Zimní období přináší situace, kdy jsme nuceni řídit i za nepříznivého počasí. Nebezpečí vzniku ledovky nehrozí jen při minusových teplotách, ale vždy, setkají-li se srážky či vzdušná vlhkost s promrzlou silnicí. Během zhoršeného počasí, kdy musíme předpokládat snížené adhezní podmínky, by měli být řidiči velmi ostražití. Sníh či náledí potrápí začátečníka i řidiče profesionála.
Uvedení vozidla do smyku na kluzké silnici je způsobeno špatně vyhodnocenou situací. „To je navíc často doplněno špatnou nebo pozdní reakcí řidiče z důvodu malých zkušeností, z nepozornosti nebo díky špatné poloze řidiče. Nastavení správné pozice a držení volantu oběma rukama v poloze „14:45“ ovlivňuje úspěšnost provedeného manévru,“ říká Martin Bednář ze společnosti DEKRA. Řidiči by měli za nepříznivého počasí hlavně zpomalit, dodržovat odstup a chovat se obezřetně, protože samotné zvládnutí smyku je někdy obtížné i za pomoci elektronických stabilizačních prvků.
Pokud dojde ke smyku, rozhodně se nemusí jednat o fatální situaci. Při dodržení určitých zásad lze situaci zvládnout. U všech druhů vozidel platí obecné pravidlo: pustit plyn a nebrzdit. Pokud vlastníte vozidlo s manuální převodovkou, sešlápněte spojku. Sešlápnutím spojky se vyrovná přítlak obou náprav a vozidlo se stane stabilnějším. Práce s volantem musí být citlivá, neprovádějte trhavé pohyby. Chcete-li dodržet zásady správného manévrování, je nutné zohlednit rozdělení na smyk přední a zadní nápravy.
Smyk přední nápravy neboli nedotáčivý smyk nastává častěji u vozidel s předním pohonem. Řidič cítí ztrátu adheze prostřednictvím volantu, vozidlo vyjíždí ze své stopy mimo nastavený směr a dostatečně nezatáčí. „Po ubrání plynu a sešlápnutí spojky je dobré mírnými pohyby na volantu korigovat směr. Vozidlo se během chvilky srovná, a pokud byl manévr provedený správně a včas, vrátí se do požadovaného směru bez vyjetí mimo vozovku nebo jízdní pruh,“ radí Martin Bednář. Pokud řidič neubere plyn, zazmatkuje a na poslední chvíli trhne volantem do maximální míry natočení, sníží přilnavost a situaci zhorší.
Smyk zadní nápravy neboli přetáčivý smyk nastává častěji u zadního pohonu. Řidič cítí ztrátu adheze pomocí zádových a hýžďových svalů, vozidlo se začne točit okolo své osy a dostává tzv. „hodiny“. „I zde nejlépe zafunguje okamžité ubrání plynu a sešlápnutí spojky, zároveň musíte velmi pohotově natočit volant proti pohybu vybočování zádi. V praxi to znamená, že pokud dostanete v levotočivé zatáčce smyk zadní nápravy, pohybujete volantem doprava čili tzv. kontra,“ upřesňuje Martin Bednář. Pokud řidič zazmatkuje a začne brzdit, nebo dokonce použije ruční brzdu, celou krizovou situaci umocní. Tento druh smyku je horší nejen pro jeho zvládnutí, ale i z důvodu horších následků. Proto je vhodnější mít pneumatiky s hlubším vzorkem ne na přední nápravě, ale na zadní.
Jakmile nastane skutečně velký, nekontrolovatelný smyk, se kterým si řidič neví rady, je ideální zastavit vozidlo na co možná nejkratší dráze, tedy sešlápnout spojku včetně brzdy maximální silou pro vytvoření nejvyššího brzdného účinku. I to je dobré natrénovat. Nejlepší je těmto momentům a dopravním nehodám předcházet, chybu však může udělat každý. Začátečníkům i zkušeným řidičům prospívá trénink. Na kurzech bezpečné jízdy neboli škole smyku, které zahrnují teoretickou přípravu a praktické jízdy na polygonu, si lze vše vyzkoušet. „Zdokonalováním řidičských manévrů zvýšíte šanci, že se zachováte správně. Vyrážejte na cesty s předstihem, abyste nemuseli spěchat. Samozřejmostí je správný technický stav vozidla i stav řidiče,“ uzavírá Martin Bednář z DEKRY.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?