Obsah registračních značek, nejen těch na přání, často prochází kontrolou cenzorů, kteří mají zajistit, aby kombinace písmen a čísel nikoho neurážela. V americkém státě Kansas se však přesto na 731 značek dostala kombinace písmen JAP, která otevřela staré rány pamětníků druhé světové války.
Kansaský dopravní úřad nedávno oznámil svolávací akci 731 registračních značek s kombinací písmen „JAP," jejichž majitelům vydá značky nové. Jak se totiž ukázalo, tato kombinace písmen otevírá staré rány, které si sebou někteří Američané původem z Japonska nesou již od čtyřicátých let.
Na problém s obsahem registračních značek měl podle Associated Press upozornit sedmdesátiletý Keith Kawamoto z Kalifornie, který náhodou zahlédl na silnice vůz právě s touto kansaskou značkou. Následně poté kontaktoval několik vládních představitelů, kterým poslal stížnost a pokusil se jim vážnost celé situace vysvětlit.
„Oznámil jsem jim, že je to považováno za velice hanlivou rasistickou urážku a že si nemyslím, že by měla být kdekoliv povolena," uvedl Kawamoto v rozhovoru pro AP.
Výraz „Jap" byl totiž zkratkou a urážkou, která se na území USA šířila po japonském útoku na Pearl Harbor, který de facto zavlekl USA do druhé světové války. Urážka se však bohužel na dlouhé roky a často se objevovala i v médiích. Výraz se stal dokonce i synonymem pro náhlý a překvapivý útok, jak připomíná web The Drive.
Situace Japonských-Američanů byla během druhé světové války skutečně nešťastnou, neboť byli zavíráni do internačních táborů, kde byli často drženi i po skončení války. V těchto podmínkách vyrůstaly i malé děti, které si sebou toto stigma nesou dodnes. Nelze se tedy divit jejich pobouřeným reakcím.
„Kvůli útoku na Pear Harbor a druhé světové válce tehdy nebylo dobré být Japoncem," vzpomínala dnes sedmašedesátiletá Barbara Johnosn v rozhovoru pro AP. „Živě si vzpomínám, jak na mě jako na dítě pokřikovali 'Jap' - a jak jsem se cítila bezmocná a zraněná."
Johnson odmítla kritizovat úředníky za to, že se výraz JAP dostal až na registrační značky. Podle jejích slov nejspíš situace vznikla tím, že lidé ve vedení „už si zkrátka nepamatují co ten výraz znamenal, neboť od druhé světové války už uběhlo pár generací." Neskrývá však své nadšení, že snaha její a jejího manžela Ricka nakonec skončila úspěšně a úřad značky stahuje.
„Bereme tento typ stížností skutečně vážně a jsme rádi, že jsme na problém byli upozorněni," uvedla mluvčí kansaského úřadu pro AP. Kruté jednání na registrační značky nepatří a proto budou lidem zdarma vyměněny za nové, které již nikoho urážet nebudou, dodává web The Drive.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.