Pro řadu celebrit jsou automobil jen jedním ze způsobů, jak dát najevo svůj styl, jmění nebo okázalost. Některé slavné osobnosti však podlehly kráse a sofistikovanosti automobilů natolik, že začaly sestavovat své vlastní sbírky. O řadě z nich se to dobře ví, u některých však možná budete překvapeni. Velikost té nejznámější sbírky je pak skutečně ohromující.
Jsou slavní, bohatí, povětšinou umělci a všichni dokáží ocenit eleganci, přesné řemeslné zpracování a technickou sofistikovanost. A všechny tato kombinace uhranula natolik, že v jejich sbírkách najdeme jak vozy klasické, jejichž rok výroby spadá do první poloviny dvacátého století, tak i automobily moderní, na jejichž servis je potřeba pomalu vystudovat.
Eric Clapton
Světoznámý kytarista je známý jako velký milovník Ferrari, čemuž odpovídá i obsah jeho garáže. Nechybí zde modely jako Daytona, 575 Maranello, 350 Spider, 275 GTB, 512 BB, Dino, Enzo, F40 a mnoho dalších. Jeho slabostí jsou ale také Hot Rody, které reprezentuje například upravený Ford 49 Coupe, jak uvádí web AutoClassics.
Jednou z největších rarit v jeho sbírce je však Ferrari SPC-12 EC. Vůz, který byl zakázkově postaven na platformě modelu 458, totiž nese označení Special Project Car-12 Eric Clapton. Kdo jiný na světě může říct, že má vlastní Ferrari?
Jerry Seinfeld
Po světoznámém kytaristovi následuje světoznámý moderátor a komik Jerry Seinfeld, který je pro změnu známý jako velký milovník vozů Porsche. Ty jsou v jeho sbírce na Manhattanu, která čítá okolo 150 automobilů, zastoupeny 50 různými kusy.
V roce 2016 udělal Seinfeld ve své garáži malý úklid, během kterého prodal 17 automobilů, převážně značky Porsche, za které utržil cca 22 milionů dolarů. Jeho sbírka je však stále dost rozsáhlá a najdeme v ní kousky jako Porsche Carrera GT, Fiat 500, Lamborghini Miura a mnoho dalších.
Jay Kay
Frontman skupiny Jamiroquai začal investovat do aut krátce po úspěchu prvního alba, které se skupinou vydal., Od té doby se v klipech k jejich písním objevila celá řada jeho automobilů, které jinak parkuje v garážích kolem svého domu. Jednou z nejznámějších skladeb, ve které můžeme vidět jeho Lamborghini Diablo, je Cosmic Girl.
Ve svých garážích parkoval již okolo 100 různých automobilů, mezi kterými jsou jak staré klasiky, tak moderní sportovní vozy. Své vozy však jen nesbírá, ale také občas prodává - většinou jen aby uvolnil místo pro nové kousky. Nedávno se tak například zbavoval naprosto jedinečného Ferrari 330 GT s karoserií Shooting brake.
Nick Mason
Bubeník skupiny Pink Floyd začal sbírat automobily již během šedesátých let a od té doby jich už údajně vystřídal něco okolo 300. V jeho sbírkách najdeme různé vozy, mezi nimiž září i několik závodních klasik v podobě Aston Martin International nebo Ferrari 512 LM.
Nechybí však ani klasiky jako Ferrari F40 nebo Mini Cooper. Jednou z jeho nejlepších investic se však v roce 1977 stalo Ferrari 250 GTO, které pořídil za 35 000 liber. Jeho dnešní hodnota se pohybuje okolo 30 milionů liber.
Ralph Lauren
Známý módní návrhář má evidentně vynikající vkus, jinak by jeho sbírka nemohla být často označována za jednu z nejkrásnějších na světě. Své první vozy začal kupovat již v 70. letech, kdy se svými návrhy začal vydělávat peníze. Jednou z jeho prvních koupí se stalo Porsche 930 Turbo.
Nyní má ve své sbírce okolo 70 automobilů, mezi kterými nechybí historické skvosty ani ikony moderních technologií. V průřezu tak můžeme jmenovat například Blower Bentley, Alfa 8C 2900, Bugatti 57 SC Atlantic, Jaguar D-Type, Mercedes-Benz 300SL Gullwing, McLaren F1 nebo Ferrari LaFerrari.
Jay Leno
Moderátor a komik Jay Leno dotáhl svou lásku k motorismu až k neoficiálnímu titulu krále všech sběratelů. V několika rozsáhlých areálech v Los Angeles totiž ukrývá okolo 150 automobilů a 90 motocyklů. Každý areál je navíc vybaven dílnou určenou k údržbě a renovaci všech skvostů.
Leno, který má o automobilech dokonce i televizní a internetový program Jay Leno's Garage, se nezaměřuje jen na značku nebo sběratelské vozy. V jeho sbírkách naleznete snad kompletní průřez motoristickou historií, do které patří jak parní stroje, tak první elektromobily, sportovní vozy i armádní technika. Nechybí však ani vzácnosti v podobně McLarenu F1 nebo speciální Chrysler Tank Car, který dostal motor z tanku M47 Patton a přesto může na silnice. Nás však těší i přítomnost Tatry a Lenův obdiv k jejich eleganci a technice.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.