Jakým směrem se ubírá provedení interiéru automobilů se přesvědčujeme s každým novým vozem, který se dostane na trh. Displeje nabírají na velikosti a postupně přebírají funkce, na které nám dříve stačila tlačítka. Nový čínský startup Byton ale vše dovedl do naprostého extrému.
Future Mobility Corporation je automobilka založená v roce 2016, mimo jiné také několika bývalými německými členy managementu Nissanu a BMW. Pod svojí značkou Byton již představila dva koncepty a patří mezi ty známější a nadějnější z desítek nově vzniklých čínských startupů se stejným zaměřením. Mezi zaměstnance patří lidé, kteří se dříve podíleli na vývoji v Tesle a v elektrické podznačce BMW i. Do ambiciozního startupu své peníze investovali mimo jiné i Tencent, Foxconn a jedna z největších čínských automobilek, FAW.
První model automobilky, SUV M-Byte se ukázalo v lednu 2018 jako koncept a jen o půl roku později se na CES Asia představil také sedan K-Byte. Oba vozy kromě moderního designu a působivých technologií zaujaly především provedením interiéru. Konstruktéři Bytonu totiž dotáhli moderní trend do dokonalosti a celou palubní desku tak zabírá jeden obrovský zaoblený displej. Ten měří 1.25 metru na délku a 25 cm na výšku a Byton jej nazývá Shared Experience Display (SED). K ovládání pak slouží další displej umístěný přímo na volantu.
Vzhledem k tomu že šlo pouze o koncepty, se očekávalo, že sériový vůz přijde na trh s konzervativněji provedeným interiérem. Dnes si však můžeme ukázat interiér produkční verze Byton M-Byte a oproti konceptu se zde naopak na displejích ještě přidalo.
Největší z displejů zůstal na svém místě a stane se tak největším displejem, jaký se kdy objevil v sériovém voze. Displej na volantu oproti konceptu ještě vyrostl a má teď 7 palců. Kromě těch se nově mezi sedadly řidiče a spolujezdce nachází třetí displej, o velikosti 8 palců a umožňující ovládání SED také spolujezdci. O zábavu nepřijdou ani cestující na zadních sedadlech, kde se nacházejí další dva rozměrné displeje. Ovládání ve voze bude možné pomocí hlasových příkazů, gesty, dotykovými displeji a údajně se ve voze nacházejí i nějaká opravdová tlačítka.
Vysoká zářící zeď rozměrného displeje přímo před řidičem může působit jako poněkud nebezpečný prvek výbavy, Byton však slibuje, že celý koncept byl testován a nepředstavuje překážku pro řidičův výhled. Stejně tak jas se má automaticky přizpůsobit podmínkám okolí, aby zbytečně neunavoval oči soustředící se na cestu před vozem.
Kromě záplavy displejů vůz samozřejmě disponuje všemi důležitými funkcemi, bez kterých se moderní elektrické SUV nemůže dostat na trh. Vůz je připojen ke cloudu 24/7 a nabízí rychlost připojení 1000 megabyte za sekundu. Sériový vůz zpočátku dostane funkci autonomního řízení třetího stupně, v roce 2020 by ale mělo být upgradováno na čtvrtý stupeň. Automobil identifikuje řidiče na základě biometrických údajů a palubní systém Byton Life bude schopen měřit životní funkce pasažérů. Systém také údajně porovná váhu, srdeční tep nebo krevní tlak a případně doporučí cestujícímu, ať si zajde zacvičit.
To asi pro běžného Evropana nezní jako funkce, které by vyžadoval od svého automobilu, v Číně však klienty více než výkon nebo velikost kufru zajímají právě takovéto moderní vymoženosti. Každý z nových startupů se tak předhání, kdo nabídne více, Byton je ale zatím nepřekonaným vůdcem v inovacích.
Konstruktéři Bytonu se nezastavili jen u interiéru, M-Byte nabídne i konkurenceschopnou techniku. V prodeji budou dvě varianty, levnější s pohonem zadních kol a dražší s pohonem všech. Levnější dostane motor s výkonem 272 koní a 400 Nm a baterii s kapacitou 71 kWh. To by mělo stačit na dojezd asi 400 kilometrů. Dražší verze pak vyjede s výkonem 476 koní a 720 Nm a 95 kWh baterie nabídne dojezd asi 520 km.
Byton M-Byte by měl být v prodeji už koncem roku, s cenou startující kolem milionu korun. Sedan K-Byte se na trh dostane nejspíše až v roce 2021. V současné době už probíhá výroba předprodukční série v nově postavené továrně Bytonu u čínského Nanjingu. Kromě domovské Číny se s prodejem vozů počítá také v Evropské Unii a ve Spojených státech, Byton přitom udává že by se tak mělo dokonce stát hned po uvedení v Číně.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.