toyota Prius je pravděpodobně vůbec nejznámějším hybridem světa, který však mezi milovníky automobilů nemá příliš dobrou reputaci. Možností jak to změnit už se pár objevilo, ovšem tahle je zřejmě nejďábelštější. Na střeše ekologického hybridního vozu se totiž objevil 20 mm rotační kanón, jaký se používá například na stíhačkách F-16 nebo F-22 Raptor.
Společnost Black Rifle Coffee Comapny nejspíš mezi motoristy příliš známá není, pokud ale máte rádi dobrou kávu, zbraně, armádu nebo nekorektní humor, pak už jste o této skupince veteránů, kteří se rozhodli zaměstnávat další veterány při prodeji a distribuci kávy, nejspíš slyšeli.
Většina jejich reklamních spotů je spíše o zbraních, střelbě, americkém způsobu života a válčení s teroristy, ovšem tentokrát se vydali poněkud odlišnou cestou a jejich nový propagační spot je tak trochu i o autech. Respektive o jednom autě, hybridní Toyotě Prius, která má na střeše známý rotační kanon M61 Vulcan. A je plně funkční.
Vůz se nejprve objevil v samotném reklamním spotu, který je možné vidět na internetu. Později se pak na YouTube objevilo i video, ve kterém je projekt a jeho vznik blíže rozebrán. A ještě než se pustíme do detailů, je potřeba zodpovědět nejdůležitější otázku: Proč právě Prius? „protože Raptor je příliš drahý," čímž zřejmě autoři naráželi na Ford F-150 Raptor.
Druhou možností by však mohla být narážka na neviditelnou stíhačku F-22 Raptor, na jejíž palubě je mimo jiné umístěn právě i kanon M61A2 Vulcan. Tento konkrétní kousek však podle Black Rifle Coffee Company (BRCC) pochází z jiné stíhačky - F16 Fighting Falcon. A jeho instalace prý nebyla vůbec jednoduchá.
Ostatně není se čemu divit. Váha tohohle drobka se pohybuje okolo 92 kilogramů a během střelby 20mm náboji dochází k pořádnému zpětnému rázu. Do úpravy Priusu tak muselo být investováno přes 160 hodin lidské práce, během kterých přišel vůz většinu interiéru, jeho podalha byla vyztužena a dovnitř přibyl masivní rám. Díky tomu tak může být Vulcan na střeše nahrazen i jinými hračkami pro velké kluky.
Na kolik vyšla stavba projektu nevíme, ovšem ani střelba z této zbraně není příliš levnou záležitostí. Jediný náboj totiž vyjde na 27 dolarů, přičemž kadence této zbraně dosahuje až 6 600 výstřelů za minutu. Dávka o délce 12 sekund tak vyjde na 35 640 dolarů (811 400 Kč) a minutová už na 180 000 dolarů, tedy cca 4.1 milionu korun.
Ve světě se však nejedná o úplný unikát. Jak například informoval web The Drive, jemenští rebelové již dříve instalovali mobilní bojovou stanici M61 Vulcan na korbu oblíbeného pickupu Toyoty Hilux. Co však dělá váha kanonu a jeho zpětný ráz s tuhostí karoserie a životností podvozku raději nechceme vědět. Nadále se však ukazuje, jak úžasně variabilní zbraní vlastně kanon Vulkán je. Málokdo by tak nejspíš řekl, že jeho vznik se datuje až do roku 1946.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.