Modely domácí automobilky Škoda zná téměř každý Čech a není divu, vždyť místnímu trhu firma dominuje už dlouhé dekády. Existují však vozy s původem u Škodovky, které se do Česka nikdy oficiálně nepodívaly a tak některé z nich možná nebudou místním známy.
Trekka – o novozélandském SUV nazvaném Trekka už většina fanoušků Škody určitě slyšela, i samotná Škodovka jej má ve svém muzeum a to i přesto, že vůz samotný logo české firmy vůbec nenese. O vznik vozu se zasloužil novozélandský importér Škody, který zatoužil po terénním a dostupném voze. Ve spolupráci s českými konstruktéry začala na podvozku Octavie sedan vznikat zcela nová karosérie, očividně inspirovaná Land Rovery. Ve výrobě se jako vůbec první a doposud jediné novozélandské vozidlo Trekka udržela mezi lety 1966 a 1973, během kterých vzniklo asi 2500 kusů. Pod kapotou Trekky pracoval čtyřválec z Octavie, dodávající na zadní nápravu výkon 47 koní. Ačkoliv se oficiálně prodávaly pouze na domovském trhu, několika ostrovech v Pacifiku a také v Austrálii, dá se v současné době najít několik renovovaných kusů Trekky i v Evropě.
Skopak – Trekka posloužila jako inspirace i dalšímu exotickému projektu, tentokrát z Pákistánu. Lokální importér, který do země už od počátku 60. let dovážel sériové Škodovky, se rozhodl na podvozku Škody postavit vlastní lehký terénní vůz. Na původ odkazuje i název, Skopak je totiž složenina ze slov Škoda a Pákistán. Jako základ tentokrát posloužila Octavia Combi, pro kterou vznikla zcela nová karosérie z laminátu. Ta mohla být buď zcela otevřená s plátěnými dveřmi, nebo s uzavřenou laminátovou kabinou a pick up korbou. Pod kapotou zůstal běžný čtyřválec o výkonu 47 koní z Octavie. První prototyp vznikl v roce 1969 a o rok později se v Pákistánském Karáči rozjela sériová výroba. V roce 1971 však zemi zasahlá občanská válka, která vyústila v odtržení východní části státu, dnes známé jako Bangladéš. V těchto podmínkách se bohužel nedostávalo prostředků na další produkci a celý projekt Skopak byl ukončen.
Škoda Kamyonet – Podobně jako předchozí dva případy i Kamyonet vznikl jako iniciativa lokálního importéra Škody, tentokrát v Turecku. Už v polovině 60. let Turci ve své továrně vyráběli karosérie na podvozky Škody 1202, tou dobou se však ještě drželi původního, československého designu. V roce 1971 se ale Turci rozhodli na podvozku Škody 1202 postavit vlastní vůz. Na místě tak na importovaných podvozcích vznikala zcela nová hranatá karosérie typu pick-up, která na zádi nesla rozměrný nápis Škoda. Pohon stále zajištoval sériový čtyřválec o výkonu 47 koní, který poháněl zadní nápravu. Do roku 1982 vzniklo přes deset tisíc kusů Kamyonetu na základě 1202 a ve stejném roce byl představen nástupce na podvozku Škody 1203. Nástupce už úspěch nezopakoval a během čtyř let produkce vzniklo asi 3600 kusů modernizovaného Kamyonetu. V Turecku se dá dodnes setkat s kusy sloužícím původnímu účelu a několik se jich dostalo také do rukou českých sběratelů.
Škoda Garde Kabrio a Rapid Kabrio – Kupé verze standardní Škody 742 dokázalo zaujmout i na západě svým sportovním designem, i když tomu neodpovídaly jízdní vlastnosti. Exportní trhy se však dočkaly ještě jedné speciality, kterou samotná Škoda doma nikdy nenabídla. Už na základě Garde vzniklo přestavbou v rakouské karosárně kabrio s plátěnou střechou. Později se začaly přestavovat vozy i v Británii, kde se navíc otevřené Škodovky prodávaly pod hlavičkou Škodovky v oficiálních autosalonech. Nějvetší počty kabrioletů vznikaly až na základě pozdějšího Rapidu a to opět zejména v Británii, kde se jich takto vyrobilo asi 350. Vznikaly však v menších počtech i v dalších zemích, včetně třeba Kanady a Německa. Dnes se velké procento vyrobených kabrioletů dostalo do sbírek českých veteránistů a dají se tak často spatřit na srazech fanoušků starých Škodovek.
