Pro auto do supermarketu? Tyto řetězce nabídly vozy dokonce pod vlastní značkou

-mdo / AutoRoad.cz, 29. prosince 2018, 11:53 Google+

Napadlo vás někdy, jak pohodlné by bylo koupit si auto v supermarketu, stejně jako běžné každodenní zboží? Tyto dva řetězce se pokusily přesně o toto a už podstatně dříve, než by vás napadlo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Muji Car 1000

Muji Car 1000 | foto: Muji

Sdílejte článek

Zajít si koupit auto do supermarketu vypadá jako docela nová idea, které se začaly supermarkety věnovat teprve nedávno. Lidl tento rok oznámil, že bude nabízet ojetá BMW z vlastní flotily a americký WalMart nabízí ve svých obchoďácích stánky, kde si mohou zákazníci vybrat nové vozy. Ještě dále zašla italská automobilka DR Automobiles, která místo budování vlastní dealerské sítě své vozy zpočátku nabízela přímo na ploše obchodních center. Ve všech případech však jde pouze o rozšíření míst, kde si potenciální klienti mohou domluvit koupi nového vozu existující značky. Už dříve se ale dva supermarkety pokusily dotáhnout celý koncept o stupeň dále.

img-responsive

Sears Model L | foto: Wikipedia

Sears - Americký obchodní gigant Sears, založený už v roce 1886, donedávna patřil ke koloritu americký měst. Ve své době se mohl pyšnit největší ziskovostí ze všech domácích obchodních sítí a dokonce mu patřil nejvyšší mrakodrap světa. I tento gigant však začal v posledních dekádách ztrácet na popularitě a letos vyhlásil bankrot.  

Do historie motorismu se Sears zapsal inovativním přístupem k distribuci automobilů. Už v roce 1908 se pod vlastní značkou Sears Motor Buggy začaly nabízet automobily, vyráběné automobilkou Lincoln Motor Car Works. Ta mimochodem i přes svůj název nemá nic společné s později založenou a dodnes existující značkou, pojmenovanou po 16. prezidentu Spojených států. Vůz privátní značky obchodního řetězce se svojí tehdy už zastaralou konstrukcí a zvýšenou stavbou, se hodil zejména pro rurální oblasti USA a objednával se tehdy populární metodou poštovní objednávky z katalogu Sears. Poté byl doručen klientovi vlakem na nejbližší dostupnou železniční zastávku a pokud nebyl nový majitel s vozem spokojen, mohl jej do deseti dnů vrátit. Pod podlahou umístěný vzduchem chlazený dvouválec nabídl ze začátku 10 koní, v pozdějších verzích se výkon zvedl na 14 koní. O úspěšnosti projektu není moc známo, v nabídce však vůz vydržel jen do roku 1912.

img-responsive

Allstate | foto: wheelsage.org

O 40. let později se ale Sears k nápadu vrátil, tentokrát s vlastní privátní značkou Allstate, pod kterou se už v prodejnách nabízely skútry a motorky. První impuls tentokrát nepřišel zevnitř Sears ale od podnikatele Henry J. Kaisera, který hledal nové způsoby prodeje svého dvoudvéřového sedanu Kaiser Henry J. Model pojmenovaný po spolumajiteli automobilky měl být díky jednoduché konstrukci velmi levný a dostupný každému Američanovi. Z tohoto důvodu se nový vůz navrhl s co nejmenším možným počtem částí, první verze proto neměly dokonce ani otevírací víko kufru. Cílem bylo vytvořit vůz který za méně než 1300 USD (kolem 300 tisíc současných korun) uveze pět lidí, udrží konstantní rychlost 80 km/h a také musel být vyvinut během asi jednoho roku.

