Jawa, Jawa 42 a Jawa Perak. Trojice retro laděných modelů, které v polovině listopadu prezentovala indická společnost Classic Legends, odstartovala davové šílenství. Jak jinak si vysvětlit, že během poměrně krátké doby přijal výrobce tolik objednávek, že se až do září příštího roku pracovníci závodu nezastaví.
Podle vyjádření výrobce je nyní prioritou nabídnout lidem možnost si nové Jawy vyzkoušet, s čímž by měla pomoci více jak 100 plánovaných dealerství, jejichž dveře by se měly otevřít 15. února příštího roku. V nich si lidé budou moci motorky vyzkoušet, dozvědět se něco o jejich historii a vytvořit si vztah ke značce, jak uvádí Anupam Thareja, spolu-zakladatel Classic Legends Pvt Ltd.
Ten ostatně prostřednictvím webových stránek Jawa Motorcycles vyjádřil obrovské překvapení a nadšení ze zájmu o nové Jawy. Zároveň však požádal fanoušky nových motocyklů o strpení, neboť ačkoliv je v plánu postupně navyšovat produkci, vždy bude dbán velký ohled na kvalitu. A aby nedocházelo ke zbytečnému prodlužování čekacích lhůt, rozhodla se společnost k půlnoci 25. prosince uzavřít systém před-objednávek.
V současnosti má společnost v provozu již 10 dealerství, která však budou objednávky i nadále přijímat. Zájemci si však budou muset počkat, neboť první kousky by měly být zákazníkům doručovány až od března příštího roku. Nejnovější zájemci se však dočkají zřejmě až po září. Už podle fotografií ale máme pocit, že na tyto krásné stroje se skutečně počat vyplatí.
Stran dodávek na evropské trhy bohužel nemáme žádné informace, ovšem vzhledem k obrovské poptávce na domácím indickém trhu jsme si téměř jisti, že i tak bychom si museli na první dodávky do Evropy nějaký pátek počkat. Přesto jsme si téměř jisti, že nové retro-laděné Jawy by byly mezi místními motorkáři hit.
Pod jejich kapotami se totiž ukrývá moderní čtyřtaktní vodou chlazený motor s rozvodem DOHC, jehož vývoj probíhal údajně i v Itálii. Vzhled motoru byl upraven tak, aby připomínal staré vzduchem chlazené jednotky. Na ty má ostatně odkazovat i dvojice koncovek výfuku, jehož zvuk byl laděn tak, aby připomínal staré dvoutakty.
Modely Jawa a Jawa 42 mají mít objem 293 ccm a jejich výkon by se měl pohybovat okolo 27 koní a 28 Nm. Stylový bobber Perak by měl dostat motor převrtaný na 334 ccm, jehož výkon se má pohybovat okolo 30 koní a 31 Nm. Oba motory budou spárovány s manuální šestistupňovou převodovkou a chybět by jim nemělo ani ABS.
Jedním z vůbec nejzajímavějších parametrů je však bezesporu cena, která se na indickém trhu pohybuje pro nás překvapivě nízko. Nejlevnější Jawa 42 by měla stát okolo necelých 50 000 Kč. Retro klasická Jawa by se měla cenově pohybovat okolo 52 000 Kč a stylový bobber by měl vyjít na cca 60 000 Kč. Na jeho příchod na trh si však budeme muset počkat nejdéle.