Napadlo vás někdy, jak pohodlné by bylo koupit si auto v supermarketu, stejně jako běžné každodenní zboží? Tyto dva řetězce se pokusily přesně o toto a už podstatně dříve, než by vás napadlo.
Zajít si koupit auto do supermarketu vypadá jako docela nová idea, které se začaly supermarkety věnovat teprve nedávno. Lidl tento rok oznámil, že bude nabízet ojetá BMW z vlastní flotily a americký WalMart nabízí ve svých obchoďácích stánky, kde si mohou zákazníci vybrat nové vozy. Ještě dále zašla italská automobilka DR Automobiles, která místo budování vlastní dealerské sítě své vozy zpočátku nabízela přímo na ploše obchodních center. Ve všech případech však jde pouze o rozšíření míst, kde si potenciální klienti mohou domluvit koupi nového vozu existující značky. Už dříve se ale dva supermarkety pokusily dotáhnout celý koncept o stupeň dále.
Sears - Americký obchodní gigant Sears, založený už v roce 1886, donedávna patřil ke koloritu americký měst. Ve své době se mohl pyšnit největší ziskovostí ze všech domácích obchodních sítí a dokonce mu patřil nejvyšší mrakodrap světa. I tento gigant však začal v posledních dekádách ztrácet na popularitě a letos vyhlásil bankrot.
Do historie motorismu se Sears zapsal inovativním přístupem k distribuci automobilů. Už v roce 1908 se pod vlastní značkou Sears Motor Buggy začaly nabízet automobily, vyráběné automobilkou Lincoln Motor Car Works. Ta mimochodem i přes svůj název nemá nic společné s později založenou a dodnes existující značkou, pojmenovanou po 16. prezidentu Spojených států. Vůz privátní značky obchodního řetězce se svojí tehdy už zastaralou konstrukcí a zvýšenou stavbou, se hodil zejména pro rurální oblasti USA a objednával se tehdy populární metodou poštovní objednávky z katalogu Sears. Poté byl doručen klientovi vlakem na nejbližší dostupnou železniční zastávku a pokud nebyl nový majitel s vozem spokojen, mohl jej do deseti dnů vrátit. Pod podlahou umístěný vzduchem chlazený dvouválec nabídl ze začátku 10 koní, v pozdějších verzích se výkon zvedl na 14 koní. O úspěšnosti projektu není moc známo, v nabídce však vůz vydržel jen do roku 1912.
O 40. let později se ale Sears k nápadu vrátil, tentokrát s vlastní privátní značkou Allstate, pod kterou se už v prodejnách nabízely skútry a motorky. První impuls tentokrát nepřišel zevnitř Sears ale od podnikatele Henry J. Kaisera, který hledal nové způsoby prodeje svého dvoudvéřového sedanu Kaiser Henry J. Model pojmenovaný po spolumajiteli automobilky měl být díky jednoduché konstrukci velmi levný a dostupný každému Američanovi. Z tohoto důvodu se nový vůz navrhl s co nejmenším možným počtem částí, první verze proto neměly dokonce ani otevírací víko kufru. Cílem bylo vytvořit vůz který za méně než 1300 USD (kolem 300 tisíc současných korun) uveze pět lidí, udrží konstantní rychlost 80 km/h a také musel být vyvinut během asi jednoho roku.
Zpočátku však nepříliš vybavený Kaiser Henry J. Američany příliš nezaujal a prodeje zůstaly daleko za očekáváním. O rok později tak Henry J. Kaiser přišel s nápadem vůz nabízet přímo v tehdy všudypřítomných supermarketech Sears. Pod novou značkou Allstate se sedan dočkal menších změn vzhledu, zejména masky chladiče a log. Oproti původní verzi nabídl Allstate kupodivu více příslušenství, včetně otevíracího víka kufru, uzamykatelné přihrádky před spolujezdcem, opěrek a stínítek a také luxusnějšího zpracování interiéru, včetně možnosti kožených sedaček.
První modelový rok se Allstate nabízel s 2.2 litrovým čtyřválcem o výkonu 68 koní a třírychlostní manuální převodovkou, pro druhý dostal silnější 2.6 litrový šestiválec s výkonem 80 koní. Pneumatiky, svíčky, baterka a další spotřební díly na voze také nesly privátní značku Allstate. Sears vůz inzeroval jako nejlevnější nový full-size sedan (obdoba střední třídy) v Americe a každý obchodní dům který vozy nabízel měl minimálně jeden kus přímo na ploše. I tak se ale většina vozů dodávala na objednávku, podobně jako v běžném autosalonu. Servis měly zajišťovat servisy autosalonů Kaiser-Frazer, ve skutečnosti však jejich majitelé neradi přijímali vozy pod jinou značkou, také proto že Allstate se nabízel s vyšší výbavou ale i přesto levněji než jejich vlastní Kaiser Henry J. Nakonec se prodalo pouze 2363 vozů Allstate a v roce 1954 Sears celý pokus ukončil.
Muji – Ještě o krok dále se dostal japonský supermarket Muji. Řetězec založený v Tokiu na začátku 80. let se odlišuje svým přístupem, jak značí už jeho jméno. Mujirushi Ryōhin totiž znamená kvalitní zboží beze značky a výrobky v obchodě tomu odpovídají, nenaleznete na nich totiž žádný název nebo logo. Také se mají vyznačovat nižší cenou než konkurence, minimalismem a také důrazem na recyklaci. Během let se paradoxně ze samotného Muji stala značka, zejména v zahraničí, kam se populární řetězec postupem dostal a kde se ztrácí význam jména.
V dubnu 2001 se do nabídky online obchodu Muji dostal do té doby nevídaný produkt, pod názvem Muji Car 1000, tedy doslova „auto beze značky 1000“ se začal nabízet jednoduchý hatchback. Každý, kdo se trochu vyzná v autech v něm samozřejmé pozná i v Česku nabízený populární Nissan Micra druhé generace, ze kterého ale byly odstraněny všechny loga a nápisy.
Vůz se nabízel pouze s třídveřovou karosérií, v nejnižší možné výbavě, s nenalakovanými nárazníky a zrcátky a pouze v bílé barvě a i uvnitř si osádka musela vystačit jen s nejzákladnější výbavou. Na volantu se mimochodem stále nacházelo logo Nissanu, zřejmě kvůli nákladům na formu potřebnou k výrobě nového krytu airbagu bez loga. Pod kapotou zůstal základní čtyřválec o objemu 998 ccm s výkonem 55 koní, spárovaný se čtyřrychlostní automatickou převodovkou. Cena byla asi o 6500 korun nižší než základní Nissan Micra.
Ani tento pokus neznamenal revoluci v prodeji automobilů, Muji jej totiž už od počátku koncipovalo jako omezenou sérii s pouhou tisícovkou vyrobených kusů, které se všechny nabízely pouze na domácím trhu. Muji se už k nabídce automobilů nikdy nevrátilo, v současné době však firma pracuje na vývoji autonomních autobusů pod vlastní neznačkou, které si v supermarketu nekoupíte ale spíše vás tam zavezou. Plánovaný začátek testovacího provozu je v březnu 2019 v Helsinkách.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.