MTX Škoda Pick-up D.C. – na rozdíl od předchozích vozů vznikal tento unikát přímo v Česku, v továrně pražského Metalexu. Na objednávku syrského importéra se na základě sériové Škody Forman vyráběl pick up s čtyřdveřovou kabinou a krátkou ložnou plochou a sklopným víkem. Během půl roku výroby vzniklo asi 1400 kusů, které všechny zamířily do Sýrie. V Sýrii se ale velká část dovezených pick upů dočkala další úpravy, místní konstruktéři začali zadní partie vozu přestavovat na sedany, se zcela jiným otvíráním kufru než původní pick-up. Takto upravené sedany se dodnes dají potkat v syrských ulicích a občas se jejich fotky objeví v českých médiích, mylně považované za jeden ze dvou vyrobených prototypů Favoritu sedan.
Škoda Octavia GT – Octavia první generace s poněkud neobvyklou zkratkou GT je další specialitou, která vznikla pouze pro jediný trh. V Řecku se totiž výraznou měrou na prodejích Škodovek podílely ostřejší verze vRS, u Octavie šlo až o 20 % prodaných kusů. V roce 2006 se tak Řecko dočkalo ostřejší varianty tehdy už dosluhující Octavie Tour, se čtyřválcem 1,8 20V T o výkonu 190 koní a 276 Nm, tedy ještě o 13 koní více než původní jedničkové vRS. Dnes už se ale několik kusů Octavie GT dostalo i do České republiky. Kromě Octavie se ve stejný rok pouze v Řecku objevila také Fabia Sport Edition s benzínovým čtyřválcem 1.4 o výkonu 114 koní.
Indická Škoda Rapid – Ještě rok před návratem tradičního jména Rapid na evropské trhy se objevil vůz s tímto jménem v Indii. S pozdějším českým liftbackem však neměl kromě jména nic společné, jednalo se jen o přeznačkovaný VW Vento, což je sedan verze páté generace VW Polo. Na Vento byla napasována maska a světla vycházející z tehdejší Fabie druhé generace, modernějšího vzhledu po vzoru evropského modelu se sedan dočkal až s faceliftem v roce 2017. Odlišná od evropské verze je také čínská varianta Rapidu, ačkoliv ta již přímo vychází z českého liftbacku. Rozdílem je však zcela přepracovaná záď ve stylu sedan, který je na čínském trhu populárnějšm stylem.
Čínská Škoda Kamiq – Na základě platformy PQ34, kterou používala už první Octavie, vzniklo v Číně levné SUV Kamiq. Od evropských SUV sourozenců Kodiaqa a Karoqa se liší jinak řešenou přední částí, která nemá horizontálně rozdělené světlomety a také celkově levnějším designem, který více připomíná MPV, populární na čínském trhu. V Šanghaji vyráběný vůz je dostupný pouze s jedinou motorizací, benzínovou 1.5 o výkonu 110 koní a začíná na 367 tisících Kč. Nedávno oznámený evropský crossover, pojmenovaný také Kamiq, s čínskou verzí kromě jména nebude mít nic společné.
Škoda Kodiaq GT – jediné auto ze seznamu, které má šanci dostat se do prodeje i v Evropě je „kupé“ verzí populárního Kodiaqu a prodává se zatím pouze v Číně. V roce 2018 představený vůz dostal dynamičtěji tvarovanou pětimístnou karosérií a přepracovanou příď. V interiéru se zákazníci mohou setkat s veškerou výbavou kterou v současnosti Škodovka nabízí. Pod kapotu si mohou Číňané vybrat ze dvou dvoulitrových benzínových čtyřválců o výkonu 186 nebo 220 koní a nebo základní benzínové 1.4 o výkonu 150 koní. Pohon všech kol je dostupný pouze s nejsilnějším motorem, ostatní se musí spokojit s pohonem pouze přední nápravy. Čínský Kodiaq GT začíná v přepočtu na 635 tisících Kč.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?