Elektrická auta se zatím ve většině světa nedostala do mainstreamu kvůli kombinaci vysoké ceny a nízkého dojezdu. V Číně je však situace poněkud jiná a zájemci si mohou vybrat z rozsáhlé nabídky dostupných elektroaut, která často překvapí i technikou.
Z Číny většinou slyšíme o nových startupech, nabízejících technologiemi a displeji nabité vozy s futuristickým designem a úchvatnými údaji. Na tamním trhu se však už dnes dají koupit elektrická auta všech kategorií, která nabízí použitelný dojezd a zároveň dostatečně nízkou cenu, aby se daly nazvat lidovými elektromobily.
Příkladem úspěšného vozu je BYD Yuan EV360. Toto malé SUV, velikostí srovnatelné například s Fordem EcoSport, se v elektrické verzi nabízí od léta 2018 a na domácím trhu jde o jedno z nejúspěšnějších elektrických vozidel, s prodeji kolem 5 tisíc kusů měsíčně.
Dříve notorická kopírka BYD z jihočínského Shenzhenu se na svých nových vozech naučila používat originálnější design a i když Yuan stále dost připomíná právě Ford EcoSport, o kopii nejde. Ostré linky karosérie a v Číně populární plovoucí C sloupek, spolu s novou maskou nazvanou Dragon face a navrženou bývalým designérem Audi Wolfgangem Eggerem, vozu dodávají moderní vzhled. Zajímavým prvkem je náhradní kolo připevněné na pátých dveřích po vzoru teréňáků, které u moderního malého SUV působí poněkud nepatřičně, ale stylově. V interiéru se více projevuje nízká cena vozu, i tak ale působí moderně a vzhledově odkazuje na design exteriéru. Samozřejmostí je displej infotainmentu už v základu.
Pohon zajišťuje elektrický motor o výkonu 70 kW a 180 Nm, nejvyšší verze pak disponuje dvěma motory o celkovém výkonu 160 kW a 310 Nm. Ani jedna nebude stačit na honičky s Teslou, dynamiku však díky okamžité dostupnosti maximálního točivého momentu nabídnou dostatečnou. Nejdůležitějším faktorem je dojezd a ten díky kapalinou chlazené lithiové baterii o kapacitě 42 kWh dosahuje 360 km při konstantní rychlosti 60 km/h a více realistickou 305 km pro běžnou jízdu. Rychlonabíjení do 80 % kapacity podle BYD trvá půl hodiny, na běžné nabíječce pak do plna za 7 hodin. V nejbližší době se má do prodeje dostat i verze s větší baterií, která by měla poskytnout dojezd až 500 km.
Za základní verzi vozu Číňané zaplatí pouhých 80 tisíc CNY, neboli 267 tisíc Kč. I nejvyšší verze se dvěma motory vyjde na stále velmi slušných 334 tisíc Kč a to navíc s výbavou zahrnující vše, co by jste v moderním SUV očekávali. Tyto ceny už zahrnují vládní dotace, které Čína poskytuje přímo výrobcům. BYD na vůz standardně poskytuje záruku na šest let, nebo 150 tisíc kilometrů.
Ve stejně cenové kategorii však BYD Yuan EV360 musí bojovat s dalšími podobnými vozidly, například malým elektrickým SUV pekingského výrobce BAIC. Jeho model BJEV EX360 stejně jako BYD vychází z dřívějšího spalovacího vozu, konkrétně Senova X25 a na trhu je už třetím rokem, specifikace má však na svojí cenu také více než přijatelné. Design BJEV EX360 je konzervativnější, nabízí však stylový interiér s nezbytným displejem infotainmentu a výdechy klimatizace ve tvaru loga BAIC.
Pohon obstarává 80 kW a 230 Nm elektrický motor, pohánějící přední nápravu, který postačuje pro maximální rychlost 125 km/h. Lithiová baterie o kapacitě 48 kWh postačuje pro dojezd 360 km při rychlosti 60 km/h a 318 km v realističtějším stylu. Cena začíná stejně jako u BYD na 267 tisíc Kč, za nejvyšší verzi s veškerou výbavou, která ale disponuje stejným výkonem jako základ, dáte 330 tisíc Kč.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?