Koenigsegg, švédský výrobce málosériových supersportů, který za rok vyrobí méně než 20 vozů, se před pár dny oznámil spojenectví s nečekaným partnerem, automobilkou NEVS, neboli National Electric Vehicle Sweden, což je pohrobek švédského Saabu, zcela v rukou Číňanů a který se poslední roky snaží dostat na trh elektrickou verzi Saabu 9-3.
NEVS a Koenigsegg tak dle zástupců firem založili společné joint venture, zaměřené na sdílení technologií a vývoj. Obě firmy tedy plánují společný vývoj nových automobilů, s důrazem na elektrifikaci. V novém subjektu budou Číňané ovládat 65% podíl, zatímco Švédům zůstane 35 %. Kromě toho NEVS investoval 150 milionů EUR do samotného Koenigseggu a patří mu tak 20 % akcií firmy.
Pro Koenigsegg se tím kromě přísunu peněz otevřela také možnost výroby v bývalé továrně Saabu v Trollhättan pro některý ze svých budoucích a víceobjemových vozů. Navíc si partnerstvím s NEVS Švédi zajistili i distribuční síť v Číně.
Prvním vozem vyvinutým s novým partnerem bude podle zakladatele firmy, Christiana von Koenigsegga, hybridní supersport s cenovkou kolem 1 milionu EUR, na poměry firmy tedy docela levným vozem. S nižší cenovkou bude souviset i navýšení kapacity, nového vozu chce Koenigsegg prodávat ročně stovky kusů.
Nejzajímavějším specifikem nového vozu ale bude první sériové využití revolučního motoru s technologii ovládání ventilů bez vačkových hřídelí, který Koenigsegg vyvíjí už několik let. Projekt FreeValve nahrazuje vačkové hřídele nezávislým a elektronicky řízeným hydraulickým ovládáním ventilů. To umožní efektivnější spalování, navýšení točivého momentu v nízkých a středních otáčkách, a také nižší emise.
Kromě toho může motor ve standardním provedení spalovat benzín, naftu nebo alkohol a dokonce by mělo být nějakým způsobem možné střídat čtyřtaktní a dvoutaktní režim. Koenigsegg k vozu také řekl, že jeho cílem je aby nový model byl zcela CO2 neutrální. Toho by se mělo kromě využití hybridní soustavy od NEVS dosáhnout například také startováním vozu pomocí čirého alkoholu. Nový model má doplnit v nabídce Koenigseggu nástupce Agery a stane se nejlevnějším vozem v historii švédské firmy.
Pro Koenigsegg mimochodem nejde o první zkušenost se Saabem. V roce 2009 se firma pokusila odkoupit krachující Saab od General Motors, z prodeje však nakonec sešlo. Místo toho se tedy Saab dostal do rukou Číňanů, kteří na krátou chvíli obnovili výrobu ve švédské továrně, po finančních potížích však přišli o práva na využití jména a loga Saab. Nový elektrický NEVS 9-3 se po letech vývoje dostal na čínský trh koncem minulého roku.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).