V polovině listopadu jsme přinesli zprávu o návratu ikonických motocyklů Jawa v retro-kabátu, se kterými přišla indická společnost Classic Legends. Novinky se zatím sice neprodávají, přesto s nimi výrobce evidentně zabodoval. V rámci předprodeje totiž hlásí vyprodáno a to až do září příštího roku!
Jawa, Jawa 42 a Jawa Perak. Trojice retro laděných modelů, které v polovině listopadu prezentovala indická společnost Classic Legends, odstartovala davové šílenství. Jak jinak si vysvětlit, že během poměrně krátké doby přijal výrobce tolik objednávek, že se až do září příštího roku pracovníci závodu nezastaví.
Podle vyjádření výrobce je nyní prioritou nabídnout lidem možnost si nové Jawy vyzkoušet, s čímž by měla pomoci více jak 100 plánovaných dealerství, jejichž dveře by se měly otevřít 15. února příštího roku. V nich si lidé budou moci motorky vyzkoušet, dozvědět se něco o jejich historii a vytvořit si vztah ke značce, jak uvádí Anupam Thareja, spolu-zakladatel Classic Legends Pvt Ltd.
Ten ostatně prostřednictvím webových stránek Jawa Motorcycles vyjádřil obrovské překvapení a nadšení ze zájmu o nové Jawy. Zároveň však požádal fanoušky nových motocyklů o strpení, neboť ačkoliv je v plánu postupně navyšovat produkci, vždy bude dbán velký ohled na kvalitu. A aby nedocházelo ke zbytečnému prodlužování čekacích lhůt, rozhodla se společnost k půlnoci 25. prosince uzavřít systém před-objednávek.
V současnosti má společnost v provozu již 10 dealerství, která však budou objednávky i nadále přijímat. Zájemci si však budou muset počkat, neboť první kousky by měly být zákazníkům doručovány až od března příštího roku. Nejnovější zájemci se však dočkají zřejmě až po září. Už podle fotografií ale máme pocit, že na tyto krásné stroje se skutečně počat vyplatí.
Stran dodávek na evropské trhy bohužel nemáme žádné informace, ovšem vzhledem k obrovské poptávce na domácím indickém trhu jsme si téměř jisti, že i tak bychom si museli na první dodávky do Evropy nějaký pátek počkat. Přesto jsme si téměř jisti, že nové retro-laděné Jawy by byly mezi místními motorkáři hit.
Pod jejich kapotami se totiž ukrývá moderní čtyřtaktní vodou chlazený motor s rozvodem DOHC, jehož vývoj probíhal údajně i v Itálii. Vzhled motoru byl upraven tak, aby připomínal staré vzduchem chlazené jednotky. Na ty má ostatně odkazovat i dvojice koncovek výfuku, jehož zvuk byl laděn tak, aby připomínal staré dvoutakty.
Modely Jawa a Jawa 42 mají mít objem 293 ccm a jejich výkon by se měl pohybovat okolo 27 koní a 28 Nm. Stylový bobber Perak by měl dostat motor převrtaný na 334 ccm, jehož výkon se má pohybovat okolo 30 koní a 31 Nm. Oba motory budou spárovány s manuální šestistupňovou převodovkou a chybět by jim nemělo ani ABS.
Jedním z vůbec nejzajímavějších parametrů je však bezesporu cena, která se na indickém trhu pohybuje pro nás překvapivě nízko. Nejlevnější Jawa 42 by měla stát okolo necelých 50 000 Kč. Retro klasická Jawa by se měla cenově pohybovat okolo 52 000 Kč a stylový bobber by měl vyjít na cca 60 000 Kč. Na jeho příchod na trh si však budeme muset počkat nejdéle.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.