Vědci z Vysoké školy Báňské v Ostravě (VŠB) mají nově k dispozici vůz Hyundai KONA Electric. Špičkový elektromobil vybavený nejmodernějšími technologiemi má univerzitnímu Centru ENET pomoci ve výzkumu v oblasti chytrých technologií, konkrétně v testování možností využití elektromobilu jako dalšího akumulačního prvku, například pro napájení spotřeby rodinného domu.
Tým Centra ENET disponuje unikátním laboratorním zázemím a fundovanými odborníky, kteří se zabývají vývojem bezpečné a spolehlivé platformy zajišťující energetickou soběstačnost a surovinovou nezávislost. Zdejší pracovníci mají dlouholeté zkušenosti v oblasti rozvoje elektromobility a vůz KONA Electric bude testován jako další zástupce segmentu s vyšší kapacitou akumulátorů.
„Model KONA EV v současné době představuje bezkonkurenční nabídku disponibilní kapacity bateriového úložiště a tomu úměrnému dojezdu při současném vysokém standardu nabízených technologií v atraktivním nadčasovém designu,“ uvedl ředitel Centra ENET profesor Stanislav Mišák z Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB a dodal: „Naším cílem je propagovat elektromobilitu v České republice jako moderní způsob dopravy a pokusit se také upozornit na jednoznačnou potřebu rozvoje infrastruktury nabíjecích stanic.“
Hyundai KONA Electric je vybavený elektromotorem o výkonu 150 kW. Vozidlo je prvním zcela elektricky poháněným malým SUV na evropském trhu a nabízí výjimečně dlouhý dojezd až 482 kilometrů podle zkušební metodiky WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure). „Hyundai je dlouhodobě na světové špičce v oboru alternativních pohonů a spolupracuje s mnoha vědeckými pracovišti po celém světě. Jsme proto rádi, že se prostřednictvím našeho vozu můžeme podílet na univerzitním výzkumu i v České republice,“ vysvětlil Jan Pohorský, specialista komunikace Hyundai Motor Czech.
Odborníci z Centra ENET se soustředí na méně obvyklé využití elektromobilu. „Chceme prověřit možnosti užívání elektromobilu nejen v režimu dopravního prostředku, ale také jako další možnosti akumulace elektrické energie ve spojení s obnovitelnými zdroji, a tím zvýšit efektivitu jeho využití a snížit tak dobu návratnosti počátečních investic,“ uzavřel profesor Mišák.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.