Největším nedostatkem současných elektromobilů je jejich omezený dojezd, což v kombinaci s vysokou cenou spolehlivě odradí většinu potenciálních zákazníků. Čínská automobilka BYD však se svým novým SUV eliminuje oba výše zmíněné problémy.
Automobilka BYD z jihočínského Shenzhenu je v Evropě známá především pro své dřívější modely, které zcela neskrývaně kopírovaly vozy známějších značek. V posledních letech se však rychle rostoucí výrobce paradoxně zařadil mezi nejinovativnější firmy v oblasti elektrického pohonu, zejména baterií, a to nejen v Číně ale i celosvětově. To BYDu umožnilo dostat se na přední pozice v prodeji elektrických vozidel v Číně ale na rozdíl od domácí konkurence se vozy firmy dostaly i na jiné trhy. První elektrický vůz značky, model E6 se prodával dokonce i ve státech EU, jako je Velká Británie, Belgie či Nizozemsko, ale také třeba v USA. Teprve v roce 2003 založená automobilka začala mimo jiné jako první sériově vyrábět vyrábět plug-in hybridní automobil, model F3DM. Ve stejnou dobu odkoupil 10% podíl ve firmě americký investor Warren Buffet.
Ještě větší úspěch sklízí BYD se svými elektrickými autobusy, jenž jsou kromě Číny v provozu také v mnoha zemích EU, v USA, Kanadě, Japonsku, Singapuru atd. Testovací jízdy proběhly dokonce i v několika českých městech.
Kromě technologii se však poslední dobou začal BYD soustředit i na design svých vozů, doposud odbývaný spíše kopírováním slavnějších modelů. Tak ostatně začalo i SUV Tang, jenž ve své první generaci přímo vycházelo z vozu BYD S6, téměř perfektní kopie druhé generace Lexusu RX. Nástupce Tangu však už měl na svědomí německý designér Wolfgang Egger, jenž předtím sloužil jako Chief Designer u Lancie, Alfy Romeo a Head of Design u Audi a Lamborghini.
První Tang byl dostupný pouze jak plug-in hybrid, se dvěma elektrickými motory a benzinovým čtyřválcem o objemu 2 litry, vyvinutým u BYD. S kombinovaným výkonem soustavy celých 505 koní neměl Tang problém se zrychlením z nuly na sto za 4.9 sekundy, čímž se stal do té doby nejvýkonnějším čínským produkčním vozem.
Druhá generace, jejíž design ukázal vloni koncept BYD Dynasty, se začala prodávat na jaře 2018 a v reklamní kampani se tváří vozu stal americký herec Leonardo DiCaprio. I přes zcela nový design, s novou korporátní maskou nazvanou „Dragon Face“, se pod karosérií hybridní verze vozu dostal zcela totožný pohon z předchozí generace, s výkonem 505 koní. Nové kompaktnější lithium NCM baterie umožňují vozu dojezd čistě na baterie kolem 80 kilometrů, zrychlení je totožné s předchozí generací.
Mnohem zajímavější je však nově představená, čistě elektrická verze, nazvaná BYD Tang EV600, s 82.8 kWh baterií. Ta umožňuje vozu udávaný dojezd 600 km, což znamená přes 500 km reálného dojezdu. Takový údaj se už přibližuje dojezdu na jednu nádrž u vozů se spalovacím motorem, BYD navíc slibuje nabití baterie do plna za 30 minut, při použití rychlonabíječky. Elektrická verze využívá dvou elektrických motorů, jeden pro každou nápravu, s kombinovaným výkonem 480 koní, dostačujících pro zrychlení z nuly na sto za 4.4 sekundy.
Stejně jako spalovací a hybridní verze, i nová varianta nabízí stejný minimalistický interiér s obrovským otočným displejem infotainmentu, digitálním přístrojovým panelem a pro BYD typickým prvkem výbavy, čističkou vzduchu, filtrující vzduch přicházející do kabiny. Dalším prvkem přizpůsobeným pro specifické čínské podmínky je palubní kamera, zabírající 360° okolí vozu pokaždé, když je vůz nastartovaný. K dispozici bude pětimístná a sedmimístná varianta, stejně jako tomu je u verzí se spalovacími motory pod kapotou.
Ani nový BYD si neodpustil některé čínské designové prvky, pro mnohé Evropany asi poněkud nepochopitelné. Na zádi vozu pod oknem se tak skví anglický nápis „Build Your Dreams“, z kterého pochází název automobilky BYD. Pod čínským logem na zádi se pak nachází nápis 4.4S, vyjadřující zrychlení vozu. Čínské logo na přídi symbolizuje dynastii Tang, další z prvků typických pro nové modely BYD, pojmenované dle slavných dynastií z čínské historie.
Vůz pojmenovaný podle dynastie, vládnoucí Číně mezi 7. až 10. stoletím, se na čínském trhu bude nabízet od 260 tisíc yuanů, neboli 860 tisíc kč, což je dvojnásobek oproti benzinové verzi a o necelých 70 tisíc kč více než ta plug-in hybridní, která je nejprodávanějším hybridním modelem automobilky.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.