat na trh elektrickou verzi Saabu 9-3.
NEVS a Koenigsegg tak dle zástupců firem založili společné joint venture, zaměřené na sdílení technologií a vývoj. Obě firmy tedy plánují společný vývoj nových automobilů, s důrazem na elektrifikaci. V novém subjektu budou Číňané ovládat 65% podíl, zatímco Švédům zůstane 35 %. Kromě toho NEVS investoval 150 milionů EUR do samotného Koenigseggu a patří mu tak 20 % akcií firmy.
Pro Koenigsegg se tím kromě přísunu peněz otevřela také možnost výroby v bývalé továrně Saabu v Trollhättan pro některý ze svých budoucích a víceobjemových vozů. Navíc si partnerstvím s NEVS Švédi zajistili i distribuční síť v Číně.
Prvním vozem vyvinutým s novým partnerem bude podle zakladatele firmy, Christiana von Koenigsegga, hybridní supersport s cenovkou kolem 1 milionu EUR, na poměry firmy tedy docela levným vozem. S nižší cenovkou bude souviset i navýšení kapacity, nového vozu chce Koenigsegg prodávat ročně stovky kusů.
Nejzajímavějším specifikem nového vozu ale bude první sériové využití revolučního motoru s technologii ovládání ventilů bez vačkových hřídelí, který Koenigsegg vyvíjí už několik let. Projekt FreeValve nahrazuje vačkové hřídele nezávislým a elektronicky řízeným hydraulickým ovládáním ventilů. To umožní efektivnější spalování, navýšení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách, a také nižší emise.
Kromě toho může motor ve standardním provedení spalovat benzín, naftu nebo alkohol a dokonce by mělo být nějakým způsobem možné střídat čtyřtaktní a dvoutaktní režim. Koenigsegg k vozu také řekl, že jeho cílem je aby nový model byl zcela CO2 neutrální. Toho by se mělo kromě využití hybridní soustavy od NEVS dosáhnout například také startováním vozu pomocí čirého alkoholu. Nový model má doplnit v nabídce Koenigseggu nástupce Agery a stane se nejlevnějším vozem v historii švédské firmy.
Pro Koenigsegg mimochodem nejde o první zkušenost se Saabem. V roce 2009 se firma pokusila odkoupit krachující Saab od General Motors, z prodeje však nakonec sešlo. Místo toho se tedy Saab dostal do rukou Číňanů, kteří na krátou chvíli obnovili výrobu ve švédské továrně, po finančních potížích však přišli o práva na využití jména a loga Saab. Nový elektrický NEVS 9-3 se po letech vývoje dostal na čínský trh koncem minulého roku.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?