Pokud se někdo zmíní, že si vybírá auto podle barvy, většinou sklidí posměch a narážky. Pravda je ale taková, že při nákupu automobilu bychom měli brát barvu karoserie jako důležitý aspekt pasivní bezpečnosti. Ostatně to již prokázaly mnohé studie.
Pro řadu lidí je barva karoserie tím posledním, na co při výběru nového vozu myslí. Přednější bývá stav, výbava, motorizace, spolehlivost nebo bezpečnost. Ovšem právě na bezpečnost může mít barva poměrně velký vliv.
Všeobecně platí, že čím je barva kontrastnější, tím je vozidlo lépe viditelné a tím i bezpečnější. U některých barev, jako je třeba zlatá, platí zajímavý paradox, kdy během výzkumů mohou být přes den bezpečnější, ovšem během noci u nich riziko nehody rapidně roste. Nejlepší barvou by tak byla taková, která se dokáže měnit v závislosti na denní době, ročním období nebo barevnosti okolí. Nic takového ovšem nemáme, proto můžeme shrnout jen základní doporučení.
Několik studií, které za poslední roky na toto téma vznikly, označuje za nejbezpečnější barvu karoserie obyčejnou bílou. Ta je totiž, s výjimkou zimních měsíců, nejlépe viditelná. Mnoho řidičů touto barvou opovrhuje, protože působí poněkud obyčejně, je na ní vidět každý menší škrábanec a ušpiní se hned, jak vyjedete z myčky. Přesto je nejlépe vidět přes den, v noci, za soumraku i úsvitu.
Ještě lépe než bílá je na tom výrazně oranžová barva, která je kontrastní jak s přírodou, tak s městskou zástavbou. A to prakticky po celý rok. Problémem je však skutečnost, že se oranžová barva ve vzornících automobilek ještě příliš nezabydlela. Navíc jde o poměrně extravagantní barvu, tudíž si své kupce hledá obtížněji. Mezi další bezpečné barvy pak patří například žlutá nebo růžová, ani to ale nejsou příliš vyhledávané barvy.
Mezi nejméně bezpečné barvy patří klasicky ty tmavé. Černá, tmavě modrá, tmavě hnědá, tmavě červená, atd. Při soumraku, úsvitu nebo zhoršené viditelnosti (například vlivem prudkého deště) se tato vozidla snáze a rychleji "ztrácí", neboť splývají s pozadím. Podobnou nevýhodu mají i vozidla tmavě šedivá, která jsou mezi řidiči velmi oblíbená pro svou schopnost "dlouhodobě" vypadat čistě.
Často se také spojuje výběr barvy vozu s povahou řidiče. Zde se však jedná o velmi subjektivní věc. Mnoho lidí ale stále věří, že červené vozy v lidech evokují tendenci závodit, modré si kupují klidní lidé, po zelené sáhnou ekologové nebo rebelové a žluté automobily si kupují jen egocentrici. Jak už jsme ale psali na začátku, pro mnoho lidí je barva tím posledním aspektem, zvláště při koupi vozu z bazaru, kdy mají přednost zcela jiné aspekty.
Eliminovat vliv barvy na bezpečnost vozu by do určité míry měla i povinnost mít celý den rozsvícená světla. Na jejich rozsvěcení však někteří lidé občas zapomenou, jiní lidé se až příliš spoléhají na denní svícení i za zhoršených světelných podmínek a poslední skupinkou jsou lidé, kteří mají přídavné denní svícení instalované špatně. Možností je zkrátka mnoho, proto lze i dnes započítat barvu vozu mezi věci, které mohou ovlivnit jeho bezpečnost.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.