Napadlo vás někdy, jak pohodlné by bylo koupit si auto v supermarketu, stejně jako běžné každodenní zboží? Tyto dva řetězce se pokusily přesně o toto a už podstatně dříve, než by vás napadlo.
Zajít si koupit auto do supermarketu vypadá jako docela nová idea, které se začaly supermarkety věnovat teprve nedávno. Lidl tento rok oznámil, že bude nabízet ojetá BMW z vlastní flotily a americký WalMart nabízí ve svých obchoďácích stánky, kde si mohou zákazníci vybrat nové vozy. Ještě dále zašla italská automobilka DR Automobiles, která místo budování vlastní dealerské sítě své vozy zpočátku nabízela přímo na ploše obchodních center. Ve všech případech však jde pouze o rozšíření míst, kde si potenciální klienti mohou domluvit koupi nového vozu existující značky. Už dříve se ale dva supermarkety pokusily dotáhnout celý koncept o stupeň dále.
Sears - Americký obchodní gigant Sears, založený už v roce 1886, donedávna patřil ke koloritu americký měst. Ve své době se mohl pyšnit největší ziskovostí ze všech domácích obchodních sítí a dokonce mu patřil nejvyšší mrakodrap světa. I tento gigant však začal v posledních dekádách ztrácet na popularitě a letos vyhlásil bankrot.
Do historie motorismu se Sears zapsal inovativním přístupem k distribuci automobilů. Už v roce 1908 se pod vlastní značkou Sears Motor Buggy začaly nabízet automobily, vyráběné automobilkou Lincoln Motor Car Works. Ta mimochodem i přes svůj název nemá nic společné s později založenou a dodnes existující značkou, pojmenovanou po 16. prezidentu Spojených států. Vůz privátní značky obchodního řetězce se svojí tehdy už zastaralou konstrukcí a zvýšenou stavbou, se hodil zejména pro rurální oblasti USA a objednával se tehdy populární metodou poštovní objednávky z katalogu Sears. Poté byl doručen klientovi vlakem na nejbližší dostupnou železniční zastávku a pokud nebyl nový majitel s vozem spokojen, mohl jej do deseti dnů vrátit. Pod podlahou umístěný vzduchem chlazený dvouválec nabídl ze začátku 10 koní, v pozdějších verzích se výkon zvedl na 14 koní. O úspěšnosti projektu není moc známo, v nabídce však vůz vydržel jen do roku 1912.
O 40. let později se ale Sears k nápadu vrátil, tentokrát s vlastní privátní značkou Allstate, pod kterou se už v prodejnách nabízely skútry a motorky. První impuls tentokrát nepřišel zevnitř Sears ale od podnikatele Henry J. Kaisera, který hledal nové způsoby prodeje svého dvoudvéřového sedanu Kaiser Henry J. Model pojmenovaný po spolumajiteli automobilky měl být díky jednoduché konstrukci velmi levný a dostupný každému Američanovi. Z tohoto důvodu se nový vůz navrhl s co nejmenším možným počtem částí, první verze proto neměly dokonce ani otevírací víko kufru. Cílem bylo vytvořit vůz který za méně než 1300 USD (kolem 300 tisíc současných korun) uveze pět lidí, udrží konstantní rychlost 80 km/h a také musel být vyvinut během asi jednoho roku.
Zpočátku však nepříliš vybavený Kaiser Henry J. Američany příliš nezaujal a prodeje zůstaly daleko za očekáváním. O rok později tak Henry J. Kaiser přišel s nápadem vůz nabízet přímo v tehdy všudypřítomných supermarketech Sears. Pod novou značkou Allstate se sedan dočkal menších změn vzhledu, zejména masky chladiče a log. Oproti původní verzi nabídl Allstate kupodivu více příslušenství, včetně otevíracího víka kufru, uzamykatelné přihrádky před spolujezdcem, opěrek a stínítek a také luxusnějšího zpracování interiéru, včetně možnosti kožených sedaček.
První modelový rok se Allstate nabízel s 2.2 litrovým čtyřválcem o výkonu 68 koní a třírychlostní manuální převodovkou, pro druhý dostal silnější 2.6 litrový šestiválec s výkonem 80 koní. Pneumatiky, svíčky, baterka a další spotřební díly na voze také nesly privátní značku Allstate. Sears vůz inzeroval jako nejlevnější nový full-size sedan (obdoba střední třídy) v Americe a každý obchodní dům který vozy nabízel měl minimálně jeden kus přímo na ploše. I tak se ale většina vozů dodávala na objednávku, podobně jako v běžném autosalonu. Servis měly zajišťovat servisy autosalonů Kaiser-Frazer, ve skutečnosti však jejich majitelé neradi přijímali vozy pod jinou značkou, také proto že Allstate se nabízel s vyšší výbavou ale i přesto levněji než jejich vlastní Kaiser Henry J. Nakonec se prodalo pouze 2363 vozů Allstate a v roce 1954 Sears celý pokus ukončil.
Muji – Ještě o krok dále se dostal japonský supermarket Muji. Řetězec založený v Tokiu na začátku 80. let se odlišuje svým přístupem, jak značí už jeho jméno. Mujirushi Ryōhin totiž znamená kvalitní zboží beze značky a výrobky v obchodě tomu odpovídají, nenaleznete na nich totiž žádný název nebo logo. Také se mají vyznačovat nižší cenou než konkurence, minimalismem a také důrazem na recyklaci. Během let se paradoxně ze samotného Muji stala značka, zejména v zahraničí, kam se populární řetězec postupem dostal a kde se ztrácí význam jména.
V dubnu 2001 se do nabídky online obchodu Muji dostal do té doby nevídaný produkt, pod názvem Muji Car 1000, tedy doslova „auto beze značky 1000“ se začal nabízet jednoduchý hatchback. Každý, kdo se trochu vyzná v autech v něm samozřejmé pozná i v Česku nabízený populární Nissan Micra druhé generace, ze kterého ale byly odstraněny všechny loga a nápisy.
Vůz se nabízel pouze s třídveřovou karosérií, v nejnižší možné výbavě, s nenalakovanými nárazníky a zrcátky a pouze v bílé barvě a i uvnitř si osádka musela vystačit jen s nejzákladnější výbavou. Na volantu se mimochodem stále nacházelo logo Nissanu, zřejmě kvůli nákladům na formu potřebnou k výrobě nového krytu airbagu bez loga. Pod kapotou zůstal základní čtyřválec o objemu 998 ccm s výkonem 55 koní, spárovaný se čtyřrychlostní automatickou převodovkou. Cena byla asi o 6500 korun nižší než základní Nissan Micra.
Ani tento pokus neznamenal revoluci v prodeji automobilů, Muji jej totiž už od počátku koncipovalo jako omezenou sérii s pouhou tisícovkou vyrobených kusů, které se všechny nabízely pouze na domácím trhu. Muji se už k nabídce automobilů nikdy nevrátilo, v současné době však firma pracuje na vývoji autonomních autobusů pod vlastní neznačkou, které si v supermarketu nekoupíte ale spíše vás tam zavezou. Plánovaný začátek testovacího provozu je v březnu 2019 v Helsinkách.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.