Ani šest let po krachu Saabu nekončí sága o jeho znovuzrození. Automobilka, která se za tu dobu přestěhovala do Číny a ztratila práva na použití jména i loga Saabu, minulý týden dodala své první elektrické vozy, postavené na 16 let starém základě.
NEVS, neboli New Electric Vehicle Sweden se dostal ke zbytkům po Saabu v roce 2014 a dokonce na krátkou dobu restartoval ve Švédsku výrobu původní spalovací 9-3. Tehdy ještě pod jménem Saab, o to však v následujících letech přišel, když majitel názvu, švédská zbrojovka Saab neprodloužila NEVS licenční smlouvu z důvodu finanční nestability. Stejně tak firma přišla o právo používat logo, které Saab sdílel se Scanií.
Ani to však Číňany nezastavilo, výrobní linku na 9-3 druhé generace přesunuli do Číny, a začali pracovat na elektrifikaci tehdy už poněkud zastaralého modelu. Zprávy z následujících let byly alespoň trochu pozitivní, firmě se totiž podařilo získat zakázky na dodávky tisícovek elektrických vozidel pro státní správu.
Po dlouhých letech, kdy o NEVS nebylo moc slyšet, se před pár dny konečně podařilo dodat prvních pár kusů elektrické 9-3 blíže nespecifikované vládní organizaci v Tianjinu. Během následujících týdnů se první várka 500 vozů dostane i k několika autopůjčovnám. V březnu 2019 pak NEVS začne s prodejem 9-3EV také privátním zákazníkům.
Pro NEVS však léta ztracená vývojem mohou znamenat značný problém. Jediný produkční model automobilky, NEVS 9-3EV, je z dnešního pohledu neskutečně zastaralý. Obzvláště na čínské poměry, kde se během posledních pár let vynořily desítky startupů jako NIO, Xiaopeng nebo SF Motors, které na trh velmi rychle dostaly moderní a zároveň levné elektromobily. Stejně tak tradiční výrobci příliš nezaspali a vpodstatě každá čínská automobilka už má na trhu minimálně jeden elektrický vůz, mnohé dokonce založily nové pod značky jen pro elektromobily.
Při srovnání současné nabídky na čínském trhu tak NEVS 9-3EV nevypadá moc lákavě. Jde ostatně o vůz, který se začal vyrábět už v roce 2002. Zatímco linky exteriéru mohou ještě některé konzervativnější klienty zaujmout, interiér nemá co nabídnout. A to ani přes násilné vměstnání dvou lacině působících displejů na palubní desku. Produkční verze navíc působí o mnoho zastaraleji než koncept 9-3EV představený v roce 2017, který s kompletně předělaným předkem vypadal o poznání moderněji. Čínský trh se vyvíjí světelnou rychlostí a tak zatímco ještě před šesti lety se daly koupit vozy vyráběné od 80. let, současní čínští klienti si velmi potrpí na moderní technologie a vzhled interiéru.
O použité technice toho není moc známo, 2.2 tuny vážící produkční verze ale dostala 130 kW elektrický motor. Dojezd byl v roce 2017 udáván dle tehdejšího cyklu jako 301 km. Cena za NEVS 9-3EV má být po započtení všech vládních dotací kolem 560 tisíc kč, což je velmi blízko nejprodávanějším čínským elektromobilům, SUV BYD Yuan EV a JAC iEV.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!