V Číně poslední roky vznikají desítky nových startupů vyvíjejících elektrická vozidla, vždy s ambiciozními plány a téměř neomezeným rozpočtem. I přes sliby příchodu na další trhy se však zatím všechny držely doma. V nejbližších měsících ale do EU dorazí první odvážný, elektrické SUV Aiways U5 Ion.
Na březnovém autosalonu v Ženevě plánuje čínský výrobce Aiways představit své první dva vozy pro Evropu a také přiblížit plány pro pokoření jednoho z nejnáročnějších trhů světa. V Šanghaji sídlící startup byl založen teprve v roce 2017, dnes už však disponuje rozsáhlou továrnou s kapacitou 300 tisíc elektromobilů ročně a na čínských autosalonech představil produkční verze dvou automobilů. Jako produktový manažer se u Aiways uchytil známý německý manažer Roland Gumpert, který dříve vedl divizi Audi Sport a poté založil vlastní značku supersportů Gumpert. Kromě toho Gumpert nově také vede evropskou pobočku Aiways, která bude mít na starosti sportovní modely značky, včetně už představeného RG Nathalie.
Prvním modelem nové značky se stane elektrické SUV Aiways U5 Ion, jehož produkční verzi firma představila vloni v dubnu. Pětimístný vůz svým minimalistickým designem připomíná konkurenční NIO ES8, rozhodně však nejde o kopii. Podobný přístup jako konkurence má Aiways i v interiéru, který je poset displeji. Před řidičem se nachází hned tři menší displeje, zobrazující veškeré potřebné informace o voze, které jen řidič může potřebovat. Uprostřed palubní desky se nachází 12.3 palcový infotainment a pod ním ještě jeden displej sloužící k ovládání klimatizace a dalších palubních systémů. Samozřejmostí pro moderní čínské elektrické SUV je umělá inteligence s rozpoznáváním obličeje a gest, která se snaží přizpůsobit vůz řidiči. Pro pohyb v čínských městech pomůže také funkce automatického popojíždění v kolonách a plně automatické parkování.
V podvozku U5 Ion se nachází kapalinou chlazená 63 kWh baterie, která umožňuje dojezd kolem 460 km. K vozu bude ale možné si pronajmout ještě záložní 20 kWh baterii, která dokáže dojezd zvýšit o dalších 100 km. Vepředu umístěný elektrický motor pohání pouze přední nápravu a disponuje výkonem 140 kW a 315 Nm. Tyto údaje jsou sice méně ambiciózní než u konkurence, Aiways však chce zaujmout cenou. Ta se má pohybovat kolem 25 tisíc EUR za základní verzi U5 Ion.
Druhým vozem mířícím do Evropy bude sportovní RG Nathalie, disponující čtyřmi elektromotory, po páru na každou nápravu a každý s maximálním výkonem 139 koní. Celkový výkon systému je 436 koní, což nevypadá jako moc, ale díky mohutnému točivému momentu, jehož velikost zatím Gumpert neudal, je vůz údajně schopen zrychlení z nuly na sto za 2.5 sekundy a maximální rychlost dosahuje 305 km/h. Nejzásadnějším prvkem RG Nathalie jsou ale palivové články pod přední kapotou, podobně jako tomu je u vodíkem poháněných vozidel. Rozdíl je v tom, že tady se do palivových článků nedolévá vodík, ale směs vody a methanolu.
Primárním trhem pro kupé je Evropa a samotný vůz by měl dle některých zdrojů vznikat celý nebo částečně v Německu. Po uvedení na evropský trh se začne i s prodejem v Číně. Na rozdíl od podobných projektů nebude Nathalie omezená na sérii o jednotkách kusů, jako například NIO EP9, ale mělo by vzniknout několik stovek vozů. Cena se bude pohybovat kolem 10 milionů korun.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?