Každý z nás už jistě někdy přemýšlel nad tím, do jaké míry by mu mohl pomoci pohon všech kol v momentě, kdyby ho zastihl sníh na silnici s obutými letními pneumatikami. Naše zákony sice takovým řidičům zakazují v podobných podmínkách vůbec vyjet, přesto se vždy najde pár hazardérů, kteří to zkusí. A pak to dopadá zhruba takto.
Listopad se pomalu blíží ke konci, venkovní teploty se pohybují nebezpečně blízko nuly a něco málo sněhu už nám na silnice také napadlo. Většina řidičů už by touto dobou měla mít dávno přezuto, přesto je nám ale téměř jasné, že se stále najdou tací, kteří ještě otálejí.
Někteří zkrátka jen nestíhají, jiní však mnohdy spoléhají na sofistikovanost svého vozu, jakou může být například přítomnost pohonu všech kol. Video, které se objevilo na YouTube kanálu Tire Reviews, je však jasným důkazem, že zimní pneumatiky jsou podstatně důležitější, než pohon všech kol.
V nedávném testu jsme mohli sledovat rozdíly mezi zimními a celoročními pneumatikami na ledním stadionu, tentokrát se však přesouváme daleko na sever, kde se na zasněženém okruhu utkala dvojice BMW X1. Jeden vůz měl pohon pouze předních kol, na všech měl však obuté zimní pneumatiky. Druhý automobil byl vybaven pohonem všech kol, obut byl však na letních pláštích.
Nemyslete si však, že by se jednalo o nerovný souboj mezi pneumatikami. Jak letní pláště Goodyear Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, tak zimní Goodyear Ultragrip Performance Gen-1, patří k velice dobře hodnoceným pneumatikám. Zásadní je tedy jejich určení a pohon všech kol.
Aby se jednou provždy ukončily debaty na téma „pozitivního" vlivu pohonu všech kol, prošly oba vozy několika srovnávacími testy. Během prvního testu měly oba vozy akcelerovat z 0 na 50 km/h a následně zastavit. Druhý test obsahoval výjezd zasněženého stoupání s následným sjetím a zastavením uprostřed klesání. Třetí pokus byl ekvivalentem losího testu, kdy se vůz při rychlosti cca 45 km/h musel vyhnout překážce na cestě. Závěrečným test byla jízda po zasněžením okruhu na čas.
Nebudeme vás dlouho napínat, výsledky jednotlivých testů byly naprosto jednoznačné a všechny hovořily ve prospěch BMW s pohonem předních kol ale obutými zimními pneumatikami. I přes pohon všech kol bylo druhé BMW pomalejší, hůře ovladatelné a při brzdění jelo jak sáně.
Jak je tedy z celého experimentu vidět, investice do kvalitních zimních pneumatik je podstatně výhodnější a hlavně jistější, než investice do vozu s pohonem všech kol. I ten je totiž stále závislý na trakci, jakou díky pneumatikám má.
Jak už padlo v nedávném videu srovnávajícím bezpečnostní asistenty & pohon všech kol se zimními pneumatikami: elektronika i pohon všech kol pomohou nanejvýš využít maximální trakci pneumatik, nikdy ji však nedokáže nijak výrazně zvýšit.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.