Elektrická auta se zatím ve většině světa nedostala do mainstreamu kvůli kombinaci vysoké ceny a nízkého dojezdu. V Číně je však situace poněkud jiná a zájemci si mohou vybrat z rozsáhlé nabídky dostupných elektroaut, která často překvapí i technikou.
Z Číny většinou slyšíme o nových startupech, nabízejících technologiemi a displeji nabité vozy s futuristickým designem a úchvatnými údaji. Na tamním trhu se však už dnes dají koupit elektrická auta všech kategorií, která nabízí použitelný dojezd a zároveň dostatečně nízkou cenu, aby se daly nazvat lidovými elektromobily.
Příkladem úspěšného vozu je BYD Yuan EV360. Toto malé SUV, velikostí srovnatelné například s Fordem EcoSport, se v elektrické verzi nabízí od léta 2018 a na domácím trhu jde o jedno z nejúspěšnějších elektrických vozidel, s prodeji kolem 5 tisíc kusů měsíčně.
Dříve notorická kopírka BYD z jihočínského Shenzhenu se na svých nových vozech naučila používat originálnější design a i když Yuan stále dost připomíná právě Ford EcoSport, o kopii nejde. Ostré linky karosérie a v Číně populární plovoucí C sloupek, spolu s novou maskou nazvanou Dragon face a navrženou bývalým designérem Audi Wolfgangem Eggerem, vozu dodávají moderní vzhled. Zajímavým prvkem je náhradní kolo připevněné na pátých dveřích po vzoru teréňáků, které u moderního malého SUV působí poněkud nepatřičně, ale stylově. V interiéru se více projevuje nízká cena vozu, i tak ale působí moderně a vzhledově odkazuje na design exteriéru. Samozřejmostí je displej infotainmentu už v základu.
Pohon zajišťuje elektrický motor o výkonu 70 kW a 180 Nm, nejvyšší verze pak disponuje dvěma motory o celkovém výkonu 160 kW a 310 Nm. Ani jedna nebude stačit na honičky s Teslou, dynamiku však díky okamžité dostupnosti maximálního točivého momentu nabídnou dostatečnou. Nejdůležitějším faktorem je dojezd a ten díky kapalinou chlazené lithiové baterii o kapacitě 42 kWh dosahuje 360 km při konstantní rychlosti 60 km/h a více realistickou 305 km pro běžnou jízdu. Rychlonabíjení do 80 % kapacity podle BYD trvá půl hodiny, na běžné nabíječce pak do plna za 7 hodin. V nejbližší době se má do prodeje dostat i verze s větší baterií, která by měla poskytnout dojezd až 500 km.
Za základní verzi vozu Číňané zaplatí pouhých 80 tisíc CNY, neboli 267 tisíc Kč. I nejvyšší verze se dvěma motory vyjde na stále velmi slušných 334 tisíc Kč a to navíc s výbavou zahrnující vše, co by jste v moderním SUV očekávali. Tyto ceny už zahrnují vládní dotace, které Čína poskytuje přímo výrobcům. BYD na vůz standardně poskytuje záruku na šest let, nebo 150 tisíc kilometrů.
Ve stejně cenové kategorii však BYD Yuan EV360 musí bojovat s dalšími podobnými vozidly, například malým elektrickým SUV pekingského výrobce BAIC. Jeho model BJEV EX360 stejně jako BYD vychází z dřívějšího spalovacího vozu, konkrétně Senova X25 a na trhu je už třetím rokem, specifikace má však na svojí cenu také více než přijatelné. Design BJEV EX360 je konzervativnější, nabízí však stylový interiér s nezbytným displejem infotainmentu a výdechy klimatizace ve tvaru loga BAIC.
Pohon obstarává 80 kW a 230 Nm elektrický motor, pohánějící přední nápravu, který postačuje pro maximální rychlost 125 km/h. Lithiová baterie o kapacitě 48 kWh postačuje pro dojezd 360 km při rychlosti 60 km/h a 318 km v realističtějším stylu. Cena začíná stejně jako u BYD na 267 tisíc Kč, za nejvyšší verzi s veškerou výbavou, která ale disponuje stejným výkonem jako základ, dáte 330 tisíc Kč.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.