Turisté v jihoamerické poušti Atacama mohou zažít jedinečnou šestihodinovou jízdu, která je dostane až do výšky 5700 metrů nad mořem. Vozí je při tom unikátní terénní autobus, který je postaven na podvozku Tatra Phoenix a uvnitř ukrývá nádrže s kyslíkem.
Realizace myšlenky vzniku unikátního tatrabusu, který by se proháněl po Jižní Americe, začala v roce 2017, kdy si společnost XPATAGONIA SpA z Chile koupila podvozek řady TATRA PHOENIX v provedení 8x8. „V Itálii na náš tatrovácký podvozek s kabinou nejprve namontovali autobusovou nástavbu a poté byl hotový vůz převezen lodí do Chile.
Do provozu se dostal až v druhé polovině roku 2018, jelikož bylo nejprve potřeba vyřídit v Chile registraci vozidla," popisuje vznik a cestu vozu do Jižní Ameriky Vlastimil Kučera, projektový manažer společnosti Tatra Trucks, který prodej podvozku realizoval.
Vůz má čtyřnápravový podvozek s pohonem všech osmi kol, automatickou převodovku a motor PACCAR MX340 o výkonu 460 HP. Zajímavostí jsou hned tři řiditelné nápravy, a to první, druhá a čtvrtá, které vozu propůjčují výborné manévrovací schopnosti.
Ty jsou potřebné na úzkých horských silničkách, v prudkých stoupáních a klesáních i v dunových polích. Tatrabus, kterému místní přezdívají Trekker, má ve své výbavě i systém centrálního dohušťování pneumatik, díky kterému řidič může měnit tlak v pneumatikách v závislosti na podmínkách přímo z kabiny.
Vůz je vybaven třemi monitory a čtyřmi kamerami, jedna z nich je dokonce infračervená a umožňuje jak bezpečnou jízdu v noci, tak také pozorovat například hvězdy nebo noční život místních zvířat. Jelikož se speciální autobusová Tatra Phoenix vydává do velkých nadmořských výšek, je k dispozici i zásoba kyslíku.
V tatrovce jsou zabudovány dvě velké nádrže a jedna menší regulační, které dokážou pomocí kyslíkových dýchačů 34 cestujícím a posádce poskytnou životně důležitý kyslík na dlouhé desítky hodin.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.