Zpočátku však nepříliš vybavený Kaiser Henry J. Američany příliš nezaujal a prodeje zůstaly daleko za očekáváním. O rok později tak Henry J. Kaiser přišel s nápadem vůz nabízet přímo v tehdy všudypřítomných supermarketech Sears. Pod novou značkou Allstate se sedan dočkal menších změn vzhledu, zejména masky chladiče a log. Oproti původní verzi nabídl Allstate kupodivu více příslušenství, včetně otevíracího víka kufru, uzamykatelné přihrádky před spolujezdcem, opěrek a stínítek a také luxusnějšího zpracování interiéru, včetně možnosti kožených sedaček.

img-responsive

Allstate | foto: wheelsage.org

První modelový rok se Allstate nabízel s 2.2 litrovým čtyřválcem o výkonu 68 koní a třírychlostní manuální převodovkou, pro druhý dostal silnější 2.6 litrový šestiválec s výkonem 80 koní. Pneumatiky, svíčky, baterka a další spotřební díly na voze také nesly privátní značku Allstate. Sears vůz inzeroval jako nejlevnější nový full-size sedan (obdoba střední třídy) v Americe a každý obchodní dům který vozy nabízel měl minimálně jeden kus přímo na ploše. I tak se ale většina vozů dodávala na objednávku, podobně jako v běžném autosalonu. Servis měly zajišťovat servisy autosalonů Kaiser-Frazer, ve skutečnosti však jejich majitelé neradi přijímali vozy pod jinou značkou, také proto že Allstate se nabízel s vyšší výbavou ale i přesto levněji než jejich vlastní Kaiser Henry J. Nakonec se prodalo pouze 2363 vozů Allstate a v roce 1954 Sears celý pokus ukončil.

img-responsive

Muji Car 1000 | foto: Wikipedia.org/Tsukuba2000

Muji – Ještě o krok dále se dostal japonský supermarket Muji. Řetězec založený v Tokiu na začátku 80. let se odlišuje svým přístupem, jak značí už jeho jméno. Mujirushi Ryōhin totiž znamená kvalitní zboží beze značky a výrobky v obchodě tomu odpovídají, nenaleznete na nich totiž žádný název nebo logo. Také se mají vyznačovat nižší cenou než konkurence, minimalismem a také důrazem na recyklaci. Během let se paradoxně ze samotného Muji stala značka, zejména v zahraničí, kam se populární řetězec postupem dostal a kde se ztrácí význam jména.

V dubnu 2001 se do nabídky online obchodu Muji dostal do té doby nevídaný produkt, pod názvem Muji Car 1000, tedy doslova „auto beze značky 1000“ se začal nabízet jednoduchý hatchback. Každý, kdo se trochu vyzná v autech v něm samozřejmé pozná i v Česku nabízený populární Nissan Micra druhé generace, ze kterého ale byly odstraněny všechny loga a nápisy.

img-responsive

Muji Car 1000 | foto: Wikipedia.org/Tsukuba2000

Vůz se nabízel pouze s třídveřovou karosérií, v nejnižší možné výbavě, s nenalakovanými nárazníky a zrcátky a pouze v bílé barvě a i uvnitř si osádka musela vystačit jen s nejzákladnější výbavou. Na volantu se mimochodem stále nacházelo logo Nissanu, zřejmě kvůli nákladům na formu potřebnou k výrobě nového krytu airbagu bez loga. Pod kapotou zůstal základní čtyřválec o objemu 998 ccm s výkonem 55 koní, spárovaný se čtyřrychlostní automatickou převodovkou. Cena byla asi o 6500 korun nižší než základní Nissan Micra.

Ani tento pokus neznamenal revoluci v prodeji automobilů, Muji jej totiž už od počátku koncipovalo jako omezenou sérii s pouhou tisícovkou vyrobených kusů, které se všechny nabízely pouze na domácím trhu. Muji se už k nabídce automobilů nikdy nevrátilo, v současné době však firma pracuje na vývoji autonomních autobusů pod vlastní neznačkou, které si v supermarketu nekoupíte ale spíše vás tam zavezou. Plánovaný začátek testovacího provozu je v březnu 2019 v Helsinkách.

Vytisknout

Diskuze: Pro auto do supermarketu? Tyto řetězce nabídly vozy dokonce pod vlastní značkou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Peugeot 402 Andreau

Peugeot 402 Andreau - Konkurenta Tatry 77 zastavila válka

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud