Po silvestrovských oslavách je pořádný vyprošťovák spásou pro nejednoho z nás. My však žádné pořádné recepty neznáme a proto vám přinášíme alespoň nekompromisní vyproštovák ze světa techniky. Tento nenápadný hrdina přichází na řadu všude tam, kde ostatní selhali. Své uplatnění má nejen v armádě, ale i u hasičů, kdykoliv je potřeba něco vyprostit či vytáhnout. Díky radlici, navijáku a jeřábu je připraven téměř na cokoliv.
Nejlépe uděláme, když začneme čísly. Právě ty prozradí, jak mocná síla se ve vyprošťovacím tanku skrývá. Tank je poháněn vícepalivovým! motorem (ano, "schroupne" naftu, benzín i petrolej) V-46 s plnícím odstředivým dmychadlem. Dvanáctiválcový motor o objemu 39 litrů poskytuje výkon 573 kW a 3160 Nm. točivého momentu.
Motor se spouští stlačeným vzduchem. K tomuto účelu je tank vybaven dvěma pětilitrovými lahvemi a kompresorem Ak 150 SV. Jako pomocný spouštěč je ve vozidle instalován elektrický dynamospouštěč SG-10–1S. Speciální ohřívací zařízení pro předehřev motoru ohřeje chladící kapalinu na 80°C a zvýší tlak oleje na 0,2 MPa.
Díky svému výkonu může jet tento 49 tunový tank až 60 km/h. Tank dále disponuje 19-ti tunovým jeřábem a navijákem, který může táhnout až 30 tun (přes 2 kladky až 90 tun)! Opravdu extrémní čísla, které se nevyjímají ani spotřebě - 290 litrů na 100 km na silnici, 600 litrů na 100 km v terénu; a nakonec 500 až 1100 litrů na 100 kilometrů při vlečení tanku.
Říkáte si, k čemu je takové "monstrum" vlastně dobré? Kdykoliv je potřeba vyprostit či vléct uvázlou či poškozenou techniku. Na přiloženém videu můžete například vidět, jak si vyprošťovací tank na rozbahněném poli poradil se zapadlým kombajnem. Mnohem známější je ovšem zákrok z minulého roku, kdy v Drážďanech dva vyprošťovací tanky vytáhly uvízlou českou loď Albis. Ta byla téměř týden podélně opřena o most v centru města a přerušila lodní dopravu.
Prototyp tanku byl vyroben v roce 1988 v ZTS Martin. Od roku 1989 přibližně do roku 1995 pak probíhala sériová výroba. Během této doby sjelo z výrobních linek asi 110 kusů této techniky. Přední buldozerová radlice slouží jak ke stabilizaci a zapření tanku při tažení, tak i k drobným terénním úpravám. Šířka jejího záběru je 3360 mm, zahloubení 300 mm.
Tank zvládne stoupat v úhlu 30° a zvládne boční náklon 25°. Vozidlo je schopno překročit příkop o šířce 2,8 m a jeho výstupnost (výška kolmé stěny) je 0,85 m. Brodivost vozidla je bez přípravy 1200 mm, s přípravou 5 m.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.