Obsah registračních značek, nejen těch na přání, často prochází kontrolou cenzorů, kteří mají zajistit, aby kombinace písmen a čísel nikoho neurážela. V americkém státě Kansas se však přesto na 731 značek dostala kombinace písmen JAP, která otevřela staré rány pamětníků druhé světové války.
Kansaský dopravní úřad nedávno oznámil svolávací akci 731 registračních značek s kombinací písmen „JAP," jejichž majitelům vydá značky nové. Jak se totiž ukázalo, tato kombinace písmen otevírá staré rány, které si sebou někteří Američané původem z Japonska nesou již od čtyřicátých let.
Na problém s obsahem registračních značek měl podle Associated Press upozornit sedmdesátiletý Keith Kawamoto z Kalifornie, který náhodou zahlédl na silnice vůz právě s touto kansaskou značkou. Následně poté kontaktoval několik vládních představitelů, kterým poslal stížnost a pokusil se jim vážnost celé situace vysvětlit.
„Oznámil jsem jim, že je to považováno za velice hanlivou rasistickou urážku a že si nemyslím, že by měla být kdekoliv povolena," uvedl Kawamoto v rozhovoru pro AP.
Výraz „Jap" byl totiž zkratkou a urážkou, která se na území USA šířila po japonském útoku na Pearl Harbor, který de facto zavlekl USA do druhé světové války. Urážka se však bohužel na dlouhé roky a často se objevovala i v médiích. Výraz se stal dokonce i synonymem pro náhlý a překvapivý útok, jak připomíná web The Drive.
Situace Japonských-Američanů byla během druhé světové války skutečně nešťastnou, neboť byli zavíráni do internačních táborů, kde byli často drženi i po skončení války. V těchto podmínkách vyrůstaly i malé děti, které si sebou toto stigma nesou dodnes. Nelze se tedy divit jejich pobouřeným reakcím.
„Kvůli útoku na Pear Harbor a druhé světové válce tehdy nebylo dobré být Japoncem," vzpomínala dnes sedmašedesátiletá Barbara Johnosn v rozhovoru pro AP. „Živě si vzpomínám, jak na mě jako na dítě pokřikovali 'Jap' - a jak jsem se cítila bezmocná a zraněná."
Johnson odmítla kritizovat úředníky za to, že se výraz JAP dostal až na registrační značky. Podle jejích slov nejspíš situace vznikla tím, že lidé ve vedení „už si zkrátka nepamatují co ten výraz znamenal, neboť od druhé světové války už uběhlo pár generací." Neskrývá však své nadšení, že snaha její a jejího manžela Ricka nakonec skončila úspěšně a úřad značky stahuje.
„Bereme tento typ stížností skutečně vážně a jsme rádi, že jsme na problém byli upozorněni," uvedla mluvčí kansaského úřadu pro AP. Kruté jednání na registrační značky nepatří a proto budou lidem zdarma vyměněny za nové, které již nikoho urážet nebudou, dodává web The Drive.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.