Organizátoři ocenění Evropské auto roku zveřejnili závěrečných sedm finalistů, z nichž bude odborná porota vybírat toho nejlepšího. Za zmínku přitom jistě stojí, že do užšího výběru se dostaly hned dva modely z produkce PSA a jen jeden vůz, který nepochází od evropského výrobce.
Kdo jsou tedy závěreční finalisté? Pojďme tedy začít podle abecedy: Alpine A110, Citroen C5 Aircross, Ford Focus, Jaguar I-Pace, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-Class a Peugeot 508.
Závěrečná sedmička byla vybrána odbornou porotou z celkem 38 kandidátů, kteří byli zveřejněni již dříve. Ve výběru nechyběly vozy jako nová Dacia Duster, Audi A6, nové BMW řady 3, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Volkswagen Touareg nebo Suzuki Jimny. Nechyběly však ani exkluzivní vozy jako Aston Martin Vantage nebo Lamborghini Urus.
Řada vozidel byla testována ještě před konáním autosalonu v Paříži, který se konal minulý měsíc. Týden dlouhé testování, kterého se účastnili novináři z 18 různých zemí, se uskutečnilo na severu Dánska a testovací jízdy byly zajištěny severskými členky komise Evropského auta roku.
Po testovacích jízdách následovalo hodnocení, jehož výsledkem je sedmička finalistů. Po dalším hodnocení už ale budeme znát nového nositele titulu Evropský automobil roku, jehož vyhlášení proběhne na ženevském autosalonu v březnu roku 2019.
Here the final long list for #Caroftheyear 2019 pic.twitter.com/czqO3c3EO5
— Car of the Year (@caroftheyear) 8. října 2018
The seven finalists for Car of the Year 2019 are:Alpine A110Citroën C5 AircrossFord FocusJaguar I-PaceKia CeedMercedes-Benz A-ClassPeugeot 508Congrats! pic.twitter.com/sIxY5VfKNn
— Car of the Year (@caroftheyear) 26. listopadu 2018
Někteří z finalistů Evropského automobilu roku 2019 se navíc objevili i na seznamech účastníků soutěže Světového automobilu 2019. Celkem 85 novinářů z celého světa bude v příštích měsících podnikat testovací vozy a výsledek jejich hodnocení, který přinese Světový automobil roku 2019, se dozvíme na autosalonu v New Yorku, který se uskuteční v dubnu.
Za připomínku stojí, že titul Evropského automobilu roku 2018 si nakonec odneslo Volvo XC40. Kompaktní crossover za sebou nechal například nový Seat Ibiza nebo nové BMW řady 5.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.