Letní pneumatiky a pohon všech kol? Velký test na zasněženém okruhu

Souboj zimních pneumatik s pohonem předních kol a letních pneumatik s pohonem všech kol měl jasného vítěze
Souboj zimních pneumatik s pohonem předních kol a letních pneumatik s pohonem všech kol měl jasného vítěze, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. listopadu 2018 14:26
Sdílej:

Každý z nás už jistě někdy přemýšlel nad tím, do jaké míry by mu mohl pomoci pohon všech kol v momentě, kdyby ho zastihl sníh na silnici s obutými letními pneumatikami. Naše zákony sice takovým řidičům zakazují v podobných podmínkách vůbec vyjet, přesto se vždy najde pár hazardérů, kteří to zkusí. A pak to dopadá zhruba takto.

Listopad se pomalu blíží ke konci, venkovní teploty se pohybují nebezpečně blízko nuly a něco málo sněhu už nám na silnice také napadlo. Většina řidičů už by touto dobou měla mít dávno přezuto, přesto je nám ale téměř jasné, že se stále najdou tací, kteří ještě otálejí.

Někteří zkrátka jen nestíhají, jiní však mnohdy spoléhají na sofistikovanost svého vozu, jakou může být například přítomnost pohonu všech kol. Video, které se objevilo na YouTube kanálu Tire Reviews, je však jasným důkazem, že zimní pneumatiky jsou podstatně důležitější, než pohon všech kol.

V nedávném testu jsme mohli sledovat rozdíly mezi zimními a celoročními pneumatikami na ledním stadionu, tentokrát se však přesouváme daleko na sever, kde se na zasněženém okruhu utkala dvojice BMW X1. Jeden vůz měl pohon pouze předních kol, na všech měl však obuté zimní pneumatiky. Druhý automobil byl vybaven pohonem všech kol, obut byl však na letních pláštích.

Nemyslete si však, že by se jednalo o nerovný souboj mezi pneumatikami. Jak letní pláště Goodyear  Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, tak zimní Goodyear Ultragrip Performance Gen-1, patří k velice dobře hodnoceným pneumatikám. Zásadní je tedy jejich určení a pohon všech kol.

Aby se jednou provždy ukončily debaty na téma „pozitivního" vlivu pohonu všech kol, prošly oba vozy několika srovnávacími testy. Během prvního testu měly oba vozy akcelerovat z 0 na 50 km/h a následně zastavit. Druhý test obsahoval výjezd zasněženého stoupání s následným sjetím a zastavením uprostřed klesání. Třetí pokus byl ekvivalentem losího testu, kdy se vůz při rychlosti cca 45 km/h musel vyhnout překážce na cestě. Závěrečným test byla jízda po zasněžením okruhu na čas.

Nebudeme vás dlouho napínat, výsledky jednotlivých testů byly naprosto jednoznačné a všechny hovořily ve prospěch BMW s pohonem předních kol ale obutými zimními pneumatikami. I přes pohon všech kol bylo druhé BMW pomalejší, hůře ovladatelné a při brzdění jelo jak sáně.

Jak je tedy z celého experimentu vidět, investice do kvalitních zimních pneumatik je podstatně výhodnější a hlavně jistější, než investice do vozu s pohonem všech kol. I ten je totiž stále závislý na trakci, jakou díky pneumatikám má.

Jak už padlo v nedávném videu srovnávajícím bezpečnostní asistenty & pohon všech kol se zimními pneumatikami: elektronika i pohon všech kol pomohou nanejvýš využít maximální trakci pneumatik, nikdy ji však nedokáže nijak výrazně zvýšit.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.