Každý z nás už jistě někdy přemýšlel nad tím, do jaké míry by mu mohl pomoci pohon všech kol v momentě, kdyby ho zastihl sníh na silnici s obutými letními pneumatikami. Naše zákony sice takovým řidičům zakazují v podobných podmínkách vůbec vyjet, přesto se vždy najde pár hazardérů, kteří to zkusí. A pak to dopadá zhruba takto.
Listopad se pomalu blíží ke konci, venkovní teploty se pohybují nebezpečně blízko nuly a něco málo sněhu už nám na silnice také napadlo. Většina řidičů už by touto dobou měla mít dávno přezuto, přesto je nám ale téměř jasné, že se stále najdou tací, kteří ještě otálejí.
Někteří zkrátka jen nestíhají, jiní však mnohdy spoléhají na sofistikovanost svého vozu, jakou může být například přítomnost pohonu všech kol. Video, které se objevilo na YouTube kanálu Tire Reviews, je však jasným důkazem, že zimní pneumatiky jsou podstatně důležitější, než pohon všech kol.
V nedávném testu jsme mohli sledovat rozdíly mezi zimními a celoročními pneumatikami na ledním stadionu, tentokrát se však přesouváme daleko na sever, kde se na zasněženém okruhu utkala dvojice BMW X1. Jeden vůz měl pohon pouze předních kol, na všech měl však obuté zimní pneumatiky. Druhý automobil byl vybaven pohonem všech kol, obut byl však na letních pláštích.
Nemyslete si však, že by se jednalo o nerovný souboj mezi pneumatikami. Jak letní pláště Goodyear Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, tak zimní Goodyear Ultragrip Performance Gen-1, patří k velice dobře hodnoceným pneumatikám. Zásadní je tedy jejich určení a pohon všech kol.
Aby se jednou provždy ukončily debaty na téma „pozitivního" vlivu pohonu všech kol, prošly oba vozy několika srovnávacími testy. Během prvního testu měly oba vozy akcelerovat z 0 na 50 km/h a následně zastavit. Druhý test obsahoval výjezd zasněženého stoupání s následným sjetím a zastavením uprostřed klesání. Třetí pokus byl ekvivalentem losího testu, kdy se vůz při rychlosti cca 45 km/h musel vyhnout překážce na cestě. Závěrečným test byla jízda po zasněžením okruhu na čas.
Nebudeme vás dlouho napínat, výsledky jednotlivých testů byly naprosto jednoznačné a všechny hovořily ve prospěch BMW s pohonem předních kol ale obutými zimními pneumatikami. I přes pohon všech kol bylo druhé BMW pomalejší, hůře ovladatelné a při brzdění jelo jak sáně.
Jak je tedy z celého experimentu vidět, investice do kvalitních zimních pneumatik je podstatně výhodnější a hlavně jistější, než investice do vozu s pohonem všech kol. I ten je totiž stále závislý na trakci, jakou díky pneumatikám má.
Jak už padlo v nedávném videu srovnávajícím bezpečnostní asistenty & pohon všech kol se zimními pneumatikami: elektronika i pohon všech kol pomohou nanejvýš využít maximální trakci pneumatik, nikdy ji však nedokáže nijak výrazně zvýšit.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?