toyota Prius je pravděpodobně vůbec nejznámějším hybridem světa, který však mezi milovníky automobilů nemá příliš dobrou reputaci. Možností jak to změnit už se pár objevilo, ovšem tahle je zřejmě nejďábelštější. Na střeše ekologického hybridního vozu se totiž objevil 20 mm rotační kanón, jaký se používá například na stíhačkách F-16 nebo F-22 Raptor.
Společnost Black Rifle Coffee Comapny nejspíš mezi motoristy příliš známá není, pokud ale máte rádi dobrou kávu, zbraně, armádu nebo nekorektní humor, pak už jste o této skupince veteránů, kteří se rozhodli zaměstnávat další veterány při prodeji a distribuci kávy, nejspíš slyšeli.
Většina jejich reklamních spotů je spíše o zbraních, střelbě, americkém způsobu života a válčení s teroristy, ovšem tentokrát se vydali poněkud odlišnou cestou a jejich nový propagační spot je tak trochu i o autech. Respektive o jednom autě, hybridní Toyotě Prius, která má na střeše známý rotační kanon M61 Vulcan. A je plně funkční.
Vůz se nejprve objevil v samotném reklamním spotu, který je možné vidět na internetu. Později se pak na YouTube objevilo i video, ve kterém je projekt a jeho vznik blíže rozebrán. A ještě než se pustíme do detailů, je potřeba zodpovědět nejdůležitější otázku: Proč právě Prius? „protože Raptor je příliš drahý," čímž zřejmě autoři naráželi na Ford F-150 Raptor.
Druhou možností by však mohla být narážka na neviditelnou stíhačku F-22 Raptor, na jejíž palubě je mimo jiné umístěn právě i kanon M61A2 Vulcan. Tento konkrétní kousek však podle Black Rifle Coffee Company (BRCC) pochází z jiné stíhačky - F16 Fighting Falcon. A jeho instalace prý nebyla vůbec jednoduchá.
Ostatně není se čemu divit. Váha tohohle drobka se pohybuje okolo 92 kilogramů a během střelby 20mm náboji dochází k pořádnému zpětnému rázu. Do úpravy Priusu tak muselo být investováno přes 160 hodin lidské práce, během kterých přišel vůz většinu interiéru, jeho podalha byla vyztužena a dovnitř přibyl masivní rám. Díky tomu tak může být Vulcan na střeše nahrazen i jinými hračkami pro velké kluky.
Na kolik vyšla stavba projektu nevíme, ovšem ani střelba z této zbraně není příliš levnou záležitostí. Jediný náboj totiž vyjde na 27 dolarů, přičemž kadence této zbraně dosahuje až 6 600 výstřelů za minutu. Dávka o délce 12 sekund tak vyjde na 35 640 dolarů (811 400 Kč) a minutová už na 180 000 dolarů, tedy cca 4.1 milionu korun.
Ve světě se však nejedná o úplný unikát. Jak například informoval web The Drive, jemenští rebelové již dříve instalovali mobilní bojovou stanici M61 Vulcan na korbu oblíbeného pickupu Toyoty Hilux. Co však dělá váha kanonu a jeho zpětný ráz s tuhostí karoserie a životností podvozku raději nechceme vědět. Nadále se však ukazuje, jak úžasně variabilní zbraní vlastně kanon Vulkán je. Málokdo by tak nejspíš řekl, že jeho vznik se datuje až do roku 1946.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.