V dnešní hektické době, plné rychlého přemisťování na dlouhé vzdálenosti je běžné, že někteří z nás stráví v automobilu velkou část dne. Z tohoto důvodu jsme pak nuceni dělat za volantem věci, které bychom dělat neměli. O tom, že nesmíme telefonovat nebo řídit pod vlivem alkoholu řidiči ví, jídlo však považují za povolené a myslí si, že přeci o nic nejde. My si teď však povíme hned několik důvodů, které nám toto myšlení vyvrátí.
Ano, rychlých občerstvení a benzínových stanic s bagetami a sendviči je všude kolem nás nepřeberné množství. Je smutné, že si člověk v pracovním zápřahu nenajde ani čas normálně se najíst, a tak si koupí své oblíbené jídlo s sebou s tím, že si ho sní po cestě a nějaký čas tím přeci ušetří, nebo ne?
1. Jídlo rozptyluje
Není pochyb o tom, že jídlo, které se chystáte sníst vás bude za jízdy rozptylovat stejně, jako cokoliv jiného. Rozbalení hamburgru nebo bagety, podívání se na obsah a také to, že vám sem tam něco spadne a třeba vás i ušpiní - i když si myslíte, že to zvládnete s pomocí periferního vidění a bez ztráty soustředění, opak je pravdou. Jídlo rozptyluje a konzumuje vaši pozornost stejně jako psaní na telefonu. Jídlo si pak díky řízení vlastně ani nevychutnáte. Víte, že jste něco snědli a že už nemáte hlad, ale co to bylo a jestli to bylo vlastně dobré, to už ne. Ani nemluvíme o tom, že celou tu dobu si jídlem blokujete jednu ruku, která vám sice nemusí chybět při udržování rychlosti a směru, pokud by však došlo k jakékoliv nenadálé situaci či vyhýbacímu manévru, máte problém.
2. Řízení je odpovědnost
Ano, pokud přepravujeme cestující z jednoho místa na druhé, pak je naše povinnost udržet je v bezpečí a dovézt je v pořádku. Nehraje roli, jestli se jedná o rodinu, partu známých a nebo kolegy z práce - každý chce v pořádku dojet do svého cíle. To, že jsme hladoví přeci neznamená, že můžeme ohrozit bezpečnost ostatních ve vozidle. Vyjma extra situací vám nikdo hlavu neutrhne, když přiznáte barvu a oznámíte posádce, že si chcete udělat pauzu a v klidu se najíst. Vy jste řidič a vy se musíte cítit dobře. Jídlo však jezte v klidu, vyplatí se to.
3. Multitasking lidé neumí
Multitasking neboli schopnost provádět více procesů současně je proces, který zvládají jen počítače. Tedy, někdy se to říká i o ženách, pravdou však zůstává, že člověk není schopen dělat několik procesů zároveň, ne na 100%. Multitasking je však pouze iluze, nebezpečná iluze. Lidské tělo není schopno zpracovávat několik úloh současně. Takže tento vzkaz patří i ženám řidičkám, které se za volantem malují - nejezte, ani se nemalujte. Nepozornost je hlavní příčinou dopravních nehod.
4. Rozptylujete ostatní
Tím nemáme na mysli, že by vám snad ostatní řidiči záviděli kus "žvance". Člověk, který se však za volantem věnuje něčemu jinému, má zvláštní, nepředvídatelný a neplynulý styl jízdy. Nedrží směr tak jako ostatní, ale spíše se pohybuje mezi čárami stejně, jako to dělají některé nevyspělé autonomní systémy. Takovou jízdou samozřejmě rozptylujete i ostatní řidiče, kteří pak netuší, jestli jste v pořádku nebo jestli usínáte, udělalo se vám zle či řídíte pod vlivem nějakých látek.
Tak co říkáte, stále si myslíte, že to máte plně pod kontrolou? Posledním bodem, proč opravdu nejíst během řízení je, že to prostě a jednoduše není zdravé. Na jídlo byste měli mít klid, pokud se však snažíte stihnout a soustředit se na více věcí zároveň, zaděláváte si tím akorát na zažívací problémy.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.