Elektrická auta se zatím ve většině světa nedostala do mainstreamu kvůli kombinaci vysoké ceny a nízkého dojezdu. V Číně je však situace poněkud jiná a zájemci si mohou vybrat z rozsáhlé nabídky dostupných elektroaut, která často překvapí i technikou.
Z Číny většinou slyšíme o nových startupech, nabízejících technologiemi a displeji nabité vozy s futuristickým designem a úchvatnými údaji. Na tamním trhu se však už dnes dají koupit elektrická auta všech kategorií, která nabízí použitelný dojezd a zároveň dostatečně nízkou cenu, aby se daly nazvat lidovými elektromobily.
Příkladem úspěšného vozu je BYD Yuan EV360. Toto malé SUV, velikostí srovnatelné například s Fordem EcoSport, se v elektrické verzi nabízí od léta 2018 a na domácím trhu jde o jedno z nejúspěšnějších elektrických vozidel, s prodeji kolem 5 tisíc kusů měsíčně.
Dříve notorická kopírka BYD z jihočínského Shenzhenu se na svých nových vozech naučila používat originálnější design a i když Yuan stále dost připomíná právě Ford EcoSport, o kopii nejde. Ostré linky karosérie a v Číně populární plovoucí C sloupek, spolu s novou maskou nazvanou Dragon face a navrženou bývalým designérem Audi Wolfgangem Eggerem, vozu dodávají moderní vzhled. Zajímavým prvkem je náhradní kolo připevněné na pátých dveřích po vzoru teréňáků, které u moderního malého SUV působí poněkud nepatřičně, ale stylově. V interiéru se více projevuje nízká cena vozu, i tak ale působí moderně a vzhledově odkazuje na design exteriéru. Samozřejmostí je displej infotainmentu už v základu.
Pohon zajišťuje elektrický motor o výkonu 70 kW a 180 Nm, nejvyšší verze pak disponuje dvěma motory o celkovém výkonu 160 kW a 310 Nm. Ani jedna nebude stačit na honičky s Teslou, dynamiku však díky okamžité dostupnosti maximálního točivého momentu nabídnou dostatečnou. Nejdůležitějším faktorem je dojezd a ten díky kapalinou chlazené lithiové baterii o kapacitě 42 kWh dosahuje 360 km při konstantní rychlosti 60 km/h a více realistickou 305 km pro běžnou jízdu. Rychlonabíjení do 80 % kapacity podle BYD trvá půl hodiny, na běžné nabíječce pak do plna za 7 hodin. V nejbližší době se má do prodeje dostat i verze s větší baterií, která by měla poskytnout dojezd až 500 km.
Za základní verzi vozu Číňané zaplatí pouhých 80 tisíc CNY, neboli 267 tisíc Kč. I nejvyšší verze se dvěma motory vyjde na stále velmi slušných 334 tisíc Kč a to navíc s výbavou zahrnující vše, co by jste v moderním SUV očekávali. Tyto ceny už zahrnují vládní dotace, které Čína poskytuje přímo výrobcům. BYD na vůz standardně poskytuje záruku na šest let, nebo 150 tisíc kilometrů.
Ve stejně cenové kategorii však BYD Yuan EV360 musí bojovat s dalšími podobnými vozidly, například malým elektrickým SUV pekingského výrobce BAIC. Jeho model BJEV EX360 stejně jako BYD vychází z dřívějšího spalovacího vozu, konkrétně Senova X25 a na trhu je už třetím rokem, specifikace má však na svojí cenu také více než přijatelné. Design BJEV EX360 je konzervativnější, nabízí však stylový interiér s nezbytným displejem infotainmentu a výdechy klimatizace ve tvaru loga BAIC.
Pohon obstarává 80 kW a 230 Nm elektrický motor, pohánějící přední nápravu, který postačuje pro maximální rychlost 125 km/h. Lithiová baterie o kapacitě 48 kWh postačuje pro dojezd 360 km při rychlosti 60 km/h a 318 km v realističtějším stylu. Cena začíná stejně jako u BYD na 267 tisíc Kč, za nejvyšší verzi s veškerou výbavou, která ale disponuje stejným výkonem jako základ, dáte 330 tisíc Kč.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.