Obsah registračních značek, nejen těch na přání, často prochází kontrolou cenzorů, kteří mají zajistit, aby kombinace písmen a čísel nikoho neurážela. V americkém státě Kansas se však přesto na 731 značek dostala kombinace písmen JAP, která otevřela staré rány pamětníků druhé světové války.
Kansaský dopravní úřad nedávno oznámil svolávací akci 731 registračních značek s kombinací písmen „JAP," jejichž majitelům vydá značky nové. Jak se totiž ukázalo, tato kombinace písmen otevírá staré rány, které si sebou někteří Američané původem z Japonska nesou již od čtyřicátých let.
Na problém s obsahem registračních značek měl podle Associated Press upozornit sedmdesátiletý Keith Kawamoto z Kalifornie, který náhodou zahlédl na silnice vůz právě s touto kansaskou značkou. Následně poté kontaktoval několik vládních představitelů, kterým poslal stížnost a pokusil se jim vážnost celé situace vysvětlit.
„Oznámil jsem jim, že je to považováno za velice hanlivou rasistickou urážku a že si nemyslím, že by měla být kdekoliv povolena," uvedl Kawamoto v rozhovoru pro AP.
Výraz „Jap" byl totiž zkratkou a urážkou, která se na území USA šířila po japonském útoku na Pearl Harbor, který de facto zavlekl USA do druhé světové války. Urážka se však bohužel na dlouhé roky a často se objevovala i v médiích. Výraz se stal dokonce i synonymem pro náhlý a překvapivý útok, jak připomíná web The Drive.
Situace Japonských-Američanů byla během druhé světové války skutečně nešťastnou, neboť byli zavíráni do internačních táborů, kde byli často drženi i po skončení války. V těchto podmínkách vyrůstaly i malé děti, které si sebou toto stigma nesou dodnes. Nelze se tedy divit jejich pobouřeným reakcím.
„Kvůli útoku na Pear Harbor a druhé světové válce tehdy nebylo dobré být Japoncem," vzpomínala dnes sedmašedesátiletá Barbara Johnosn v rozhovoru pro AP. „Živě si vzpomínám, jak na mě jako na dítě pokřikovali 'Jap' - a jak jsem se cítila bezmocná a zraněná."
Johnson odmítla kritizovat úředníky za to, že se výraz JAP dostal až na registrační značky. Podle jejích slov nejspíš situace vznikla tím, že lidé ve vedení „už si zkrátka nepamatují co ten výraz znamenal, neboť od druhé světové války už uběhlo pár generací." Neskrývá však své nadšení, že snaha její a jejího manžela Ricka nakonec skončila úspěšně a úřad značky stahuje.
„Bereme tento typ stížností skutečně vážně a jsme rádi, že jsme na problém byli upozorněni," uvedla mluvčí kansaského úřadu pro AP. Kruté jednání na registrační značky nepatří a proto budou lidem zdarma vyměněny za nové, které již nikoho urážet nebudou, dodává web The Drive.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.