Řidičský průkaz si letos vyměnilo zatím 514 tisíc řidičů. Pro nový doklad si tak přišlo 70 % motoristů, 140 tisíc lidí výměna dokladu ještě čeká. Přečtěte si, jak a kde o výměnu požádat, co všechno to obnáší a co vám hrozí, pokud budete řídit s propadlým řidičským průkazem.
O výměnu dokladu je možné požádat tři měsíce před skončením platnosti dokladu. K výměně je nutné donést doklad platný totožnosti a stávající řidičák. Při podání žádosti už žadatel nemusí předkládat papírovou fotografii, úředníci pořídí digitální. Výměnu dokladu je možné provést i zpětně. I v takovém případě je výměna ve standardní lhůtě zdarma. Pokud řidič využije vydání v expresním termínu do 5 dnů, bude ho výměna stát 700 korun.
V případě, že lidé nezažádají o nový doklad ve standardní lhůtě a usednou za volant s propadlým řidičským průkazem, riskují pokutu na místě do 2 tisíc korun, v případě správního řízení až 2 500 korun.
Mezi nejvytíženější kraje patří Praha, Středočeský a Jihomoravský. Z hlediska věku se potom výměna týká nejvíce řidičů ve věkové skupině 61 a více let, ve věkové skupině do 30 let jich je naopak nejméně.
Výměnu řidičského průkazu je od července možné provést na jakémkoli úřadě s rozšířenou působností. Během října tuto možnost využilo 12 procent motoristů. Seznam všech úřadů je k dispozici v interaktivní mapě Ministerstva dopravy.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?