Šéfdesigner Škoda Auto Oliver Stefani zdůrazňuje: „Náš nový designový jazyk je plynulejší, dynamičtější a především emocionálnější. Chceme oslovit oslovit více lidí. Naším cílem je, aby se zákazníci pro vůz Škoda rozhodli nejen kvůli tomu, protože je praktický, nabízí hodně prostoru a má výjimečný poměr ceny/výkonu. Měli by ale také milovat jeho design a vytvořit si ke svému vozu speciální emocionální vztah.“
Inspirace z české kultury a tradice
Škoda je jednou z nejstarších dosud aktivních automobilek na světě. Může se proto ohlížet ohlížet zpět a čerpat z dlouhé historie. Značka je doma v srdci Evropy, jak ve svém hlavním sídle v Mladé Boleslavi, tak i v Praze. Čerpá inspiraci z české kultury s její působivou architekturou a proslaveným českým řemeslným umem při výrobě křišťálového skla.
S ostrými, přesnými liniemi a dynamickým stylem odvozeným z forem křišťálového skla byl v roce 2015 uvedením třetí generace modelu Škoda Superb dokončen první krok v evoluci designového jazyka Škoda. V roce 1996 se společně s uvedením modelu Škoda Octavia stal slogan „Simply Clever“ receptem k úspěchu značky. Nyní probíhá další fáze vývoje – jak u exteriéru, tak i u interiéru. Spojení anglických slov „Simply Surprising“ propojuje již známé jednoduché ovládání a ergonomicky optimalizované funkce s krystalickým designem a umocněnou emocionalitou. Přirozeně, nenuceně, v souladu s přístupem „Smart Understatement“.
Nové zvýrazněné prvky exteriéru
Karl Neuhold, šéf designu exteriéru vozů Škoda, vysvětluje: „Nový designový jazyk vzbuzuje emoce a vyzařuje větší dynamiku a sportovního ducha. Škoda nyní i díky svému vzhledu evokuje touhu a díky perfektním proporcím dlouhého vnitřního prostoru zůstává zachována i prostorová velkorysost, která je pro všechny vozy značky Škoda typická.“
Nový designový jazyk ihned upoutá designem mřížky chladiče. Její výrazná šestihranná forma působí vzpřímeněji a autenticky. Charakteristická tornádo linie, kopírující boky vozu, vizuálně prodlužuje karoserii a zvýrazňuje sportovnost a dynamiku. Hladké povrchy budí emoce, krystalické prvky se objevují na plochách předních světlometů z čirého skla a na koncových ostře tvarovaných světlech ve tvaru L. Novým sebevědomým symbolem dalšího evolučního stupně designu Škoda je stylizovaný nápis Škoda uprostřed zadních dveří. Velkorysé dimenze interiéru zůstávají zachovány.
Koncept interiéru s centrálním vysoko umístěným displejem
Norbert Weber, šéf designu interiéru a Color & Trim vozů Škoda, vysvětluje: „Interiéry našich koncepčních studií Vision X a Vision RS ukazují realisticky budoucnost nového designového jazyka interiérů vozů Škoda - s novými barvami a materiály, které jsou výrazem nové podstaty designu interiéru značky Škoda. Nová koncepce demokratického interiéru, která v modelu Škoda Scala slaví svou premiéru, je zároveň startem nové emoční a funkční identity značky.
Nová koncepce řešení interiérů, která u modelu Scala poprvé utváří interiér sériově vyráběného vozu Škoda, se kromě vyváženého prostoru vyznačuje především přepracovanou palubní deskou. Je symetrická a opět kopíruje linku mřížky chladiče a kapoty s centrálním krytem motoru a logem Škoda. Uprostřed palubní desky je volně umístěný velký displej v zorném poli řidiče. Charakteristická linie formuje pod displejem ergonomickou podpěrku pro ruku, která tak může pohodlně ovládat dotykovou obrazovku.
