toyota Prius je pravděpodobně vůbec nejznámějším hybridem světa, který však mezi milovníky automobilů nemá příliš dobrou reputaci. Možností jak to změnit už se pár objevilo, ovšem tahle je zřejmě nejďábelštější. Na střeše ekologického hybridního vozu se totiž objevil 20 mm rotační kanón, jaký se používá například na stíhačkách F-16 nebo F-22 Raptor.
Společnost Black Rifle Coffee Comapny nejspíš mezi motoristy příliš známá není, pokud ale máte rádi dobrou kávu, zbraně, armádu nebo nekorektní humor, pak už jste o této skupince veteránů, kteří se rozhodli zaměstnávat další veterány při prodeji a distribuci kávy, nejspíš slyšeli.
Většina jejich reklamních spotů je spíše o zbraních, střelbě, americkém způsobu života a válčení s teroristy, ovšem tentokrát se vydali poněkud odlišnou cestou a jejich nový propagační spot je tak trochu i o autech. Respektive o jednom autě, hybridní Toyotě Prius, která má na střeše známý rotační kanon M61 Vulcan. A je plně funkční.
Vůz se nejprve objevil v samotném reklamním spotu, který je možné vidět na internetu. Později se pak na YouTube objevilo i video, ve kterém je projekt a jeho vznik blíže rozebrán. A ještě než se pustíme do detailů, je potřeba zodpovědět nejdůležitější otázku: Proč právě Prius? „protože Raptor je příliš drahý," čímž zřejmě autoři naráželi na Ford F-150 Raptor.
Druhou možností by však mohla být narážka na neviditelnou stíhačku F-22 Raptor, na jejíž palubě je mimo jiné umístěn právě i kanon M61A2 Vulcan. Tento konkrétní kousek však podle Black Rifle Coffee Company (BRCC) pochází z jiné stíhačky - F16 Fighting Falcon. A jeho instalace prý nebyla vůbec jednoduchá.
Ostatně není se čemu divit. Váha tohohle drobka se pohybuje okolo 92 kilogramů a během střelby 20mm náboji dochází k pořádnému zpětnému rázu. Do úpravy Priusu tak muselo být investováno přes 160 hodin lidské práce, během kterých přišel vůz většinu interiéru, jeho podalha byla vyztužena a dovnitř přibyl masivní rám. Díky tomu tak může být Vulcan na střeše nahrazen i jinými hračkami pro velké kluky.
Na kolik vyšla stavba projektu nevíme, ovšem ani střelba z této zbraně není příliš levnou záležitostí. Jediný náboj totiž vyjde na 27 dolarů, přičemž kadence této zbraně dosahuje až 6 600 výstřelů za minutu. Dávka o délce 12 sekund tak vyjde na 35 640 dolarů (811 400 Kč) a minutová už na 180 000 dolarů, tedy cca 4.1 milionu korun.
Ve světě se však nejedná o úplný unikát. Jak například informoval web The Drive, jemenští rebelové již dříve instalovali mobilní bojovou stanici M61 Vulcan na korbu oblíbeného pickupu Toyoty Hilux. Co však dělá váha kanonu a jeho zpětný ráz s tuhostí karoserie a životností podvozku raději nechceme vědět. Nadále se však ukazuje, jak úžasně variabilní zbraní vlastně kanon Vulkán je. Málokdo by tak nejspíš řekl, že jeho vznik se datuje až do roku 1946.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?