Yuri Shif Customs je běloruský úpravce, známý pro své na zakázku stavěné motorky. Ve svém posledním projektu se však vrhli do světa automobilů a postavili hot rod na poněkud netradičním základě.
Běloruská automobilka MAZ byla založena už v roce 1944 a od počátku se věnovala výrobě nákladních vozů, čehož se drží dodnes. Jedním z ranných modelů byl i MAZ 502, dvanáctitunový náklaďák s pohonem všech čtyř kol, vyráběný od roku 1957. Vůz určený pro sovětskou armádu dostal dieselový dvoutaktní čtyřválec JaAZ 204B s výkonem 135 koní, se kterým byl schopen dostat se jen na asi 50 km/h. Vzhledem k příliš velké váze a nízké rychlosti se většího využití v armádě nedočkal a výroba skončila už o 9 let později, na sovětské poměry tedy velmi brzy.
Přesně tento model, s výrobním datem 1962, koupili Yuri Shif Customs v zapadlé běloruské vesnici v roce 2008 za asi 15 tisíc Kč, tehdy ještě bez jasné vize co s ním provedou. Až o čtyři roky později začala práce na projektu, pokřtěném po hlavním aktérovi, Mazzy.
Vzorem se stal dobře známý americký styl hot rod. Jako technický základ pro Mazzy posloužil Chevrolet Suburban GMT400. Velké SUV z roku 1994, s karosérií na rámu, darovalo kromě upraveného rámu a zadní nápravy také motor, osmiválec Big Block o objemu 7.4 litru a výkonu 290 koní. Ten na zadní kola přenáší čtyřrychlostní automatická převodovka, také ze Suburbanu. Na tento základ byla napasována kabina starého MAZu a za ní nově vyrobená ložná plocha z mahagonu, s úchytem na motorku. Vše je dokončeno zeleným lakem inspirovaným rat rody. Soška býka na kapotě je původní, dodávaly se s ní některé varianty původních MAZů.
Interiér se také dočkal podstatných změn, stylem sice vychází z minimalistického zpracování vojenského náklaďáku z 50. let, avšak doplněný o modernější ovladače a ukazatele z neurčeného vozu z 80. let. I přes poněkud netradiční kombinaci však vnitřek kabiny ladí se zbytkem unikátní kreace. Na lavicovou sedačku vozu bylo mimochodem podle tvůrců použito "pravé mexické pončo".
Yuri Shif Customs se na svůj první automobilový projekt řádně připravili, na stavbě údajně pracovali odborníci z automobilového průmyslu a pro Mazzy muselo být vyrobeno plno dílů na zakázku. Vzhledem k úrovni stavby není divu, že je možné jej legálně provozovat na silnici, v současné době je přihlášen v Moskvě.
Po stavbě se vůz ukázal v nabídce ruského dealera Royal Motors, za cenu 1.6 milionu korun. To se může za stroj, složený z amerického SUV z 90. let a starého sovětského náklaďáku zdát jako přehnaná částka, brzy se ale ukáže, zda měl někdo opačný názor.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?