Pro řadu celebrit jsou automobil jen jedním ze způsobů, jak dát najevo svůj styl, jmění nebo okázalost. Některé slavné osobnosti však podlehly kráse a sofistikovanosti automobilů natolik, že začaly sestavovat své vlastní sbírky. O řadě z nich se to dobře ví, u některých však možná budete překvapeni. Velikost té nejznámější sbírky je pak skutečně ohromující.
Jsou slavní, bohatí, povětšinou umělci a všichni dokáží ocenit eleganci, přesné řemeslné zpracování a technickou sofistikovanost. A všechny tato kombinace uhranula natolik, že v jejich sbírkách najdeme jak vozy klasické, jejichž rok výroby spadá do první poloviny dvacátého století, tak i automobily moderní, na jejichž servis je potřeba pomalu vystudovat.
Eric Clapton
Světoznámý kytarista je známý jako velký milovník Ferrari, čemuž odpovídá i obsah jeho garáže. Nechybí zde modely jako Daytona, 575 Maranello, 350 Spider, 275 GTB, 512 BB, Dino, Enzo, F40 a mnoho dalších. Jeho slabostí jsou ale také Hot Rody, které reprezentuje například upravený Ford 49 Coupe, jak uvádí web AutoClassics.
Jednou z největších rarit v jeho sbírce je však Ferrari SPC-12 EC. Vůz, který byl zakázkově postaven na platformě modelu 458, totiž nese označení Special Project Car-12 Eric Clapton. Kdo jiný na světě může říct, že má vlastní Ferrari?
Jerry Seinfeld
Po světoznámém kytaristovi následuje světoznámý moderátor a komik Jerry Seinfeld, který je pro změnu známý jako velký milovník vozů Porsche. Ty jsou v jeho sbírce na Manhattanu, která čítá okolo 150 automobilů, zastoupeny 50 různými kusy.
V roce 2016 udělal Seinfeld ve své garáži malý úklid, během kterého prodal 17 automobilů, převážně značky Porsche, za které utržil cca 22 milionů dolarů. Jeho sbírka je však stále dost rozsáhlá a najdeme v ní kousky jako Porsche Carrera GT, Fiat 500, Lamborghini Miura a mnoho dalších.
Jay Kay
Frontman skupiny Jamiroquai začal investovat do aut krátce po úspěchu prvního alba, které se skupinou vydal., Od té doby se v klipech k jejich písním objevila celá řada jeho automobilů, které jinak parkuje v garážích kolem svého domu. Jednou z nejznámějších skladeb, ve které můžeme vidět jeho Lamborghini Diablo, je Cosmic Girl.
Ve svých garážích parkoval již okolo 100 různých automobilů, mezi kterými jsou jak staré klasiky, tak moderní sportovní vozy. Své vozy však jen nesbírá, ale také občas prodává - většinou jen aby uvolnil místo pro nové kousky. Nedávno se tak například zbavoval naprosto jedinečného Ferrari 330 GT s karoserií Shooting brake.
Nick Mason
Bubeník skupiny Pink Floyd začal sbírat automobily již během šedesátých let a od té doby jich už údajně vystřídal něco okolo 300. V jeho sbírkách najdeme různé vozy, mezi nimiž září i několik závodních klasik v podobě Aston Martin International nebo Ferrari 512 LM.
Nechybí však ani klasiky jako Ferrari F40 nebo Mini Cooper. Jednou z jeho nejlepších investic se však v roce 1977 stalo Ferrari 250 GTO, které pořídil za 35 000 liber. Jeho dnešní hodnota se pohybuje okolo 30 milionů liber.
Ralph Lauren
Známý módní návrhář má evidentně vynikající vkus, jinak by jeho sbírka nemohla být často označována za jednu z nejkrásnějších na světě. Své první vozy začal kupovat již v 70. letech, kdy se svými návrhy začal vydělávat peníze. Jednou z jeho prvních koupí se stalo Porsche 930 Turbo.
Nyní má ve své sbírce okolo 70 automobilů, mezi kterými nechybí historické skvosty ani ikony moderních technologií. V průřezu tak můžeme jmenovat například Blower Bentley, Alfa 8C 2900, Bugatti 57 SC Atlantic, Jaguar D-Type, Mercedes-Benz 300SL Gullwing, McLaren F1 nebo Ferrari LaFerrari.
Jay Leno
Moderátor a komik Jay Leno dotáhl svou lásku k motorismu až k neoficiálnímu titulu krále všech sběratelů. V několika rozsáhlých areálech v Los Angeles totiž ukrývá okolo 150 automobilů a 90 motocyklů. Každý areál je navíc vybaven dílnou určenou k údržbě a renovaci všech skvostů.
Leno, který má o automobilech dokonce i televizní a internetový program Jay Leno's Garage, se nezaměřuje jen na značku nebo sběratelské vozy. V jeho sbírkách naleznete snad kompletní průřez motoristickou historií, do které patří jak parní stroje, tak první elektromobily, sportovní vozy i armádní technika. Nechybí však ani vzácnosti v podobně McLarenu F1 nebo speciální Chrysler Tank Car, který dostal motor z tanku M47 Patton a přesto může na silnice. Nás však těší i přítomnost Tatry a Lenův obdiv k jejich eleganci a technice.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.