Ušlechtilé materiály a specifický reliéf povrchů
Andrea Jensen, koordinátorka Color & Trim týmu ve Škoda Auto, vysvětluje: „Usilujeme o vzájemnou harmonii materiálů a barev v interiéru a exteriéru a hledáme nejlepší možný výsledek. Design má budit emoce a současně se hodit k DNA značky Škoda – příkladem je nový reliéf povrchů na palubní desce a dveřních panelech.“
K novému interiérovému konceptu patří teplé a příjemné barvy i vysoce kvalitní materiály. Kromě potahů sedadel z ušlechtilého mikrovlákna Suedia a kontrastních barevných švů sem patří i měkké povrchy palubní desky a dveřních panelů. Mají nový, specifický povrch. Připomíná krystalické struktury a bude v budoucnu utvářet styl značky Škoda.
Designová studia Škoda v Mladé Boleslavi, Praze a Šanghaji
Domovem oddělené Škoda Design je vila postavená v roce 1890 na břehu řeky Jizery v areálu Česany v Mladé Boleslavi. Je součástí moderního technologického centra Škoda Auto, které bylo v roce 2008 přemístěno do Česany a v roce 2015 ještě více rozšířeno. V idylickém prostředí se propojují technologie budoucnosti s tradicí a vytváří velmi speciální pracovní atmosféru podporující kreativitu. Vila byla kdysi domovem textilního podnikatele Franze Hillera. V areálu vznikly nejprve v 19. století textilní továrny a v polovině 20. století se zde poprvé začaly vyrábět díly pro vozy Škoda.
Druhou lokalitou designu je centrum české metropole nedaleko Pražského hradu, Karlova mostu, Tančícího domu a paláce na Žofíně. V inspirujícím prostředí a atmosféře pražské secesní budovy na Masarykově nábřeží též vznikají první návrhy budoucích modelů Škoda. Také v Číně, nejdůležitějším jednotlivém trhu značky, se nachází pobočka oddělení Škoda Design, kancelář v Šanghaji vede Miroslav Jaskmanický.
Designérský tým Olivera Stefaniho má vysoce mezinárodní složení. Celkem více než 150 zaměstnanců pochází z 28 různých zemí. To přináší vlivy a nápady z nejrůznějších kulturních oblastí světa.
Rozhovor s Oliverem Stefanim, šéfdesignerem Škoda Auto
Pane Stefani, když jde o další vývojovou fázi designového jazyka značky ŠKODA, hovoříte spíše o evoluci než o revoluci. Proč?
Oliver Stefani: „V posledních letech prodělala oblast designu značky Škoda velmi pozitivní vývoj a správně vsadila na kontinuitu. Změna směru při každé nebo každé druhé změně modelu se k značce nehodí. Škoda naopak zůstává své linii věrná a vytváří díky tomu rostoucí povědomí a spolehlivost. Zpočátku byl kladen důraz na hladké, čisté tvary, které naplňovaly slogan „Simply Clever“ a vytvořily podstatu značky. V druhém kroku vědomě vedené linie a především krystalické prvky vytváří nové akcenty a dojem nezávislosti. Abychom je ještě více posílili, musíme nyní již jen dotáhnout pár malých šroubků, abychom náš design ještě zvýraznili a zmodernizovali.“
Jaké vlastnosti charakterizují nový styl?
Stefani: „Již v Paříži jsme s modelem Škoda Vision RS nabídli jednoznačný výhled na to, co přijde. Linie exteriéru je sportovnější, ještě více dynamické a výstižnější. Energicky navržené plochy s plynulými liniemi posilují dynamický dojem. Nová technologie LED rozšiřuje náš prostor při navrhování světlometů a koncových světel, u kterých stavíme krystalické prvky, zcela podle tradice značky Škoda, ještě výrazněji do popředí. V interiéru citujeme symetrické struktury exteriéru a vytváříme s volně se vznášejícím a vysoce umístěným centrálním displejem nový záchytný bod. Vnějším symbolem nového designového jazyka je nápis Škoda vyvedený v jednotlivých písmenech na zadní části vozu.“
Co je pro Vás v novém designovém jazyce Škoda rozhodujícím aspektem?
