Turisté v jihoamerické poušti Atacama mohou zažít jedinečnou šestihodinovou jízdu, která je dostane až do výšky 5700 metrů nad mořem. Vozí je při tom unikátní terénní autobus, který je postaven na podvozku Tatra Phoenix a uvnitř ukrývá nádrže s kyslíkem.
Realizace myšlenky vzniku unikátního tatrabusu, který by se proháněl po Jižní Americe, začala v roce 2017, kdy si společnost XPATAGONIA SpA z Chile koupila podvozek řady TATRA PHOENIX v provedení 8x8. „V Itálii na náš tatrovácký podvozek s kabinou nejprve namontovali autobusovou nástavbu a poté byl hotový vůz převezen lodí do Chile.
Do provozu se dostal až v druhé polovině roku 2018, jelikož bylo nejprve potřeba vyřídit v Chile registraci vozidla," popisuje vznik a cestu vozu do Jižní Ameriky Vlastimil Kučera, projektový manažer společnosti Tatra Trucks, který prodej podvozku realizoval.
Vůz má čtyřnápravový podvozek s pohonem všech osmi kol, automatickou převodovku a motor PACCAR MX340 o výkonu 460 HP. Zajímavostí jsou hned tři řiditelné nápravy, a to první, druhá a čtvrtá, které vozu propůjčují výborné manévrovací schopnosti.
Ty jsou potřebné na úzkých horských silničkách, v prudkých stoupáních a klesáních i v dunových polích. Tatrabus, kterému místní přezdívají Trekker, má ve své výbavě i systém centrálního dohušťování pneumatik, díky kterému řidič může měnit tlak v pneumatikách v závislosti na podmínkách přímo z kabiny.
Vůz je vybaven třemi monitory a čtyřmi kamerami, jedna z nich je dokonce infračervená a umožňuje jak bezpečnou jízdu v noci, tak také pozorovat například hvězdy nebo noční život místních zvířat. Jelikož se speciální autobusová Tatra Phoenix vydává do velkých nadmořských výšek, je k dispozici i zásoba kyslíku.
V tatrovce jsou zabudovány dvě velké nádrže a jedna menší regulační, které dokážou pomocí kyslíkových dýchačů 34 cestujícím a posádce poskytnou životně důležitý kyslík na dlouhé desítky hodin.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.