Napadlo vás někdy, jak pohodlné by bylo koupit si auto v supermarketu, stejně jako běžné každodenní zboží? Tyto dva řetězce se pokusily přesně o toto a už podstatně dříve, než by vás napadlo.
Zajít si koupit auto do supermarketu vypadá jako docela nová idea, které se začaly supermarkety věnovat teprve nedávno. Lidl tento rok oznámil, že bude nabízet ojetá BMW z vlastní flotily a americký WalMart nabízí ve svých obchoďácích stánky, kde si mohou zákazníci vybrat nové vozy. Ještě dále zašla italská automobilka DR Automobiles, která místo budování vlastní dealerské sítě své vozy zpočátku nabízela přímo na ploše obchodních center. Ve všech případech však jde pouze o rozšíření míst, kde si potenciální klienti mohou domluvit koupi nového vozu existující značky. Už dříve se ale dva supermarkety pokusily dotáhnout celý koncept o stupeň dále.
Sears - Americký obchodní gigant Sears, založený už v roce 1886, donedávna patřil ke koloritu americký měst. Ve své době se mohl pyšnit největší ziskovostí ze všech domácích obchodních sítí a dokonce mu patřil nejvyšší mrakodrap světa. I tento gigant však začal v posledních dekádách ztrácet na popularitě a letos vyhlásil bankrot.
Do historie motorismu se Sears zapsal inovativním přístupem k distribuci automobilů. Už v roce 1908 se pod vlastní značkou Sears Motor Buggy začaly nabízet automobily, vyráběné automobilkou Lincoln Motor Car Works. Ta mimochodem i přes svůj název nemá nic společné s později založenou a dodnes existující značkou, pojmenovanou po 16. prezidentu Spojených států. Vůz privátní značky obchodního řetězce se svojí tehdy už zastaralou konstrukcí a zvýšenou stavbou, se hodil zejména pro rurální oblasti USA a objednával se tehdy populární metodou poštovní objednávky z katalogu Sears. Poté byl doručen klientovi vlakem na nejbližší dostupnou železniční zastávku a pokud nebyl nový majitel s vozem spokojen, mohl jej do deseti dnů vrátit. Pod podlahou umístěný vzduchem chlazený dvouválec nabídl ze začátku 10 koní, v pozdějších verzích se výkon zvedl na 14 koní. O úspěšnosti projektu není moc známo, v nabídce však vůz vydržel jen do roku 1912.
O 40. let později se ale Sears k nápadu vrátil, tentokrát s vlastní privátní značkou Allstate, pod kterou se už v prodejnách nabízely skútry a motorky. První impuls tentokrát nepřišel zevnitř Sears ale od podnikatele Henry J. Kaisera, který hledal nové způsoby prodeje svého dvoudvéřového sedanu Kaiser Henry J. Model pojmenovaný po spolumajiteli automobilky měl být díky jednoduché konstrukci velmi levný a dostupný každému Američanovi. Z tohoto důvodu se nový vůz navrhl s co nejmenším možným počtem částí, první verze proto neměly dokonce ani otevírací víko kufru. Cílem bylo vytvořit vůz který za méně než 1300 USD (kolem 300 tisíc současných korun) uveze pět lidí, udrží konstantní rychlost 80 km/h a také musel být vyvinut během asi jednoho roku.
Zpočátku však nepříliš vybavený Kaiser Henry J. Američany příliš nezaujal a prodeje zůstaly daleko za očekáváním. O rok později tak Henry J. Kaiser přišel s nápadem vůz nabízet přímo v tehdy všudypřítomných supermarketech Sears. Pod novou značkou Allstate se sedan dočkal menších změn vzhledu, zejména masky chladiče a log. Oproti původní verzi nabídl Allstate kupodivu více příslušenství, včetně otevíracího víka kufru, uzamykatelné přihrádky před spolujezdcem, opěrek a stínítek a také luxusnějšího zpracování interiéru, včetně možnosti kožených sedaček.
První modelový rok se Allstate nabízel s 2.2 litrovým čtyřválcem o výkonu 68 koní a třírychlostní manuální převodovkou, pro druhý dostal silnější 2.6 litrový šestiválec s výkonem 80 koní. Pneumatiky, svíčky, baterka a další spotřební díly na voze také nesly privátní značku Allstate. Sears vůz inzeroval jako nejlevnější nový full-size sedan (obdoba střední třídy) v Americe a každý obchodní dům který vozy nabízel měl minimálně jeden kus přímo na ploše. I tak se ale většina vozů dodávala na objednávku, podobně jako v běžném autosalonu. Servis měly zajišťovat servisy autosalonů Kaiser-Frazer, ve skutečnosti však jejich majitelé neradi přijímali vozy pod jinou značkou, také proto že Allstate se nabízel s vyšší výbavou ale i přesto levněji než jejich vlastní Kaiser Henry J. Nakonec se prodalo pouze 2363 vozů Allstate a v roce 1954 Sears celý pokus ukončil.
Muji – Ještě o krok dále se dostal japonský supermarket Muji. Řetězec založený v Tokiu na začátku 80. let se odlišuje svým přístupem, jak značí už jeho jméno. Mujirushi Ryōhin totiž znamená kvalitní zboží beze značky a výrobky v obchodě tomu odpovídají, nenaleznete na nich totiž žádný název nebo logo. Také se mají vyznačovat nižší cenou než konkurence, minimalismem a také důrazem na recyklaci. Během let se paradoxně ze samotného Muji stala značka, zejména v zahraničí, kam se populární řetězec postupem dostal a kde se ztrácí význam jména.
V dubnu 2001 se do nabídky online obchodu Muji dostal do té doby nevídaný produkt, pod názvem Muji Car 1000, tedy doslova „auto beze značky 1000“ se začal nabízet jednoduchý hatchback. Každý, kdo se trochu vyzná v autech v něm samozřejmé pozná i v Česku nabízený populární Nissan Micra druhé generace, ze kterého ale byly odstraněny všechny loga a nápisy.
Vůz se nabízel pouze s třídveřovou karosérií, v nejnižší možné výbavě, s nenalakovanými nárazníky a zrcátky a pouze v bílé barvě a i uvnitř si osádka musela vystačit jen s nejzákladnější výbavou. Na volantu se mimochodem stále nacházelo logo Nissanu, zřejmě kvůli nákladům na formu potřebnou k výrobě nového krytu airbagu bez loga. Pod kapotou zůstal základní čtyřválec o objemu 998 ccm s výkonem 55 koní, spárovaný se čtyřrychlostní automatickou převodovkou. Cena byla asi o 6500 korun nižší než základní Nissan Micra.
Ani tento pokus neznamenal revoluci v prodeji automobilů, Muji jej totiž už od počátku koncipovalo jako omezenou sérii s pouhou tisícovkou vyrobených kusů, které se všechny nabízely pouze na domácím trhu. Muji se už k nabídce automobilů nikdy nevrátilo, v současné době však firma pracuje na vývoji autonomních autobusů pod vlastní neznačkou, které si v supermarketu nekoupíte ale spíše vás tam zavezou. Plánovaný začátek testovacího provozu je v březnu 2019 v Helsinkách.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?