Stefani: „Funkce a emoce. Protože díky emocím můžete člověka pro něco nadchnout a obecně oslovit více lidí. Design je často nejdůležitějším důvodem, proč se rozhodneme konkrétní vůz koupit nebo nekoupit.“
Jak takové emoce vytváříte?
Stefani: „Nejprve díky exteriéru, který vyvolává touhu. Výrazné detaily, jako jsou mřížka chladiče nebo světlomety ve tvaru šipky, plynulé linie a vyvážené proporce zajišťují, že vozidlo vyniká - jako u nového modelu Škoda Scala – a vyzařuje dynamiku. Tento první vizuální dojem jsme přenesli také do konceptu interiéru. Palubní deska umocňuje vnější linie a zvýrazňuje typický pocit prostorové velkorysosti vozů Škoda. Centrální displej usazený vysoko a v zorném poli řidiče vytváří příjemnou symetrii. Současně působí dotyková obrazovka s elegantní skleněnou úpravou a volně se vznášejícím uspořádáním vysoce kvalitně a moderně.“
Co je ještě v interiérovém designu důležité?
Stefani: „Kromě vzhledu také použité materiály a jejich zpracování. Mohou to být vysoce kvalitní potahy například z mikrovlákna Suedia nebo z kůže, které jsou ještě vylepšeny kontrastními švy. Nebo měkké pěnové plochy palubní desky nebo dveřních panelů. Ty nyní dostaly speciální povrchový reliéf, který se inspiroval krystalickými strukturami. V budoucnosti bude tento výrazný povrch charakterizovat interiér vozů Škoda.“
Jak vznikají v průběhu procesu návrhu nové nápady?
Stefani: „Náš designérský tým se skládá z více než 150 zaměstnanců 28 národností, to samo o sobě zaručuje zásobárnu nápadů z části velmi rozdílných kulturních kruhů. Mým úkolem je dát těmto lidem příležitost, aby mohli snít a poskytnout jejich nápadům prostor k růstu. Naši inspiraci čerpáme z dynamické spolupráce mnoha osobností, příjemné pracovní atmosféry v našich designových ateliérech v Mladé Boleslavi, Praze a Šanghaji a v neposlední řadě z dlouhé, jedinečné tradice značky Škoda a české kultury. Například české sklářské umění nabízí mnoho dalších možností, které můžeme v budoucnu realizovat.“
Co charakterizuje dobrého designéra?
Stefani: „Zvědavost ve všech aspektech života a dobrá intuice. Vše, co člověka zaujme, může být inspirací. Pro mě to jsou letadla, ale také lodě, architektura, móda nebo filmy. Někdy se třeba jen dívám kolem sebe na lidi v kavárně. Návrháři musí být schopni včas zachytit trendy a předvídat, co přijde později. Samozřejmě nemáme žádnou křišťálovou kouli, ale máme zmíněnou intuici a to je velmi důležité. Ale vzhledem k tomu, že design je vždy subjektivní, a že nikdy neexistuje pouze černá nebo bílá, musí být člověk také dostatečně vytrvalý, aby ostatní o svých vlastních pocitech přesvědčil. Pokud to pak u lidí vyvolá nějakou reakci, ať už pozitivní nebo negativní, pak člověk něčeho dosáhl: pozornosti, respektu. Každá reakce je lepší než „je mi to jedno“, což je vyjádřením lhostejnosti. U všeho, co děláme, se snažíme vyvolávat emoce a nebýt průměrní. Když se lidé, kteří poprvé spatří nějaký nový návrh, usmějí, pak jsme my, designéři, šťastní také. To je hezký pocit.“