Největším nedostatkem současných elektromobilů je jejich omezený dojezd, což v kombinaci s vysokou cenou spolehlivě odradí většinu potenciálních zákazníků. Čínská automobilka BYD však se svým novým SUV eliminuje oba výše zmíněné problémy.
Automobilka BYD z jihočínského Shenzhenu je v Evropě známá především pro své dřívější modely, které zcela neskrývaně kopírovaly vozy známějších značek. V posledních letech se však rychle rostoucí výrobce paradoxně zařadil mezi nejinovativnější firmy v oblasti elektrického pohonu, zejména baterií, a to nejen v Číně ale i celosvětově. To BYDu umožnilo dostat se na přední pozice v prodeji elektrických vozidel v Číně ale na rozdíl od domácí konkurence se vozy firmy dostaly i na jiné trhy. První elektrický vůz značky, model E6 se prodával dokonce i ve státech EU, jako je Velká Británie, Belgie či Nizozemsko, ale také třeba v USA. Teprve v roce 2003 založená automobilka začala mimo jiné jako první sériově vyrábět vyrábět plug-in hybridní automobil, model F3DM. Ve stejnou dobu odkoupil 10% podíl ve firmě americký investor Warren Buffet.
Ještě větší úspěch sklízí BYD se svými elektrickými autobusy, jenž jsou kromě Číny v provozu také v mnoha zemích EU, v USA, Kanadě, Japonsku, Singapuru atd. Testovací jízdy proběhly dokonce i v několika českých městech.
Kromě technologii se však poslední dobou začal BYD soustředit i na design svých vozů, doposud odbývaný spíše kopírováním slavnějších modelů. Tak ostatně začalo i SUV Tang, jenž ve své první generaci přímo vycházelo z vozu BYD S6, téměř perfektní kopie druhé generace Lexusu RX. Nástupce Tangu však už měl na svědomí německý designér Wolfgang Egger, jenž předtím sloužil jako Chief Designer u Lancie, Alfy Romeo a Head of Design u Audi a Lamborghini.
První Tang byl dostupný pouze jak plug-in hybrid, se dvěma elektrickými motory a benzinovým čtyřválcem o objemu 2 litry, vyvinutým u BYD. S kombinovaným výkonem soustavy celých 505 koní neměl Tang problém se zrychlením z nuly na sto za 4.9 sekundy, čímž se stal do té doby nejvýkonnějším čínským produkčním vozem.
Druhá generace, jejíž design ukázal vloni koncept BYD Dynasty, se začala prodávat na jaře 2018 a v reklamní kampani se tváří vozu stal americký herec Leonardo DiCaprio. I přes zcela nový design, s novou korporátní maskou nazvanou „Dragon Face“, se pod karosérií hybridní verze vozu dostal zcela totožný pohon z předchozí generace, s výkonem 505 koní. Nové kompaktnější lithium NCM baterie umožňují vozu dojezd čistě na baterie kolem 80 kilometrů, zrychlení je totožné s předchozí generací.
Mnohem zajímavější je však nově představená, čistě elektrická verze, nazvaná BYD Tang EV600, s 82.8 kWh baterií. Ta umožňuje vozu udávaný dojezd 600 km, což znamená přes 500 km reálného dojezdu. Takový údaj se už přibližuje dojezdu na jednu nádrž u vozů se spalovacím motorem, BYD navíc slibuje nabití baterie do plna za 30 minut, při použití rychlonabíječky. Elektrická verze využívá dvou elektrických motorů, jeden pro každou nápravu, s kombinovaným výkonem 480 koní, dostačujících pro zrychlení z nuly na sto za 4.4 sekundy.
Stejně jako spalovací a hybridní verze, i nová varianta nabízí stejný minimalistický interiér s obrovským otočným displejem infotainmentu, digitálním přístrojovým panelem a pro BYD typickým prvkem výbavy, čističkou vzduchu, filtrující vzduch přicházející do kabiny. Dalším prvkem přizpůsobeným pro specifické čínské podmínky je palubní kamera, zabírající 360° okolí vozu pokaždé, když je vůz nastartovaný. K dispozici bude pětimístná a sedmimístná varianta, stejně jako tomu je u verzí se spalovacími motory pod kapotou.
Ani nový BYD si neodpustil některé čínské designové prvky, pro mnohé Evropany asi poněkud nepochopitelné. Na zádi vozu pod oknem se tak skví anglický nápis „Build Your Dreams“, z kterého pochází název automobilky BYD. Pod čínským logem na zádi se pak nachází nápis 4.4S, vyjadřující zrychlení vozu. Čínské logo na přídi symbolizuje dynastii Tang, další z prvků typických pro nové modely BYD, pojmenované dle slavných dynastií z čínské historie.
Vůz pojmenovaný podle dynastie, vládnoucí Číně mezi 7. až 10. stoletím, se na čínském trhu bude nabízet od 260 tisíc yuanů, neboli 860 tisíc kč, což je dvojnásobek oproti benzinové verzi a o necelých 70 tisíc kč více než ta plug-in hybridní, která je nejprodávanějším hybridním modelem automobilky.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?