Těžký sedan GAZ M20 Poběda nikdy nepatřil mezi rychlá auta, což se rozhodla změnit parta mladých Rusů z Moskvy. Jejich výtvor si sice z původního vozu ponechal jen základní tvar, pohled na driftující kupé Poběda je ale i tak fascinující.
Vůz vyvinutý už během druhé světové války se stal jedním z prvních lokálních designů, který to dotáhl až do sériové výroby a své jméno dostal na počest úspěšného zakončení války. Ve výrobě se udržel v ruské verzi do konce 50. let a v licenci jako FSO Warzsawa dokonce až do roku 1973. Poslední vůz na technickém základě Pobědy, polská dodávka Żuk se dala nová koupit ještě v roce 1997. Pod kapotou původní Pobědy pracoval čtyřválec M20 o objemu 2.1 litru a výkonu 50 koní, což stačilo na velmi střízlivou maximálku 105 km/h.
Právě tento vůz, ve verzi z poslední, třetí série vyráběné mezi roky 1955 a 1958, si jako základ pro svoji stavbu vybrali ruští mladíci z Moskvy. Místo techniky z druhé světové války se ale pod karosérii Pobědy nachází zcela nově vytvořený trubkový rám.
Ty nejdůležitější části ale pochází ze sériového Mitsubishi Lancer Evo neznámé generace, jde ale tedy o motor 4G63T s výkonem 280 koní. To ale nepřišlo Rusům dostatečné a tak se i motor dočkal výrazné modifikace. Zcela nová je kliková hřídel, písty, vačkové hřídele i výfukové potrubí. I na motoru tak zůstalo původní jen minimum a ve výsledku se z něj podařilo dostat celých 550 koní. Z Mitsubishí dále pochází i nápravy a převodovka, která přenáší výkon na všechny kola.
I samotná karosérie se dočkala úpravy, především byla zkrácena a přišla o zadní pár dveří, díky tomu je tak z vozu kupé. Na dojmu poněkud ubírají boční okna nahrazená plexisklem, vůz ale dostal nový vojenský nátěr, s letopočtem sovětského zapojení do druhé světové války.
S hotovým vozem, který se příliš nestará o komfort řidiče a nemá tak ani uzavřené blatníky, se ruští mladíci pustili do napodobování Gymkhany Kena Blocka, avšak s ruskými rysy. Mezi ty patří například driftování kolem jedoucího Kamazu na očividně veřejné silnici, nebo jízda ve sběhu s pásovými podvozky od ruské firmy Stalker Track.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?