Každý z nás už jistě někdy přemýšlel nad tím, do jaké míry by mu mohl pomoci pohon všech kol v momentě, kdyby ho zastihl sníh na silnici s obutými letními pneumatikami. Naše zákony sice takovým řidičům zakazují v podobných podmínkách vůbec vyjet, přesto se vždy najde pár hazardérů, kteří to zkusí. A pak to dopadá zhruba takto.
Listopad se pomalu blíží ke konci, venkovní teploty se pohybují nebezpečně blízko nuly a něco málo sněhu už nám na silnice také napadlo. Většina řidičů už by touto dobou měla mít dávno přezuto, přesto je nám ale téměř jasné, že se stále najdou tací, kteří ještě otálejí.
Někteří zkrátka jen nestíhají, jiní však mnohdy spoléhají na sofistikovanost svého vozu, jakou může být například přítomnost pohonu všech kol. Video, které se objevilo na YouTube kanálu Tire Reviews, je však jasným důkazem, že zimní pneumatiky jsou podstatně důležitější, než pohon všech kol.
V nedávném testu jsme mohli sledovat rozdíly mezi zimními a celoročními pneumatikami na ledním stadionu, tentokrát se však přesouváme daleko na sever, kde se na zasněženém okruhu utkala dvojice BMW X1. Jeden vůz měl pohon pouze předních kol, na všech měl však obuté zimní pneumatiky. Druhý automobil byl vybaven pohonem všech kol, obut byl však na letních pláštích.
Nemyslete si však, že by se jednalo o nerovný souboj mezi pneumatikami. Jak letní pláště Goodyear Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, tak zimní Goodyear Ultragrip Performance Gen-1, patří k velice dobře hodnoceným pneumatikám. Zásadní je tedy jejich určení a pohon všech kol.
Aby se jednou provždy ukončily debaty na téma „pozitivního" vlivu pohonu všech kol, prošly oba vozy několika srovnávacími testy. Během prvního testu měly oba vozy akcelerovat z 0 na 50 km/h a následně zastavit. Druhý test obsahoval výjezd zasněženého stoupání s následným sjetím a zastavením uprostřed klesání. Třetí pokus byl ekvivalentem losího testu, kdy se vůz při rychlosti cca 45 km/h musel vyhnout překážce na cestě. Závěrečným test byla jízda po zasněžením okruhu na čas.
Nebudeme vás dlouho napínat, výsledky jednotlivých testů byly naprosto jednoznačné a všechny hovořily ve prospěch BMW s pohonem předních kol ale obutými zimními pneumatikami. I přes pohon všech kol bylo druhé BMW pomalejší, hůře ovladatelné a při brzdění jelo jak sáně.
Jak je tedy z celého experimentu vidět, investice do kvalitních zimních pneumatik je podstatně výhodnější a hlavně jistější, než investice do vozu s pohonem všech kol. I ten je totiž stále závislý na trakci, jakou díky pneumatikám má.
Jak už padlo v nedávném videu srovnávajícím bezpečnostní asistenty & pohon všech kol se zimními pneumatikami: elektronika i pohon všech kol pomohou nanejvýš využít maximální trakci pneumatik, nikdy ji však nedokáže nijak výrazně zvýšit.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?