V Číně poslední roky vznikají desítky nových startupů vyvíjejících elektrická vozidla, vždy s ambiciozními plány a téměř neomezeným rozpočtem. I přes sliby příchodu na další trhy se však zatím všechny držely doma. V nejbližších měsících ale do EU dorazí první odvážný, elektrické SUV Aiways U5 Ion.
Na březnovém autosalonu v Ženevě plánuje čínský výrobce Aiways představit své první dva vozy pro Evropu a také přiblížit plány pro pokoření jednoho z nejnáročnějších trhů světa. V Šanghaji sídlící startup byl založen teprve v roce 2017, dnes už však disponuje rozsáhlou továrnou s kapacitou 300 tisíc elektromobilů ročně a na čínských autosalonech představil produkční verze dvou automobilů. Jako produktový manažer se u Aiways uchytil známý německý manažer Roland Gumpert, který dříve vedl divizi Audi Sport a poté založil vlastní značku supersportů Gumpert. Kromě toho Gumpert nově také vede evropskou pobočku Aiways, která bude mít na starosti sportovní modely značky, včetně už představeného RG Nathalie.
Prvním modelem nové značky se stane elektrické SUV Aiways U5 Ion, jehož produkční verzi firma představila vloni v dubnu. Pětimístný vůz svým minimalistickým designem připomíná konkurenční NIO ES8, rozhodně však nejde o kopii. Podobný přístup jako konkurence má Aiways i v interiéru, který je poset displeji. Před řidičem se nachází hned tři menší displeje, zobrazující veškeré potřebné informace o voze, které jen řidič může potřebovat. Uprostřed palubní desky se nachází 12.3 palcový infotainment a pod ním ještě jeden displej sloužící k ovládání klimatizace a dalších palubních systémů. Samozřejmostí pro moderní čínské elektrické SUV je umělá inteligence s rozpoznáváním obličeje a gest, která se snaží přizpůsobit vůz řidiči. Pro pohyb v čínských městech pomůže také funkce automatického popojíždění v kolonách a plně automatické parkování.
V podvozku U5 Ion se nachází kapalinou chlazená 63 kWh baterie, která umožňuje dojezd kolem 460 km. K vozu bude ale možné si pronajmout ještě záložní 20 kWh baterii, která dokáže dojezd zvýšit o dalších 100 km. Vepředu umístěný elektrický motor pohání pouze přední nápravu a disponuje výkonem 140 kW a 315 Nm. Tyto údaje jsou sice méně ambiciózní než u konkurence, Aiways však chce zaujmout cenou. Ta se má pohybovat kolem 25 tisíc EUR za základní verzi U5 Ion.
Druhým vozem mířícím do Evropy bude sportovní RG Nathalie, disponující čtyřmi elektromotory, po páru na každou nápravu a každý s maximálním výkonem 139 koní. Celkový výkon systému je 436 koní, což nevypadá jako moc, ale díky mohutnému točivému momentu, jehož velikost zatím Gumpert neudal, je vůz údajně schopen zrychlení z nuly na sto za 2.5 sekundy a maximální rychlost dosahuje 305 km/h. Nejzásadnějším prvkem RG Nathalie jsou ale palivové články pod přední kapotou, podobně jako tomu je u vodíkem poháněných vozidel. Rozdíl je v tom, že tady se do palivových článků nedolévá vodík, ale směs vody a methanolu.
Primárním trhem pro kupé je Evropa a samotný vůz by měl dle některých zdrojů vznikat celý nebo částečně v Německu. Po uvedení na evropský trh se začne i s prodejem v Číně. Na rozdíl od podobných projektů nebude Nathalie omezená na sérii o jednotkách kusů, jako například NIO EP9, ale mělo by vzniknout několik stovek vozů. Cena se bude pohybovat kolem 10 milionů korun.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.