NEVS 9-3EV - Čínský pohrobek Saabu začal s dodávkami elektrického 9-3

NEVS 9-3EV
NEVS 9-3EV, foto: 汽车之家
-mdo , AutoRoad.cz 31. prosince 2018 08:08
Sdílej:

Ani šest let po krachu Saabu nekončí sága o jeho znovuzrození. Automobilka, která se za tu dobu přestěhovala do Číny a ztratila práva na použití jména i loga Saabu, minulý týden dodala své první elektrické vozy, postavené na 16 let starém základě.

NEVS, neboli New Electric Vehicle Sweden se dostal ke zbytkům po Saabu v roce 2014 a dokonce na krátkou dobu restartoval ve Švédsku výrobu původní spalovací 9-3. Tehdy ještě pod jménem Saab, o to však v následujících letech přišel, když majitel názvu, švédská zbrojovka Saab neprodloužila NEVS licenční smlouvu z důvodu finanční nestability. Stejně tak firma přišla o právo používat logo, které Saab sdílel se Scanií. 

Ani to však Číňany nezastavilo, výrobní linku na 9-3 druhé generace přesunuli do Číny, a začali pracovat na elektrifikaci tehdy už poněkud zastaralého modelu. Zprávy z následujících let byly alespoň trochu pozitivní, firmě se totiž podařilo získat zakázky na dodávky tisícovek elektrických vozidel pro státní správu. 

Po dlouhých letech, kdy o NEVS nebylo moc slyšet, se před pár dny konečně podařilo dodat prvních pár kusů elektrické 9-3 blíže nespecifikované vládní organizaci v Tianjinu. Během následujících týdnů se první várka 500 vozů dostane i k několika autopůjčovnám. V březnu 2019 pak NEVS začne s prodejem 9-3EV také privátním zákazníkům. 

Pro NEVS však léta ztracená vývojem mohou znamenat značný problém. Jediný produkční model automobilky, NEVS 9-3EV, je z dnešního pohledu neskutečně zastaralý. Obzvláště na čínské poměry, kde se během posledních pár let vynořily desítky startupů jako NIO, Xiaopeng nebo SF Motors, které na trh velmi rychle dostaly moderní a zároveň levné elektromobily. Stejně tak tradiční výrobci příliš nezaspali a vpodstatě každá čínská automobilka už má na trhu minimálně jeden elektrický vůz, mnohé dokonce založily nové pod značky jen pro elektromobily.

Při srovnání současné nabídky na čínském trhu tak NEVS 9-3EV nevypadá moc lákavě. Jde ostatně o vůz, který se začal vyrábět už v roce 2002. Zatímco linky exteriéru mohou ještě některé konzervativnější klienty zaujmout, interiér nemá co nabídnout. A to ani přes násilné vměstnání dvou lacině působících displejů na palubní desku. Produkční verze navíc působí o mnoho zastaraleji než koncept 9-3EV představený v roce 2017, který s kompletně předělaným předkem vypadal o poznání moderněji. Čínský trh se vyvíjí světelnou rychlostí a tak zatímco ještě před šesti lety se daly koupit vozy vyráběné od 80. let, současní čínští klienti si velmi potrpí na moderní technologie a vzhled interiéru. 

O použité technice toho není moc známo, 2.2 tuny vážící produkční verze ale dostala 130 kW elektrický motor. Dojezd byl v roce 2017 udáván dle tehdejšího cyklu jako 301 km. Cena za NEVS 9-3EV má být po započtení všech vládních dotací kolem 560 tisíc kč, což je velmi blízko nejprodávanějším čínským elektromobilům, SUV BYD Yuan EV a JAC iEV.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.