Obsah registračních značek, nejen těch na přání, často prochází kontrolou cenzorů, kteří mají zajistit, aby kombinace písmen a čísel nikoho neurážela. V americkém státě Kansas se však přesto na 731 značek dostala kombinace písmen JAP, která otevřela staré rány pamětníků druhé světové války.
Kansaský dopravní úřad nedávno oznámil svolávací akci 731 registračních značek s kombinací písmen „JAP," jejichž majitelům vydá značky nové. Jak se totiž ukázalo, tato kombinace písmen otevírá staré rány, které si sebou někteří Američané původem z Japonska nesou již od čtyřicátých let.
Na problém s obsahem registračních značek měl podle Associated Press upozornit sedmdesátiletý Keith Kawamoto z Kalifornie, který náhodou zahlédl na silnice vůz právě s touto kansaskou značkou. Následně poté kontaktoval několik vládních představitelů, kterým poslal stížnost a pokusil se jim vážnost celé situace vysvětlit.
„Oznámil jsem jim, že je to považováno za velice hanlivou rasistickou urážku a že si nemyslím, že by měla být kdekoliv povolena," uvedl Kawamoto v rozhovoru pro AP.
Výraz „Jap" byl totiž zkratkou a urážkou, která se na území USA šířila po japonském útoku na Pearl Harbor, který de facto zavlekl USA do druhé světové války. Urážka se však bohužel na dlouhé roky a často se objevovala i v médiích. Výraz se stal dokonce i synonymem pro náhlý a překvapivý útok, jak připomíná web The Drive.
Situace Japonských-Američanů byla během druhé světové války skutečně nešťastnou, neboť byli zavíráni do internačních táborů, kde byli často drženi i po skončení války. V těchto podmínkách vyrůstaly i malé děti, které si sebou toto stigma nesou dodnes. Nelze se tedy divit jejich pobouřeným reakcím.
„Kvůli útoku na Pear Harbor a druhé světové válce tehdy nebylo dobré být Japoncem," vzpomínala dnes sedmašedesátiletá Barbara Johnosn v rozhovoru pro AP. „Živě si vzpomínám, jak na mě jako na dítě pokřikovali 'Jap' - a jak jsem se cítila bezmocná a zraněná."
Johnson odmítla kritizovat úředníky za to, že se výraz JAP dostal až na registrační značky. Podle jejích slov nejspíš situace vznikla tím, že lidé ve vedení „už si zkrátka nepamatují co ten výraz znamenal, neboť od druhé světové války už uběhlo pár generací." Neskrývá však své nadšení, že snaha její a jejího manžela Ricka nakonec skončila úspěšně a úřad značky stahuje.
„Bereme tento typ stížností skutečně vážně a jsme rádi, že jsme na problém byli upozorněni," uvedla mluvčí kansaského úřadu pro AP. Kruté jednání na registrační značky nepatří a proto budou lidem zdarma vyměněny za nové, které již nikoho urážet nebudou, dodává web The Drive.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?