Zimní období přináší situace, kdy jsme nuceni řídit i za nepříznivého počasí. Nebezpečí vzniku ledovky nehrozí jen při minusových teplotách, ale vždy, setkají-li se srážky či vzdušná vlhkost s promrzlou silnicí. Během zhoršeného počasí, kdy musíme předpokládat snížené adhezní podmínky, by měli být řidiči velmi ostražití. Sníh či náledí potrápí začátečníka i řidiče profesionála.
Uvedení vozidla do smyku na kluzké silnici je způsobeno špatně vyhodnocenou situací. „To je navíc často doplněno špatnou nebo pozdní reakcí řidiče z důvodu malých zkušeností, z nepozornosti nebo díky špatné poloze řidiče. Nastavení správné pozice a držení volantu oběma rukama v poloze „14:45“ ovlivňuje úspěšnost provedeného manévru,“ říká Martin Bednář ze společnosti DEKRA. Řidiči by měli za nepříznivého počasí hlavně zpomalit, dodržovat odstup a chovat se obezřetně, protože samotné zvládnutí smyku je někdy obtížné i za pomoci elektronických stabilizačních prvků.
Pokud dojde ke smyku, rozhodně se nemusí jednat o fatální situaci. Při dodržení určitých zásad lze situaci zvládnout. U všech druhů vozidel platí obecné pravidlo: pustit plyn a nebrzdit. Pokud vlastníte vozidlo s manuální převodovkou, sešlápněte spojku. Sešlápnutím spojky se vyrovná přítlak obou náprav a vozidlo se stane stabilnějším. Práce s volantem musí být citlivá, neprovádějte trhavé pohyby. Chcete-li dodržet zásady správného manévrování, je nutné zohlednit rozdělení na smyk přední a zadní nápravy.
Smyk přední nápravy neboli nedotáčivý smyk nastává častěji u vozidel s předním pohonem. Řidič cítí ztrátu adheze prostřednictvím volantu, vozidlo vyjíždí ze své stopy mimo nastavený směr a dostatečně nezatáčí. „Po ubrání plynu a sešlápnutí spojky je dobré mírnými pohyby na volantu korigovat směr. Vozidlo se během chvilky srovná, a pokud byl manévr provedený správně a včas, vrátí se do požadovaného směru bez vyjetí mimo vozovku nebo jízdní pruh,“ radí Martin Bednář. Pokud řidič neubere plyn, zazmatkuje a na poslední chvíli trhne volantem do maximální míry natočení, sníží přilnavost a situaci zhorší.
Smyk zadní nápravy neboli přetáčivý smyk nastává častěji u zadního pohonu. Řidič cítí ztrátu adheze pomocí zádových a hýžďových svalů, vozidlo se začne točit okolo své osy a dostává tzv. „hodiny“. „I zde nejlépe zafunguje okamžité ubrání plynu a sešlápnutí spojky, zároveň musíte velmi pohotově natočit volant proti pohybu vybočování zádi. V praxi to znamená, že pokud dostanete v levotočivé zatáčce smyk zadní nápravy, pohybujete volantem doprava čili tzv. kontra,“ upřesňuje Martin Bednář. Pokud řidič zazmatkuje a začne brzdit, nebo dokonce použije ruční brzdu, celou krizovou situaci umocní. Tento druh smyku je horší nejen pro jeho zvládnutí, ale i z důvodu horších následků. Proto je vhodnější mít pneumatiky s hlubším vzorkem ne na přední nápravě, ale na zadní.
Jakmile nastane skutečně velký, nekontrolovatelný smyk, se kterým si řidič neví rady, je ideální zastavit vozidlo na co možná nejkratší dráze, tedy sešlápnout spojku včetně brzdy maximální silou pro vytvoření nejvyššího brzdného účinku. I to je dobré natrénovat. Nejlepší je těmto momentům a dopravním nehodám předcházet, chybu však může udělat každý. Začátečníkům i zkušeným řidičům prospívá trénink. Na kurzech bezpečné jízdy neboli škole smyku, které zahrnují teoretickou přípravu a praktické jízdy na polygonu, si lze vše vyzkoušet. „Zdokonalováním řidičských manévrů zvýšíte šanci, že se zachováte správně. Vyrážejte na cesty s předstihem, abyste nemuseli spěchat. Samozřejmostí je správný technický stav vozidla i stav řidiče,“ uzavírá Martin Bednář z DEKRY.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.