Nissan slaví 85 let, trápí ho obvinění Carlose Ghosna

AutoRoad.cz / ČTK, 25. prosince 2018, 06:14 Google+

V historii japonské automobilky Nissan, která byla založena před 85 lety, 26. prosince 1933, se sice nenachází mnoho vyloženě "kultovních" modelů, její vozy ale vynikají spolehlivostí i odolností. Na světových trzích se Nissan dlouhodobě prodával pod značkou Datsun a před lety se tato značka opět objevila.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nissan Qashqai prošel modernizací, dostal nové motory a infotainment

Nissan Qashqai prošel modernizací, dostal nové motory a infotainment | foto: Nissan

Sdílejte článek

Historie Nissanu sahá až do roku 1911, kdy tehdy velmi malá automobilka Kaishinsha Motorcar Company začíná vyrábět dvouválcový automobil o výkonu deseti koní, který dostal název DAT. Pojmenován byl podle počátečních písmen členů rodinné firmy, kterými byli Keindžiro Den, Rokuro Ayoama a Meitaro Takeuči. O sedm let později se firma přejmenovala na DAT Motorcar Company a většinu její produkce tvořily kamiony určené pro vojenský trh.

Počátkem 30. let dvacátého století začala automobilka vyrábět malý vůz pod názvem Datson (Datův syn). Protože slovo "son" znamená v japonštině také ztrátu, jméno se brzy změnilo na Datsun. Název Nissan byl poprvé použit v roce 1930 jako zkratka, která byla používána na tokijské burze pro automobilku Nippon Sangyo.

Nissan přebral výrobu vozů značky Datsun, toto pojmenování však u nových modelů zůstalo. První kompaktní vůz Datsun 14 se začal vyrábět v roce 1935. Označení Datsun přestal Nissan používat až v roce 1983, značka však podle médií zůstala v povědomí ve Spojených státech, na Blízkém východě i v mnoha asijských zemích a pomohla svým vozům ke kladnému přijetí na západních trzích. Proto se Nissan po více než 30 letech rozhodl značku Datsun obnovit jako levnější automobil pro trhy v Indonésii, jižní Africe, Indii nebo Rusku.

V poválečném období začal Nissan vyrábět na základě žádosti japonské armády legendární terénní vůz Patrol. Robustní automobil s pohonem všech čtyř kol se na běžný trh dostal v roce 1960 a velmi brzy si získal oblibu zejména mezi záchrannými týmy a mírovými složkami, kde je hojně využíván dodnes. Nissanu se počátkem 60. let podařilo také expandovat na evropský trh, největších úspěchů však zaznamenal se sportovním Datsunem 240Z v USA.

Zlomovým se stal pro Nissan rok 1984, kdy byla otevřena továrna v britském Sunderlandu, kde se dnes vyrábějí oblíbené SUV modely Nissan Qashqai a Nissan X-Trail. Koncem 80. let založil Nissan svoji luxusní odnož Infinity, která s úspěchem pronikla na severoamerický trh. V Evropě dosáhly větší obliby modely Sunny, Primera a Micra, která také v roce 1993 získala jako první japonský vůz titul evropského auta roku.

V roce 1999 Nissan, který byl v té době v existenčních problémech, vytvořil alianci s francouzským Renaultem a v roce 2016 vznikla současná aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, tehdy japonsko-francouzská skupina Nissan-Renault koupila Mitsubishi. Zapojením Mitsubishi do aliance vznikla skupina s ročním odbytem kolem deseti milionů vozů ročně, která konkuruje největším světovým automobilkám Toyota a Volkswagen. Renault v současnosti vlastní v Nissanu podíl přes 43 procent, zatímco Nissan má v Renaultu téměř 15procentní podíl. Nissan je navíc největším akcionářem automobilky Mitsubishi. Aliancí nedávno otřáslo obvinění dnes již bývalého šéfa automobilky Nissan Motor Carlose Ghosna z finančních pochybení, protože v uplynulých letech podhodnocoval své příjmy.

Vytisknout

Diskuze: Nissan slaví 85 let, trápí ho obvinění Carlose Ghosna

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Davis 494X

Davis 494X - tak trochu jiný jeep, který zaujal armádu USA

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud