Na březnovém autosalonu v Ženevě plánuje čínský výrobce Aiways představit své první dva vozy pro Evropu a také přiblížit plány pro pokoření jednoho z nejnáročnějších trhů světa. V Šanghaji sídlící startup byl založen teprve v roce 2017, dnes už však disponuje rozsáhlou továrnou s kapacitou 300 tisíc elektromobilů ročně a na čínských autosalonech představil produkční verze dvou automobilů. Jako produktový manažer se u Aiways uchytil známý německý manažer Roland Gumpert, který dříve vedl divizi Audi Sport a poté založil vlastní značku supersportů Gumpert. Kromě toho Gumpert nově také vede evropskou pobočku Aiways, která bude mít na starosti sportovní modely značky, včetně už představeného RG Nathalie.
Prvním modelem nové značky se stane elektrické SUV Aiways U5 Ion, jehož produkční verzi firma představila vloni v dubnu. Pětimístný vůz svým minimalistickým designem připomíná konkurenční NIO ES8, rozhodně však nejde o kopii. Podobný přístup jako konkurence má Aiways i v interiéru, který je poset displeji. Před řidičem se nachází hned tři menší displeje, zobrazující veškeré potřebné informace o voze, které jen řidič může potřebovat. Uprostřed palubní desky se nachází 12.3 palcový infotainment a pod ním ještě jeden displej sloužící k ovládání klimatizace a dalších palubních systémů. Samozřejmostí pro moderní čínské elektrické SUV je umělá inteligence s rozpoznáváním obličeje a gest, která se snaží přizpůsobit vůz řidiči. Pro pohyb v čínských městech pomůže také funkce automatického popojíždění v kolonách a plně automatické parkování.
V podvozku U5 Ion se nachází kapalinou chlazená 63 kWh baterie, která umožňuje dojezd kolem 460 km. K vozu bude ale možné si pronajmout ještě záložní 20 kWh baterii, která dokáže dojezd zvýšit o dalších 100 km. Vepředu umístěný elektrický motor pohání pouze přední nápravu a disponuje výkonem 140 kW a 315 Nm. Tyto údaje jsou sice méně ambiciózní než u konkurence, Aiways však chce zaujmout cenou. Ta se má pohybovat kolem 25 tisíc EUR za základní verzi U5 Ion.
Druhým vozem mířícím do Evropy bude sportovní RG Nathalie, disponující čtyřmi elektromotory, po páru na každou nápravu a každý s maximálním výkonem 139 koní. Celkový výkon systému je 436 koní, což nevypadá jako moc, ale díky mohutnému točivému momentu, jehož velikost zatím Gumpert neudal, je vůz údajně schopen zrychlení z nuly na sto za 2.5 sekundy a maximální rychlost dosahuje 305 km/h. Nejzásadnějším prvkem RG Nathalie jsou ale palivové články pod přední kapotou, podobně jako tomu je u vodíkem poháněných vozidel. Rozdíl je v tom, že tady se do palivových článků nedolévá vodík, ale směs vody a methanolu.
Primárním trhem pro kupé je Evropa a samotný vůz by měl dle některých zdrojů vznikat celý nebo částečně v Německu. Po uvedení na evropský trh se začne i s prodejem v Číně. Na rozdíl od podobných projektů nebude Nathalie omezená na sérii o jednotkách kusů, jako například NIO EP9, ale mělo by vzniknout několik stovek vozů. Cena se bude pohybovat kolem 10 milionů korun.