Lamborghini Squadra Corse, oddělení zabývající se motorsportem a vývojem unikátních závodních konceptů, mělo v posledních měsících skutečně napilno. Kromě vývoje zběsilých úprav klasických sportovních strojů zde totiž vznikala i přestavba, jaká se příliš často nevidí. Ze sportovního SUV Urus se totiž stalo supersportovní SUV - Lamborghini Urus ST-X.
Jelikož byl koncept Urus ST-X již od počátku vyvíjen jako závodní stroj, mohli mu dát odborníci z oddělení Squadra Corse standardní výbavičku svých speciálů. Ta kromě jiného zahrnuje i bezpečnostní prvky odpovídající standardům FIA, mezi kterými nechybí ani bezpečnostní rám, hasicí systém nebo závodní palivová nádrž.
Na první pohled zaujme křiklavě zelené lakování v odstínu Verde Mantis, které doplňují závodní polepy. Dále se však ST-X může pochlubit řadou nových karbonových detailů, mezi kterými nechybí například nové sání v nárazníku či na kapotě, které přivádí k twin-turbo motoru V8 ještě víc vzduchu.
K dalším pozoruhodným detailům patří i nové křídlo, šestiúhelníkové koncovky výfukového systému nebo sada 21-palcových hliníkových kol, které jsou obuty do pneumatik Pirelli.
Součástí přestavby bylo i pořádné odlehčení, díky kterému by měl být závodní koncept o cca 25 % lehčí, než produkční Urus. Vůz přitom dostal i vyztužení karoserie, které mimo jiné obstarává bezpečnostní rám připevněný na rámu samotného SUV.
Pokud byste čekali snížení podvozku, jste na omylu. Nic podobného se totiž nekonalo - ba naopak. Koncept měl být ještě nepatrně přizvednut. A výkon? Ten zůstal standardní. Osmiválec pod kapotou produkuje 650 koní a 850 Nm točivého momentu.
A proč vlastně tohle zvláštní monstrum vzniklo? Rozhodně ne jen pro parádu. Lamborghini totiž podle informací webu Motor1 plánuje vytvořit speciální šampionát, ve kterém by proti sobě stály pouze závodní Urusy na trati složené z okruhové i offroadové části. Závodní série by se měla odehrávat v Evropě i na středním východě a její start se odhaduje na rok 2020. Vozy by měly závodit na speciálních tratích odpovídajících standardům FIA, které by měly hostit i speciální události určené k propagaci automobilky.
Něco podobného je tak jen dalším potvrzením, že móda SUV zřejmě ještě dlouho neskončí.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?